جزئیاتی از عملیات امریکا علیه داعش

۱۷ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۹۳۸۰۵۷ سرخط اخبار

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شد عملیات مبارزه با داعش در سه فاز مجزا و به احتمال زیاد تا زمان پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا صورت خواهد پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقامات رسمی آمریکایی مدعی شده است که دولت اوباما در حال برنامه ریزی برای تشکیل کمپینی جهت مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه است. این عملیات ممکن است سه سال زمان ببرد و برای اینکه بتواند به نتیجه قابل قبولی در زمان باقی مانده از دوران تصدی پست ریاست جمهوری توسط اوباما برسد به تلاش بسیار زیادی نیاز دارد.

بنا بر گزارش نیویورک تایمز اولین فاز این عملیات با اقدام به حدود 145مورد حملات هوایی به مواضع داعش در ماه گذشته صورت پذیرفته است. هدف از فاز اول این عملیات حفاظت از اقلیت های قومی و نژادی مستقر در شمال عراق، حمایت از دیپلمات ها و اتباع آمریکایی ساکن در کردستان و آغاز عقب راندن گروه تروریستی داعش بوده است.

فاز دوم این عملیات که انتظار می رود پس از تشکیل دولت جامع در عراق صورت بپذیرد، در مورد افزایش اقدامات آموزشی و ارائه مشاوره به ارتش عراق، نیروهای نظامی کردستان و به احتمال زیاد برخی از اعضای قبایل سنی مذهب است.

فاز سوم عملیات مبارزه با داعش مربوط به هدف قرار دادن این گروه تروریستی در پناهگاه اولیه آنها یعنی سوریه و نابودسازی آن است. به احتمال زیاد این مرحله در دوران ریاست جمهوری اوباما به سرانجام نخواهد رسید. برخی از استراتژیست های پنتاگون تخمین زده اند که کمپین مبارزه با داعش حدود 36 ماه به طول خواهد انجامید.

به گفته نیویورک تایمز رئیس جمهور اوباما روز چهارشنبه قرار است استراتژی خود را برای مبارزه با داعش به اطلاع عموم برساند. اوباما قصد دارد به مردم آمریکا اطمینان بدهد که بدنبال درگیر کردن مجدد آمریکا در جبهه زمینی عراق نیست.

بر اساس این گزارش، کمپینی که اوباما برای مبارزه با داعش از آن صحبت می کند مسبوق به سابقه نیست. بر خلاف عملیات های مبارزه با تروریسم آمریکا در یمن و پاکستان، عملیات مبارزه با داعش صرفا محدود به استفاده از پهپاد برای بمباران کردن مواضع دشمن نمی شود و بر خلاف عملیات افغانستان، آمریکا قصد ندارد نیروهای زمینی خود را بار دیگر در منطقه پیاده کند.

هفته گذشته و در حاشیه نشست ناتو «جان کری» از توانایی لازم برای نابودسازی داعش خبر داده بود.

قرار است در آینده نزدیک جان کری و «چاک هگل» وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه سفر کرده  و مقدمات لازم برای ایجاد ائتلاف بین المللی علیه داعش را فراهم آورند.

کلید واژه ها: مبارزه با داعش نیویورک تایمز


نظر شما :