دیدار‌های فشرده «کری» در بغداد

۱۹ شهریور ۱۳۹۳ | ۲۲:۱۱ کد : ۱۹۳۸۱۵۰ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا امروز به محض ورود به بغداد با مقامات ارشد این کشور از جمله نخست وزیر، رئیس جمهور، رئیس پارلمان و وزیر خارجه این کشور گفت وگو کرد و قرار است در ادامه با مقامات اربیل نیز رایزنی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، هنوز چند روز از تشکیل کابینه و دولت جدید عراق نگذشته بود که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا صبح امروز (چهارشنبه) وارد بغداد شد تا به بهانه ایجاد ائتلاف بین المللی مقابله با داعش با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کند. هرچند که این سفر با واکنش «مقتدا صدر» مواجه شد و وی تاکید کرد که عراق نباید اسیر اشغالگران خارجی بماند. همچنین همزمان با ورود او به بغداد، 2 انفجار تروریستی در شرق بغداد روی داد.

این سفر در سایه دو اتفاق مهم انجام شد. نخست تشکیل دولت جدید عراق که هنوز چهار وزارتخانه آن بخصوص «دفاع» و «کشور» برایش وزیری تعیین نشده و دوم طرح جدید آمریکا برای منطقه که از آن به نام «ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش» یاد می شود.

پس از انتشار گزارش های خبری مبنی بر تلاش آمریکا برای تاثیرگذاری بر روند انتخاب وزرای عراقی، بخصوص وزارتخانه های کلیدی دفاع و کشور، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس محتوای این گزارش ها را تأیید کرد و در خصوص سفر کری به عراق نوشت: کری با نخست وزیر عراق دیدار می کند و از وی می خواهد که سُنی های بیشتری در کابینه دولت حضور داشته باشند.

کابینه جدید عراق سرانجام پس از به تأخیر افتادن های متعدد و رایزنی های گسترده با شرکت 289 نماینده پارلمان، روز دوشنبه (17 شهریور) رأی اعتماد گرفت و به جز 4 وزیر، تکلیف باقی وزرا مشخص شد. 4 وزارت دفاع، کشور، منابع آبی و زنان به روزهای آینده موکول شد. اما در این میان، در تمامی روزهایی که گروههای سیاسی برای نهایی شدن لیست کابینه در حال رایزنی بودند، نقش و دخالت آمریکا و انگلیس کاملا مشهود بود. واشنگتن کیفیت چیدمان کابینه را برای خود بسیار مهم می دانست و در این میان تمام سعی خود را برای در اختیار گرفتن چند وزارتخانه از جمله وزارتخانه های امنیتی به کار گرفت.

آمریکا و نمایندگانی از سازمان ملل نیز در تمامی جلسات رایزنی احزاب سیاسی با یکدیگر حضور داشتند. میزان دخالت های آمریکا در روند تشکیل کابینه به حدی رسید که سفارت آمریکا در بغداد تیمی به ریاست «استفان بیکرافت» سفیر آمریکا در عراق، تشکیل داد تا به بررسی چیدمان کابینه بپردازد. «عالیه نصیف» از نمایندگان مجلس عراق نیز در این مورد گفت: آمریکا سعی دارد وزارتخانه های کشور و دفاع را به افراد وابسته خود تعلق گیرد.

وزیر خارجه آمریکا امروز پس از دیدار با نخست وزیر جدید عراق گفت تعهد حیدر العبادی به مبارزه با داعش و ایجاد اصلاحات در عراق او را دلگرم کرده است. عبادی نیز گفت که از هر تلاش بین المللی برای کمک به عراق استقبال می کند.

وی علاوه بر دیدار با «حیدرالعبادی» با «ابراهیم الجعفری» همتای عراقی اش، «سلیم الجبوری» رئیس پارلمان و «فواد معصوم» رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

جبوری در دیدار با وزیر خارجه آمریکا گفت که با حملات هوایی که شهروندان عراقی را در مناطق تحت عملیات نظامی مخالف است. در مقابل جان کری نیز گفت: «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا درباره ماهیت حملات نظامی علیه داعش سخنرانی خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا قرار است در ادامه دیدارهای امروز با مقامات عراق به اربیل سفر کند و با «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان، «نیچروان بارزانی» نخست وزیر و مقامات ارشد کُرد دیدار و گفت وگو کند.

اوضاع امنیتی جاری در منطقه کردستان به طور خاص و در عراق به طور کلی، اوضاع آوارگان و تشکیل دولت جدید عراق و مشارکت کردها در آن و شیوه های حل و فصل مشکلات موجود میان اربیل و بغداد از جمله محورهای گفت وگوی کری با مقامات کردستان اعلام شده است.

کلید واژه ها: بغداد جدید عراق


نظر شما :