نخستین واکنش آمریکا به مذاکرات هسته ای دوجانبه

زمان زیادی باقی نمانده است

۲۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۲ کد : ۱۹۳۴۱۲۷ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
می دانیم که زمان زیادی باقی نمانده است. به همین دلیل است که می گوییم دیپلماسی تشدید خواهد شد. همچنین طرفین باید انتخاب های دشواری انجام دهند و تمرکز زیادی روی ضرب الاجل 20 جولای وجود دارد.
زمان زیادی باقی نمانده است

دیپلماسی ایرانی : مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکای که از عصر روز گذشته( دوشنبه) در ژنو آغاز شده است، اکنون دومین روز خود را سپری می کند. مذاکراتی در آستانه برگزاری پنجمین دور از گفت و گوهای هسته ای ایران وگروه 1+5 به منظور دستیابی به توافق جامع هسته ای تا پایان فرجه شش ماهه توافق هسته ای مقدماتی ژنو . عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران ، روز نخست مذاکرات مستقیم با آمریکایی ها را مفید و سازنده توصیف کرده است. اما واشنگتن هشدار داده است که انتخاب های دشواری برای حاصل شدن توافق هسته ای تا 20 جولای پیش رو است. از سوی دیگر منابع فرانسوی نیز فاش کرده اند که اختلافات اصلی در مذاکرات با ایران به مساله سانتریفیوژها مربوط می شود.

نشست پشت درهای بسته دیپلمات های ایرانی و آمریکایی نشانه ای از تلاش های جدید برای یافتن زمینه مشترک بین تهران و واشینگتن است چرا که نگرانی ها در مورد اینکه تنش ها بین دو کشور بتواند روند دیپلماتیک پیش رو را تخریب کند، افزایش یافته است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخستین روز از مذاکرات ژنو در حالی به پایان رسید که واشینگتن بر رو به پایان بودن زمان برای حل مساله هسته ای ایران تاکید کرد.

به گزارش این خبرگزاری فرانسوی، ماری هارف، سخنگوی معاون وزارت خارجه آمریکا گفت: فکر می کنیم که در برخی دورهای مذاکره پیشرفت هایی داشته ایم اما آخرین دور از مذاکرات پیشرفتی نداشتیم و شاهد واقع گرایی کافی نبودیم. وی افزود:ما می دانیم که زمان زیادی باقی نمانده است. به همین دلیل است که می گوییم دیپلماسی تشدید خواهد شد. هارف همچنین تاکید کرد که طرفین باید انتخاب های دشواری انجام دهند و تمرکز زیادی روی ضرب الاجل 20 جولای وجود دارد.نشست ژنو بین مقامات ایرانی و آمریکایی نختستین نشست دوجانبه و علنی دیپلمات های تهران و واشینگتن خارج از روند گروه 1+5 است که پس از انقلاب اسلامی برگزار می شود.

احتمال تمدید مذاکرات

باتوجه به اینکه اندکی بیش از یک ماه تا پایان فرجه شش ماهه مذاکرات هسته ای برای دستیابی به توافق جامع باقی مانده است، زمزمه های احتمال تمدید مذاکرات به گوش می رسد. عراقچی در اظهارات اخیر خود به احتمال تمدید مذاکرات اشاره کرده است و برخی منابع در گروه 1+5 نیز از تمدید مذاکرات سخن می گویند . این در حالی است که بسیاری از ناظران بین المللی بر این باورند تمدید مذاکرات به نفع روند دیپلماتیک نخواهد بود.

نخستین روز از مذاکرات ژنو در حالی به پایان رسید که واشینگتن بر رو به پایان بودن زمان برای حل مساله هسته ای ایران تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین بر این باور است که مذاکرات به مرحله عمیق نزدیک شده است و تمامی طرف ها باید رویکردی منعطف و تجربی از خود به نمایش بگذارند تا زمینه برای حل اختلافات فراهم شود.

این در شرایطی است که فرانسه و روسیه نیز این هفته مذاکرات دوجانبه ای با ایران خواهند داشت. پیش از این عباس عراقچی نیز به احتمال رایزنی های دوجانبه با دیگر اعضای گروه 1+5 اشاره کرده بود. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به مذاکرات مستقیم تهران – پاریس گفت: پس از گفت و گو های دیپلمات های ایرانی و آمریکایی، روس ها و فرانسوی ها نیز مذاکره دوجانبه انجام خواهند داد.

مساله سانتریفیوژها و لغو تحریم ها

بسیاری از تحلیلگران می گویند دلیل اصلی برگزاری مذاکرات دوجانبه بین ایران و آمریکا مساله لغو تحریم ها و رایزنی در خصوص موضوعات مهمی مانند کمیت و کیفیت غنی سازی در ایران بوده است. از آنجایی که بخش وسیعی از تحریم ها علیه ایران در سنای آمریکا به تصویب رسیده است، تنها طرفی در گروه 1+5 که توانایی لغو تحریم ها را دارد، آمریکاست. به همین منظور دو طرف در زمینه لغو تحریم ها رایزنی های مهمی را در ژنو انجام داده اند. از سوی دیگر تعداد سانتریفیوژها در ایران، ظرفیت غنی سازی و مدت زمان اجرای توافق نهایی نیز از دیگر موضوعات مورد بحث به شمار می رود. به گفته فابیوس ، تعداد سانتریفیوژها موضوع اصلی مورد اختلاف در مذاکرات به شمار می رود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تمدید مذاکرات ماری هارف


نظر شما :