سودجویی باندهای تبهکار در کنار جنگ با اسد

بازار مکاره‌ای که جنگ سوریه ایجاد کرد

۲۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۰ کد : ۱۹۳۴۳۷۶ اخبار اصلی خاورمیانه
در شهر حلب و در پی انفجار منبع اصلی آب شهر باند مافیایی گسترده‌ای تشکیل شده است که هم در تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان این شهر دست دارند و هم در قاچاق سوخت و همکاری با سازمان صلیب سرخ جهانی به فکر سودجویی هستند.
بازار مکاره‌ای که جنگ سوریه ایجاد کرد

دیپلماسی ایرانی: جنگ سوریه "به معنای واقعی کلمه به یک بازار مکاره" تبدیل شده است. این عبارتی است که روزنامه لبنانی الاخبار برای جنگ سوریه نوشته است. این روزنامه می نویسد در این جا همه چیز خرید و فروش می شود. مافیاهای بسیاری تشکیل شده اند که فقط در کار خرید و فروش هر آن چیزی که بشود با آن داد و ستد کرد، هستند. بعد از آن که جنگ در سوریه آغاز شد این باندها همه تلاش خود را کردند که از بحران ها در تمامی ابعاد بهره برداری کنند. نمونه آن انفجار لوله های اصلی آب در شهر حلب است که باعث شده باندهای مافیا از "طلای سیاه" به سود خود بهره برداری کنند.

داستان از این قرار است که در ابتدای ماه جاری میلادی انفجاری مهیب شهر حلب را لرزاند، روشن شد که این انفجار نتیجه حفاری چاه در میانه راهی که به میدانی منتهی می شود، بود که آن را بمب گذاری کرده بودند. در همان زمان شایع شد که هدف از این انفجار سرپوش گذاشتن بر ورود قاچاقی افراد مسلحی بود که می خواستند وارد میدانی شوند که تحت کنترل ارتش سوریه بود. البته آنها در این هدف ناکام ماندند و نتوانستند که حمله مورد نظر خود را علیه ارتش انجام دهند. اما نکته در این است که منطقه حفاری و بمب گذاری شده هیچ اهمیت استراتژیکی ندارد و تنها مسیری برای تامین آب شهروندان شهر حلب محسوب می شود. در پی این انفجار سه منبع اصلی آب از چهار منبع منفجر شد و 230 کابل برق که کار انتقال آب ها را انجام می دادند از بین رفتند. در پی این حادثه آب شهر که دائما به دلیل کارهای دولت ترکیه که آب رود فرات را به روی اهالی شهر حلب می بست و آنها را با مشکل مواجه می کرد، کاملا بسته شد.

در پی این انفجار برخی طرف ها تلاش کردند تا جلوی فاجعه انسانی را بگیرند و آن چه خراب شد را اصلاح کنند. اما اصلاح لوله های آب نیاز به برق داشت که در پی این انفجار آن هم از بین رفته بود. برای این کار ژنراتورهای برق وارد شهر شدند که آنها نیز نیاز به بنزین داشتند. ورود بنزین به شهر کار چندان ساده ای نبود، می بایست با گروه های مسلح در راس آنها جبهه النصره که بر سرچشمه های آب تسلط داشتند، هماهنگ می شد. در کنار جبهه النصره، گروه های مسلح دیگر نظیر "گردان ترکمانی"، "گردان نوادگان مرسلین"، "گردان کرامه" و "گردان فجر آزادی" که کار انفجار این لوله ها با هماهنگی آنها انجام شده بود، نیز بودند.

بعد از آن که جنگ در سوریه آغاز شد این باندها همه تلاش خود را کردند که از بحران ها در تمامی ابعاد بهره برداری کنند. نمونه آن انفجار لوله های اصلی آب در شهر حلب است که باعث شده باندهای مافیا از "طلای سیاه" به سود خود بهره برداری کنند.

به سرعت شاخه هلال احمر سوریه در حلب با نظارت سازمان صلیب سرخ جهانی کار مذاکره با این مجموعه ها را بر عهده گرفت. توافق برای دو مرحله حاصل شد، اول از همه به کمک ژنراتورهای برق پمپ های آب آغاز به کار کنند تا به این ترتیب آب به مجاری وارد شوند و آب به مناطق حلب بازگردد. دوم این که تیمی برای اصلاح چاه های آب و خطوط برق با هزینه صلیب سرخ با پرداخت هزینه های بازسازی و پول بنزین وارد محل شود. به این ترتیب با اشراف سازمان صلیب سرخ 45 هزار لیتر آب در روز به محله ها ارسال می شود. اما اکنون روزنامه الاخبار متوجه شده است که حجمی بیش از 14 هزار لیتر بنزین برای کار این ژنراتورها تامین می شود. علاوه بر آن با وجود این که این میزان سوخت ارسال می شود پمپ های آب کمتر از ظرفیت خود آب پمپاژ می کنند.

موسسه آب رسانی حلب دو روز پیش در صفحات رسمی فیسبوک خود نوشت که "کار بازسازی لوله های آسیب دیده نیاز به مهیا کردن فضای لازم در محل خرابی ها است و زمانی بین سه تا چهار هفته و اختصاص منابع مالی و ادوات کاری دیگر و کارگر دارد. در حالی که وضعیت امنیتی آن منطقه به هیچ وجه مناسب نیست و شرکت های خصوصی هر چه دوست دارند انجام می دهند." این بدان معنا است که کار اصلاح لوله ها به زودی و به این سادگی انجام نمی گیرد. از سوی دیگر ورود بنزین به اندازه نامعلوم تا زمان نامعلوم از سوی باندهای مافیایی و باندهای سودجو نیز ادامه خواهد داشت، تنها به اسم این که باید آب شرب این منطقه تامین شود و باید بنزین برای ژنراتورهای آن تهیه شود. در حالی که کسی نمی داند سرانجام بنزین های اضافی چه می شود. با وجود این باندها سازمان صلیب سرخ تنها توانسته است به شهروندان اهل حلب اطمینان دهد که آب مورد نیاز آنها را تا همین اندازه فعلی همچنان تامین خواهد کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حلب صلیب سرخ


نظر شما :