اسرائیل اولین نفت صادراتی کردستان عراق را خرید

۳۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۲ کد : ۱۹۳۴۷۱۵ سرخط اخبار

یک مشتری در اسرائیل اولین محموله نفت صادراتی کردستان عراق را خرید.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، این نخستین محموله نفتی است که کردستان عراق توانست به طور مستقل و بدون دخالت دولت مرکزی بغداد، آن را به بازارهای جهانی عرضه کند.

قبل از این کردستان عراق توانست با راه اندازی خط لوله مستقلی از طریق خاک ترکیه به بندر جیهان، نفت تولیدی خود را بدون دخالت دولت مرکزی عراق، صادر کند.
این خط لوله کردستان عراق در کنار خط لوله کرکوک - جیهان قرار دارد. خط لوله کرکوک جیهان تحت اداره دولت مرکزی عراق است و نفت شمال این کشور را از طریق خط لوله به بندر جیهان ترکیه منتقل می کند.

هم اکنون ترکیه، دارای دو خط لوله صادرات نفت از عراق است که اولی برای صادرات نفت دولت بغداد و دومی برای صادرات نفت کردستان عراق است.

دولت بغداد مخالف صادرات مستقل نفت توسط کردستان عراق است. دولت بغداد تهدید کرده است هر کشور یا شرکتی که از کردستان عراق نفت خریداری کند، با مجازات های دولت بغداد روبه رو خواهد شد.
 
به دنبال تهدید دولت بغداد، کشورها و شرکت های مختلف از خریداری محموله نفت صادراتی کردستان عراق خودداری کردند و نفتکش حامل اولین محموله نفت صادراتی کردستان عراق برای مدت زیادی در آب های آزاد سرگردان ماند اما در نهایت در یکی از بنادر اسرائیل پهلو گرفت.

این نفتکش با پهلوگیری در بندر عسقلان اسرائیل، نخستین محموله نفت صادراتی کردستان عراق را تحویل داد.
منابع آگاه گفتند این نفتکش به نام  "اس سی اف تای"  بامداد دیروز جمعه وارد بندر عسقلان اسرائیل شد و عصرگاه  جمعه نیز محموله خود را تحویل داد.
مقامات بندر عسقلان از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند.

فروش اولین محموله نفت انتقالی از طریق خط لوله مستقل برای دولت محلی کردستان عراق، حیاتی است. دولت محلی کردستان عراق تلاش می کند به لحاظ مالی و اقتصادی، روز به روز استقلال بیشتری از دولت مرکزی عراق کسب کند.

خط لوله مستقل صادرات نفت کردستان عراق باعث بروز اختلافات جدید و شدیدی میان کابینه های اربیل و بغداد شده است.
رویترز نوشت که نتوانسته است تایید کابینه کردستان عراق را درباره فروش مستقیم نفت خام به مشتری در اسرائیل کسب کند.

معمولا محموله های نفتی قبل از رسیدن به مقصد نهایی، میان خریداران متعدد، دست به دست می شود.
رویترز اضافه می کند: آمریکا نزدیک ترین هم پیمان اسرائیل از فروش مستقل نفت خام توسط کردستان عراق حمایت نمی کند و به خریداران احتمالی این محموله های نفتی درباره پذیرش آنها هشدار داده است.

با این حال نشانه های اخیر از نزدیکی روابط میان آمریکا و ایران، باعث نگرانی اسرائیل شده است.
اسرائیلی ها امیدوارند از طریق برقراری روابط با کردستان عراق، شبکه روابط دیپلماتیک خود در خاورمیانه را گسترش دهند و گزینه های دریافت نفت را افزایش دهند.

با این حال مقامات کردستان عراق بارها گفته اند که هیچ رابطه رسمی با اسرائیل ندارند.

هنوز مشخص نیست نفت خام کردستان عراق که در اسرائیل تحویل داده شده است به مصرف پالایشگاهی در اسرائیل خواهد رسید یا اینکه برای انتقال به پالایشگاه دیگری در انبارهای این منطقه ذخیره می شود.

سخنگوی وزارت انرژی اسرائیل هم گفت: درباره منشاء نفت خام وارداتی توسط پالایشگاه های بخش خصوصی اسرائیل اظهارنظر نمی کنیم.

این محموله نفتی در هفته گذشته از بندر جیهان ترکیه توسط نفتکش "یونایتد امبلم" بارگیری شد سپس در یکی از بنادر نزدیک مالت در شمال دریای مدیترانه به نفتکش دیگری به نام
اس سی اف التای جابجا شد.

پالایشگاه های اسرائیلی قبل از این هم میزان محدودی از نفت کردستان عراق را خریداری کرده بودند. این محموله های کم حجم به وسیله خودرو از کردستان عراق به بنادر ترکیه منتقل می شد.

خط لوله مستقل نفت کردستان عراق در ترکیه می تواند روزانه 120 هزار بشکه نفت خام را به بندر ترکی جیهان منتقل کند.

وزیر منابع طبیعی کردستان عراق قبل از این گفته بود این منطقه به دنبال افزایش صادرات نفت خام به روزانه 400 هزار بشکه در روز تا پایان سال جاری میلادی است.
عراق هم اکنون با صادرات روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت خام یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت خام جهان است.


نظر شما :