مخالفان نخست‌وزیر را متهم کردند

حمایت همه جانبه اردوغان از داعش

۲۷ خرداد ۱۳۹۳ | ۰۴:۲۴ کد : ۱۹۳۴۴۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نماینده حزب جمهوری خلق در پارلمان ترکیه می‌گوید: شبکه داعش روابط بسیار نزدیکی با دولت ترکیه دارد از جمله این که نفت‌هایی که از سوریه به سرقت می‌رود را از آنها می‌خرد.
حمایت همه جانبه اردوغان از داعش

دیپلماسی ایرانی: مسئولان حزب جمهوری خلق ترکیه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را متهم کرده اند که از نیروهای مسلح داعش در سوریه و عراق حمایت می کند. همچنین برخی از عناصر داعش از طریق ترکیه به عراق و سوریه می روند و دولت این کشور در حال خرید نفت های به سرقت رفته توسط داعش است.  

به گزارش پایگاه خبری عراقی الغد پرس، روزنامه جمهوریت ترکیه به نقل از کمال کلیچدار، رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه نوشت که گروهی که موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام، داعش، هستند از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه سلاح هایی که با کامیون های ترکیه ای ارسال می شوند را دریافت می کنند.

وی گروگان گرفته شدن افراد کنسولگری ترکیه در موصل را به این نوع از رابطه نسبت داد و گفت: «راننده های کامیونی که از ترکیه با کامیون هایشان به موصل آمده بودند و گفته شد توسط داعش به گروگان گرفته شدند در حقیقت برای افراد داعش سلاح برده بودند.»

کلیچدار در ادامه گفت: «حکومت اردوغان از جبهه النصره حمایت می کند و سلاح و مهمات آنها را تامین می کند و تا همین چندی پیش به حمایت خود از آنها ادامه می داد تا این که ناگهان اعلام کرد این گروه، جریان تروریستی است.»

وی این اتهامات را متوجه وزیر امور خارجه دولت اردوغان، داوود اوغلو نیز کرد و خواستار استعفای او از سمتش شد.  

در همین رابطه رفیق اریلماز، نماینده حزب جمهوری خلق در پارلمان ترکیه نیز گفت: «عناصر شبکه القاعده به طور گسترده ای در سراسر ترکیه منتشر شده اند. یکی از شهروندان استان اسکندرون با من تماس گرفت و تاکید کرد که نتوانسته وقت جراحی در یکی از بیمارستان های دولتی بگیرد برای این که کارکنان بیمارستان در حال ارائه خدمات پزشکی به افراد مسلحی بودند که از سوریه آورده شده بودند.»

وی در گفت وگو با روزنامه جمهوریت همچنین گفت: «مادری خود به چشم خودش دیده است که یکی از عناصر عضو گروه های شبه نظامی که در درگیری های اخیر در اطراف لاذقیه زخمی شده بود با خودرویی که راننده آن لباس پلیس ترکیه را بر تن داشت به بیمارستان شهر یایلاداغ منتقل می شد.»

اریلماز در ادامه افزود: «گروهی از حزب جمهوری خلق به این منطقه مرزی رفت و از نزدیک اوضاع در شهر یایلاداغ را بررسی کرد، ساکنان شهر به آنها گفتند که نیروهای دفاعی ترکیه یک روز قبل از پایان درگیری ها در شهر "کسب" افراد زخمی در این درگیری ها را که با خودرویی در حال انتقال به بیمارستان این شهر بودند متوقف کردند و بعد از بازرسی این خودروها متوجه شدند که افراد زخمی فرماندهان داعش در درگیری های اخیر در شهر "کسب" بودند.»

افراد مسلحی که از اروپا و روسیه و کشورهای آسیایی و چچن و دیگر کشورها به سوریه و عراق می روند از طریق ترکیه وارد این کشورها می شوند. هزار ترکیه ای ماموریت دارند که به این افراد مسلح کمک کنند تا به سوریه و عراق بروند و به جمع گروه های تروریستی بپیوندند.

وی همچنین گفت: «سه سال است که عناصر مسلح از طریق ترکیه به سوریه اعزام می شوند و در فرودگاه های شهرهای مختلف این موضوع به روشنی دیده می شود.»

نماینده حزب جمهوری خلق در پارلمان ترکیه تاکید کرد، مبارزان چچنی از چچن به استانبول می آیند و از آن جا به استان اسکندرون می روند و با همان هواپیما عازم سوریه می شوند.

اریلماز همچنین گفت: «اعضای حزب جمهوری خلق در شهر الریحانه به من گفتند که قائم مقام ریحانه دستور داده غذای 1500 فرد مسلح تامین شود بدون این که توضیح بیشتری در این باره بدهد.»

محمد علی ادیب اوغلو، دیگر نماینده حزب جمهوری خلق در پارلمان ترکیه نیز گفت: «شبکه داعش روابط بسیار نزدیکی با دولت ترکیه دارد از جمله این که نفت هایی که از سوریه به سرقت می رود را از آنها می خرد. داعش لوله های نفت سری ای را به اسکندرون و غازی عنتاب و اورفا و شهر کیلیس کشیده و نفت به دولت اردوغان می فروشد که سودی بالغ بر 800 میلیون دلار نصیب آن می کند.»

وی در ادامه افزود: «افراد مسلحی که از اروپا و روسیه و کشورهای آسیایی و چچن و دیگر کشورها به سوریه و عراق می روند از طریق ترکیه وارد این کشورها می شوند. هزار ترکیه ای ماموریت دارند که به این افراد مسلح کمک کنند تا به سوریه و عراق بروند و به جمع گروه های تروریستی بپیوندند.»

وی تاکید کرد، امکان ندارد کار انتقال آنها به سوریه بدون اطلاع سازمان امنیت ترکیه باشد.

نیروهای داعش هفته گذشته در اقدامی ناگهانی که به روشنی بوی توطئه از آن به مشام می رسید وارد عراق شدند و شهر موصل را ظرف چند ساعت به اشغال خود در آوردند و تلاش کردند تا شهر کرکوک را نیز به تصرف خود در آورند. در حال حاضر جلوی پیش روی های سریع آنها گرفته شده و گفته می شود ارتباط آنها با استان الانبار نیز قطع شده تا به این ترتیب تحت محاصره نیروهای ارتش عراق قرار گرفته باشند. اخبار جسته و گریخته حاکی از آن است که آنها در تکریت با مقاومت شدید ارتش عراق مواجه شده اند و در موصل نیز مجبور به عقب نشینی شده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: داعش حزب جمهوری خلق سوریه و عراق


( ۲ )

نظر شما :