پل برمر: ایران و آمریکا همکاری محرمانه ندارند

۲۹ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۱ کد : ۱۹۳۸۵۷۰ سرخط اخبار

حاکم سابق آمریکا در عراق پس از سرنگونی رژیم بعث، با اعلام اینکه حملات هوایی به داعش در سوریه قریب الوقوع است، هر گونه همکاری محرمانه میان ایران و آمریکا را (در این خصوص) تکذیب کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «پل برمر» حاکم سابق آمریکا در عراق پس از سرنگونی رژیم بعث، در گفت وگوی مطبوعاتی، از تجاوز قریب الوقوع آمریکا به حریم هوایی سوریه به بهانه مبارزه با گروهک تروریستی تکفیری داعش خبر داد، و ضمن رد هرگونه همکاری محرمانه میان کشورش با ایران، بار دیگر بر سیاست ضد ایرانی مبنی بر اینکه ایران نباید به قدرت اتمی دست پیدا کند، تأکید کرد.

وی از نخست وزیر پیشین عراق (نوری المالکی) انتقاد کرد و با بیان اینکه به هنگام اقدام آمریکا علیه داعش، وضعیت در افغانستان در دو سال آینده بدتر خواهد شد، اعلام کرد که همه تلاش آمریکا این است که مانع بسط کنترل و نفوذ ایران در کل منطقه شود.

متن گفت وگو (با تلخیص):

س: اما خود رئیس جمهور آمریکا تعهد داده در صورتی که به جنگنده های آمریکایی در سوره حمله شود پاسخ «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه بدهد، آیا این به معنای حملات محدود است یا اینکه بمباران سوریه هم شامل طرح مذکور می شود؟

- من معتقدم که حملات هوایی در داخل سوریه حتما اجرایی می شود و اگر سوری های به جنگنده های آمریکایی حمله کنند ما حتما پاسخ می دهیم. به صورت کلی وضعیتی که در حال حاضر در عراق و سوریه با آن مواجهیم متنی از یک کتاب واحد در مورد سیاست خارجی است و آن این است که اگر دیر اقدام شود با وضعیتی مشکل تر روبرو خواهیم شد، ما باید سلاح هوایی سوریه را 3 سال پیش که قصد سرنگونی بشار اسد را کردیم از بین می بردیم تا کار به اینجا نکشد.

س: در عراق و سوریه یا فقط در سوریه؟

- هم در عراق و هم در سوریه، من معتقدم که رئیس جمهور در عقب کشیدن نیروهای آمریکایی در سال 2011 اشتباه کرد زیرا این باعث شد «نوری مالکی» نخست وزیر عراق در شروع یک فلسفه سیاسی طائفه ای آزاد باشد و به افسران عراقی که آمریکا آنها را آموزش داده بود اعتماد نکند.

س: آیا فقط مالکی به این افسران اعتماد نداشت یا ایران هم جزء آن بود؟

مشکل است که که در مورد میزان تاثیر ایران در تصمیم مالکی (درباره ارتش عراق) قضاوت کرد، من نمی دانم. اما سوال، مهم است زیرا ایران یک عامل بسیار مهم در وضعیت کنونی است و ایران کشوری است که بزرگترین سوال استراتژیک در آمریکا را مطرح می کند: نتیجه نهائی که منتظر آن هستیم و مربوط به ایران است، چیست؟ یا اینکه نقشش که آمریکا می خواهد برای ایران ببیند، چیست؟ این یک سوال استراتژیک است.

س: آیا شما نمی توانید به آن پاسخ دهید؟

پاسخ من شامل موارد منفی بسیاری است. به سود آمریکا یا بیشتر دولت های منطقه نیست که ایران به قدرت هسته ای دست یابد زیرا این مسئله توازن قدرت در منطقه را تغییر خواهد داد و این مسئله باعث نگرانی است. فکر دستیابی ایران به قدرت هسته ای باعث یک تغییر ریشه ای در منطقه می شود و نظام عدم انتشار سلاح هسته ای جهانی را متزلزل می کند. این یک مشکل بزرگ است. ایران غیر هسته ای، ایرانی که بازاریابی نمیکند [اما] انقلاب در منطقه را منتشر می کند، می تواند نقشی مهم در منطقه ایفا کند. این مسئله تغییر واقعی درباره تفکر درباره نقش ایران در منطقه می طلبد و هیچ و من هیچ اشاره ای در این مورد نمی بینم.

س: برخی می گویند که ایران در مقابل آمریکا نخواهد ایستاد اگر داعش را تحت تعقیب قرار بدهد. عکس موضوع هم صادق است. آیا همکاری محرمانه ای میان دو کشور هست؟

- ابدا. فکر [هم] نمی کنم چنین همکاری وجود داشته باشد. فقط نقاط مشترکی در منافع دو کشور است. به سود دو کشور است که داعش شکست داده بشود. فکر نمی کنم هماهنگی رسمی میان دو کشور هم باشد. دولت [آمریکا] هم چنین چیزی را بعید اعلام کرد. فکر می کنم که از لحاظ سیاسی و به دلیل سیاست خارجی چنین چیزی تصمیمی درست است. البته شک ندارم نقاط مشترکی در منافع الان هست اما هماهنگی خیر.

س: اما صدها ایرانی با شبه نظامیان عراقی در عراق به عنوان فرمانده یا مشاور بدون مخالفت آمریکا در عراق هستند..

- فکر نمی کنم بدون مخالفت یا به این دلیل باشد که نمی توانیم (در عراق) کاری بکنیم. قطعا ایرانی ها جای پای خود را در سه چهار سال اخیر در دوره دوم نخست وزیری [نوری] المالکی محکم کردند. در این قضیه ابدا تردیدی نیست. از طرفی با بیرون کشیدن نیروهای خود از عراق تمام نفوذ میدانی خود را [در عراق] از دست دادیم. اما یک تفاوت وجود دارد بین اینکه ایرانی ها هر چه می خواهند انجام می دهند چون می توانند، و بین اینکه به این دلیل باشد که ما کارهای آنان را که می بینیم ایده خوبی است. من معتقد نیستیم که مورد دوم دلیل آن باشد. من اعتقاد دارم که ایرانی ها از اینکه ما نشان دادیم که منطقه را ترک خواهیم کرد آنهم نه فقط عراق و افغانستان را، از این مسئله بهره برداریک کردند.

س: آیا اعتقاد دارید که اگر قبل از حل مشکل داعش، افغانستان را ترک کنید، منطقه با مشکل بزرگ تروریسم روبه رو خواهد شد؟

- بله، ما معتقدیم که برای حل مشکل داعش به زمانی طولانی نیاز داریم و اگر عقب نشینی نیروهای ما از افغانستان ادامه یابد در نهایت ما خطر حقیقی طالبان دراین کشور روبه رو خواهیم شد... وضعیت در افغانستان نیز در دو سال آنیده در خلال جنگ ما با داعش بدتر خواهد شد، حتی اگر پیشرفتی علیه داعش به دست بیاوریم، قطعا وضعیت در افغانستان بدتر خواهد شد.

س: به ایران و داعش بازمی گردیم، برخی می گویند که دلیل ضعف ارتش عراق، [سیاست نوری] مالکی است، برخی ظهور داعش را نیز به دلیل وجود مالکی و مداخله ایران در عراق و سوریه می‎دانند. نظر شما در مورد اعتقاد برخی که ایران تنها کسی است که از نابودی داعش سود می برد، چیست؟

- این یکی از دلایلی است که آمریکا به دنبال شرکایی مثل عربستان، اردن، امارات و مصر وترکیه در منطقه بود و تلاش شد ائتلافی گسترده تشکیل شود زیرا این دولت ها نیز نگران بودند و به صلاح نبود ایران بر تمام منطقه مسلط شود. طبیعتا سوریه 20 سال تنها شریک ایران در منطقه بوده است و ایران و حزب الله در حال حاضر سوریه را در جنگ یاری می دهند. منافع آمریکا به منافع دولت های منطقه بسیار نزدیک است و تلاش داریم مانع از تبدیل ایران به نیروی مسلط منطقه و دستیابی آن به قدرت هسته ای شویم زیرا حتی اگر ایران در اراضی خودش محدود شود باز هم اگر به قدرت هسته ای دست یابد توازن قدرت [در منطقه] تغییر خواهد کرد.

س: برخی معتقدند که ائتلاف جدید، گزینه ای جز همکاری با نظام بشار اسد برای مقابله با داعش را در مقابل ندارد و سرویس های اطلاعاتی منطقه در این مورد وارد عمل شده اند، آیا صحت دارد؟

- از دیدگاه دولت آمریکا سخن می گویم، ما هرگز با بشار اسد همکاری نمی کنیم. اگر به جنگنده های ما حمله شود پاسخ می دهیم. اینها موضوعاتی واضح است.

س: جنگنده های آمریکایی کی بر فراز سوریه پرواز خواهند کرد؟

- فکر می کردم [این حملات] خیلی زود باشد اما در روزنامه های آمریکا دیدم که رئیس جمهور [باراک اوباما] به مشاورانش تاکید کرده که خود او می خواهد به صورت شخصی بر هر حمله ای به سوریه موافقت کند و این، ممکن است کار را قدری تأخیر بیندازد. فکر می کنم قبل از اینکه حملات به سوریه آغاز شود، باید اطلاعات امنیتی زیادی درباره اهداف به دست بیاید. گمان میکنم اصرار رئیس جمهور برای موافقت قبلی برای هر عملیات، عملیات را خیلی طاقت فرسا خواهد کرد.

س: آیا به نظر شما آمریکایی ها باید آموزش ارتش عراق را از سر بگیرند یا اینکه «حیدر العبادی» نخست وزیر جدید نیز کارهای مالکی را تکرار می کند؟

- عبادی زمانی که من در عراق بودم وزیر ارتباطات بود او فردی قاطع، تکنوکرات، روشنفکر و فردی است که می داند چگونه تصمیم بگیرد و کارها را چطور اجرا کند. درست است که او از حزب [شیعی] الدعوه است اما گفتار و کردارش از زمان انتخابش، نشان داده که تلاش می کند با کردها و اهل سنت ارتباط برقرار کند. بدون شک آمریکا هم قصد دارد در بازسازی ارتش عراق به او کمک کند. من معتقدم او در مسیر درست است و بایدی وزرای کشور و دفاع را [زودتر] تعیین کند. امیدواریم که به سیاست درست [خود] ادامه بدهد.

س: «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا بارها تکرار کرد که نیرهای زمینی را به عراق نمی فرستد اما کارشناسان معتقدند که حملات هوایی نمی تواند داعش را نابود کند. ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با عدم تجهیزات کافی چگونه می تواند نقشه های نظامی اش را اجرا کند؟

- او نخواهد توانست. ما مجبور می شویم نیروهای زمینی خود را وارد عراق کنیم. داعش دو نقطه ضعف اساسی دارد: خطوط امدادی طولانی از عراق تا سوریه و دوم نیروها بسیار ضعیف که در صحرا پراکنده شده اند و این 2 عامل باعث امید ما می شود.

س: شما علاوه بر شکست داعش در عراق بر شکست آن درسوریه، لبنان و اردن نیز اصرار دارید؟

- اینجاست که بحث برخورد منافع ما وایران مطرحی می شود. زیرا اینها مناطقی است که ایران به دنبال نفوذ بر آنهاست و این موضوع به نفع منطقه و آمریکا نیست.

س: پس از شکست داعش در عراق چه اتفاقی می افتد؟ آیا برنامه سیاسی استراتژیکی برای بازسازی عراق وجود دارد؟

خیر. ممکن است آنچه پس از آن اتفاق بیفتد بزرگتر باشد. آنچه اکنون شاهد آن هستیم فروپاشی ساختار سیاسی در منطقه است و فقط فروپاشی پیمان «سایکس پیکو» که بر لبنان و سوریه و عراق تاثیر گذاشت نبود، این فروپاشی یک ساختار سیاسی 100 ساله بود.

در نهایت امر اگر آرامشی در عراق و سوریه فراهم شود باید کنفرانسی منطقه ای برگزار شود و مسائلی مانند نقش منطقه ای ایران چگونگی توازن قدرت بین علوی ها و اهل سنت سوریه ودیگر قومیت ها مشخص شود. باید در همه چیز بازنگری شود واین مسائل چند سال زمان می برد.

کلید واژه ها: عراق و سوریه


( ۱ )

نظر شما :