باوجود برخی گمانه زنی ها

آمریکا به دنبال تمدید مذاکرات نیست

۱۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۴۸ کد : ۱۹۳۳۷۸۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده به طور جدی برای دستیابی به توافق هسته ای نهایی تا 20 جولای ( 29تیر)، تلاش می کند و باور دارد که می تواند در این مدت به نتیجه برسد. وی افزود: آمریکا سیگنال هایی برای تمدید مذاکرات نمی فرستد.
آمریکا به دنبال تمدید مذاکرات نیست

دیپلماسی ایرانی: یک روز پس از انتشار خبری در المانیتور مبنی بر اینکه ایالات متحده آماده تمدید مذاکرات هسته ای با ایران است، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این خبر را تکذیب کرد.المانیتور روز دوشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی که نام او را فاش نکرد، گزارش داد از آنجایی که برخی اختلاف نظرهای جدی به قوت خود باقی است، آمریکا آماده است دوره مذاکرات با ایران به منظور دستیابی به توافق جامع هسته ای را به مدت شش ماه دیگر تمدید کند.

ایران و گروه 1+5( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در چهارمین دور از مذاکرات خود پس از اجرای توافق هسته ای مقدماتی که ماه گذشته در وین برگزار شد، پیشرفتی نداشتند و همین نکته موجب شد برخی تحلیلگران احتمال تمدید مذاکرات که در برنامه اقدام مشترک نیز پیش بینی شده، را مطرح کنند. ایران و گروه 1+5 تا 29 تیر فرصت دارند به توافقی جامع بر سر برنامه های هسته ای ایران دست یابند اما در صورتی که اینچنین نشود آنها می توانند مذاکرات را برای شش ماه دیگر تمدید کنند.

این در حالی است که المانیتور به نقل از هارف گزارش داد آمریکا نشانه هایی دال بر تمایل برای تمدید مذاکرات ارسال نمی کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایالات متحده به طور جدی برای دستیابی به توافق هسته ای نهایی تا 20 جولای ( 29تیر)، تلاش می کند و باور دارد که می تواند در این مدت به نتیجه برسد. وی افزود: آمریکا سیگنال هایی برای تمدید مذاکرات نمی فرستد.

هارف تصریح کرد، ایران باید تصمیم های سختی اتخاذ کند و واشینگتن همچنان بر این باور است که توافق نکردن با ایران بهتر از توافق بد است. این در حالی است که مقامات تهران پیش از این در واکنش به اظهار نظرهای مشابه از سوی مقامات کاخ سفید گفته بودند که این آمریکاست که باید تصمیم های سختی بگیرد، نه ایران.

تکذیب اعلام آمادگی آمریکا برای تمدید مذاکرات در شرایطی انجام می شود که هیات های کارشناسی ایران و گروه 1+5 این هفته در وین و در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، تشکیل جلسه می دهند. دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 نیز از 26 خرداد (16 ژوئن) در وین آغاز به کار می کند.

در فاصله کمتر از دو ماه تا پایان فرجه شش ماهه برای مذاکرات هسته ای، همچنان اختلاف نظرها در مورد کمیت و کیفیت غنی سازی در ایران و چگونگی لغو تحریم ها، باقی است. از سوی دیگر باوجود برخی گمانه زنی ها در مورد اینکه آمریکا و ایران دوباره کانال های محرمانه و مستقیم خود را به کار می اندازند، هنوز گزارش های تایید شده ای در این زمینه مخابره نشده است.

ایرانیان می دانند کف و سقف درخواست ها کجاست و می خواهند جایی در میانه به توافق برسند.

سوزان ملونی، کارشناس سابق کاخ سفید در امور ایران که هم اکنون در موسسه بروکینگز فعالیت می کند بر این باور است که ایرانیان می دانند کف و سقف درخواست ها کجاست و می خواهند جایی در میانه به توافق برسند.

رابرت آینهورن، دستیار سابق کاخ سفید در امور کنترل تسلیحاتی نیز می گوید با توجه به اختلاف نظرها، دستیابی به توافق تا 20 جولای دشوار است. از سوی دیگر دور قبلی مذاکرات انتظارها را برآورده نکرد. هرچند که انتظار می رود موضوعاتی نظیر راکتور اراک در مذاکرات قبلی در وین حل شوند.او ادامه داد: برآورد من این است که در صورتی که دو طرف با خطر پایان مذاکرات مواجه شوند، آن را تمدید خواهند کرد.

پاتریک کلاوسون، معاون بخش تحقیقات در موسسه خاور نزدیک واشینگتن می گوید طرف مذاکرات هسته ای با ایران در دور قبلی مذاکرات از پیشنهادهای ایران در مورد تعداد سانتریفوژهایی که می خواهد حفظ کند، دچار شوک شد. او ادامه داد، شاید طرف ایرانی گمان کند که غرب به هر قیمی به توافق دست یابد اما این صحیح نیست.

سید حسین موسویان، سخنگوی سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید دارد که بدون مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا توافقی حاصل نخواهد شد. منابع آمریکایی نیز به المانیتور گفته اند که آمریکا ممکن است به دنبال مذاکرات رو در رو با ایرانیان باشد.

به هر ترتیب دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 کمتر از دو هفته دیگر در وین برگزار می شود و روند پیشرفت این گفت و گو ها به برآورد کارشناسان در مورد احتمال دستیابی به توافق نهایی تا 29 تیرماه، کمک خواهد کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تمدید مذاکرات ماری هارف


نظر شما :