دیدار سران مصر و عربستان در هواپیمای ملک عبدالله (+عکس)

۳۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۴ کد : ۱۹۳۴۷۱۷ سرخط اخبار

ژنرال عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر برای دیدار با پادشاه عربستان سعودی، به هواپیمای اختصاصی وی در فرودگاه قاهره رفت.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، "ملک عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان سعودی به هنگام بازگشت از مراکش به کشورش، در فرودگاه قاهره توقف 1.5 ساعته داشت تا  سیسی بتواند با وی دیدار کند.

این ملاقات رسمی در هواپیمای حامل ملک عبدالله در فرودگاه قاهره انجام شد و 35 دقیقه به طول انجامید. در این ملاقات، نخست وزیر و وزیران دفاع، خارجه و اقتصادی مصر هم حضور داشتند.

این دیدار و نحوه برگزاری آن را می توان نشانه ای از وضعیت روابط قاهره - ریاض و رابطه دولت جدید مصر با عربستان سعودی دانست.
 

ملاقات عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در محل هواپیمای حامل وی

 

ملاقات تحقیر آمیز در فرودگاه قاهره / دیدار سران مصر و عربستان در هواپیمای ملک عبدالله
 

دیدار سران کشورها در فرودگاه ها و در مسیر سفر به کشوری دیگر، معمول است اما معمولا این ملاقات ها در سالن پاویون فرودگاه انجام می شود. شاید بتوان برگزاری دیدار سران دو کشور در هواپیمای حامل یکی از طرف را بی سابقه یا کم سابقه دانست.

به نظر می رسد اصرار ملک عبدالله برای انجام ملاقات رئیس جمهور مصر با وی در هواپیمای سعودی، رفتار تحقیر آمیزی است. این اقدام حتی مکی تواند  برای نشان دادن میزان نفوذ دولت ریاض در مصر انجام شده باشد.

چندی پیش باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در سفر به افغانستان، در پایگاه نظامی آمریکایی بگرام مستقر شد و خواستار ملاقات با حامد کرزای در این پایگاه نظامی شد اما کرزای این دیدار را نپذیرفت.

ملک عبدالله نخستین رئیس کشوری بود که تنها چند ساعت بعد از اعلام برکناری محمد مرسی رئیس جمهور وقت مصر در تیرماه 92 توسط ژنرال سیسی وزیر دفاع وقت، با نگارش نامه ای خطاب به وی، این اتفاق را تبریک گفت و از آن استقبال کرد.

عربستان سعودی همچنین وعده های مالی را برای کمک به اقتصاد مصر مطرح کرده است.

ملاقات عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در محل هواپیمای حامل وی

 

 ملاقات تحقیر آمیز در فرودگاه قاهره / دیدار سران مصر و عربستان در هواپیمای ملک عبداللهملاقات تحقیر آمیز در فرودگاه قاهره / دیدار سران مصر و عربستان در هواپیمای ملک عبدالله
 

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، جزئیات این دیدار را مطرح نکرد و تنها به انتشار خبر رسمی روتین اکتفا کرد. مقامات سعودی گفته اند دلیل انجام دیدار سران عربستان و مصر در هواپیما، بیماری ملک عبدالله بود.
پادشاه عربستان سعودی روز 20 ماه می گذشته برای گذراندن دوره مرخصی به مراکش سفر کرد.

آخرین سفر ملک عبدالله به مصر نیز مربوط به 4 سال پیش بود که حسنی مبارک رئیس جمهور وقت مصر از وی در فرودگاه شرم الشیخ استقبال کرد.

هیات همراه پادشاه عربستان سعودی در ملاقات عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر با ملک عبدالله در محل هواپیمای حامل وی

ملاقات تحقیر آمیز در فرودگاه قاهره / دیدار سران مصر و عربستان در هواپیمای ملک عبدالله


نظر شما :