توافقنامه تقسیم قدرت میان عبدالله و اشرف امضا خواهد شد

شمارش معکوس برای تکیه دادن احمدزی بر کرسی کرزی

۳۰ شهریور ۱۳۹۳ | ۰۲:۲۲ کد : ۱۹۳۸۵۹۲ اخبار اصلی تا انتخابات افغانستان
بر اساس گزارش های رسیده از کابل بر مبنای توافقی که میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان صورت گرفته است پست ریاست جمهوری به اشرف غنی احمدزی و پست ریاست اجرایی به عبدالله عبدالله خواهد رسید.
شمارش معکوس برای تکیه دادن احمدزی بر کرسی کرزی

دیپلماسی ایرانی - سارا معصومی  :متن توافقنامه سیاسی میان دو کاندید فردا امضا خواهد شد. به گفته منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی انتخاباتی که از 16 فرودین ماه سال جاری جرقه آن زده شده بود و بیش از 5 ماه و نیم جامه جهانی و البته مردم افغانستان را چشم به راه گذاشته بود در نهایت منجر به تشکیل دولت وحدت ملی شد . رئیس جمهور این حکومت دکتر اشرف غنی احمدزی و رئیس اجرایی آن دکتر عبدالله عبدالله خواهند بود.بر اساس توافقی که میان طرفین صورت گرفته  قرار است ظرف دو سال اینده ، دولت مبادرت به تشکیل لوئی جرگه و تغییر قانون اساسی و احیای پست صدراعظمی نماید.  بر اساس این توافق جلسات کابینه به ریاست دکتر غنی ماهانه یک بار برگزار می شود و در آن مسائل کلان کشور نظیر تبیین استراتژی ها موضوع بوجه و سیاست گذاری و قوانین کلان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بر همین اساس جلسات شورای امور وزیران که مسائل اجرایی را دنبال می کند هفته ای یک بار زیر نظر دکتر عبدالله یا رئیس اجرایی دولت وحدت ملی برگزار خواهد شد.

به گزارش  منابع آگاه ، در  سه پست امنیتی افغانستان یعنی  وزارت دفاع، داخلی یا کشور و سیستم های امنیتی تا سه ماه دچار تغییر چهره های اصلی صورت نخواهد گرفت اما بر اساس توافق انجام گرفته پست های امنیتی و اقتصادی به شکل مساوی بین دو طرف یعنی بین رئیس جمهور و رئیس اجرایی تقسیم خواهد شد. این تقسیم پست بین ماموران ارشد حکومت صورت می گیرد که وزرا ، معاونین وزرا، استانداران و همچنین سفرا را شامل می شود.  

به گزارش دیپلماسی ایرانی ، متن اولیه توافقنامه تا ساعاتی دیگر توسط نمایندگان دو طرف به امضا می رسد و فردا متن موافقنامه سیاسی بین دو کاندید به شکل رسمی توسط  اشرف غنی احمد زی و عبدالله عبدالله امضا می شود. این بدان معنا است که 21 امین روز از ماه سپتامبر روزی است که توافق رسمی میان طرفین برای تشکیل دولت وحدت ملی رسما اعلام و اجرایی می شود.

موضوع دیگری  که تبدیل به مساله مورد اختلاف شده بود موضوع چگونگی اعلام نتیجه انتخابات بود که اختلاف نظر میان دو کاندید در مورد آن وجود داشت. این بدان معنا است که تیم دکتر اشرف غنی اعتقاد داشتند که درصد ارای کسب شده توسط هر کاندید باید اعلام شود اما تیم عبدالله مخالف این مساله بوده و تاکید داشتند که مبنای تشکیل دولت وحدت ملی باید مبنای اعلام نتیجه انتخابات شود و به موضوع درصد ها به شکل جداگانه اشاره ای نشود. باتوجه به مذاکراتی که انجام شده است و به توافق هم در خصوص آن رسیده اند قرار بر این است که درصدهایی که هرکاندید کسب کرده اند اعلام نشده و در بیانیه ای تنها به موضوع تشکیل دولت وحدت ملی اشاره شود.

نکته قابل توجه این است که باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده تاکنون 6 بار با هرکدام از کاندیداها تلفنی صحبت کرده است و تلاش خود را برای قانع کردن آنها جهت تقسیم قدرت به کار گرفته است. در سه ماه اخیر دو بار جان کری وزیر امور خارحه امریکا به افغانستان سفر کرده است و در چند هفته اخیر نماینده ویژه امریکا در  امور افغانستان و پاکستان و سفیر امریکا تلاش های  فشرده ای را برای امضای این توافقنامه پیش برده اند.  این توافق افغانستان را از مرحله فعلی که می توانست به گرفتار شدن افغانستان به بحران منتهی شود نجات داده است.

دیپلماسی ایرانی پیش از برگزاری انتخابات در افغانستان در اسفند 1392 گفت و گوی تفصیلی با اشرف غنی احمدزی داشت که می توانید برای مطالعه آن اینجا را کلیک کنید.

کلید واژه ها: دولت وحدت ملی تشکیل دولت وحدت ملی


نظر شما :