تغییر سیاست آمریکا؛ کلید مذاکرات هسته‌ای

۲۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۹۳۴۱۲۳ یادداشت
نویسنده خبر: غلامعلی خوشرو
یادداشتی از غلامعلی خوشرو، معاون پیشین امور بین‌الملل وزارت خارجه.
تغییر سیاست آمریکا؛ کلید مذاکرات هسته‌ای

1-مقامات ایرانی و آمریکایی از روز گذشته، نشست 2روزهای را به منظور رایزنی درخصوص پرونده هسته‏ای ایران آغاز کردند.در این زمینه یکی از طرف‏هایی که تحریم‏های یک جانبه بسیاری علیه کشور ما وضع کرد، ایالات متحده آمریکا است. در نتیجه لازم بود ایران با آمریکا راجع به مسائل باقیمانده صحبت کند تا در جلسه آتی وین، تدوین برنامه جامع با مشکلات کمتری روبه رو شود. مساله تحریمها، مهم ترین مشکل ایران با آمریکا است. آمریکا تحریمهای یک جانبه زیادی علیه ایران اعمال کرده است که بخشی از تحریمها توسط کنگره وضع شده، بخشی به فرمان رئیس جمهور و بخشی نیز به پیروی از تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل است؛ بنابراین چگونگی رفع این تحریمها یکی از موضوعات اصلی است که ایران میخواهد راجع به آن با آمریکا گفت وگو کند. در واقع باید مشخص شود که تعهدات طرف مقابل چگونه به اجرا درخواهد آمد.

2-البته طرف آمریکایی نیز نگرانیهایی دارد، ولی در این رابطه تاکنون اقدامات ایران اعتمادساز بوده است تا نشان دهد سیاستی برای اقدامات غیرصلح آمیز ندارد و این اقدامات را از لحاظ قانونی ممنوع و از نظر شرعی نیز حرام میداند. بنابراین ایران حاضر است شفافیت برنامههایش را توضیح دهد مشروط بر اینکه آنها نیز به روشنی  به حقوق  هستهای ایران احترام بگذارند. زمانی که طرف مقابل به خصوص آمریکا بیانات معقولی داشته باشد بدون شک ایران آنها را بررسی خواهد کرد، اما اگر بخواهند در حین اقدامات اعتمادساز ، بهانههای پی در پی و واهی بگیرند، مذاکرات راه به جایی نخواهد برد.  این مساله که ایران و آمریکا در موضوع هسته‏ای نیات، رفتار و آینده برنامه را مورد بررسی قرار دهند، برای رسیدن به گام نهایی بسیار تاثیرگذار است؛ بنابراین گفت وگوهای دوجانبه میتواند زمینه ساز تسهیل رسیدن به توافق جامع باشد. البته به این شرط که هر دو طرف اراده سیاسی لازم را برای حل و فصل موضوع داشته باشند.

3- آمریکاییها طی 15 سال گذشته رفتار پرهزینهای در خاورمیانه داشتند و اکنون اگر بخواهند سیاست تعامل، توسعه و مقابله با افراطی گری را پیش ببرند، تنها راهش تعامل سازنده با ایران و احترام گذاشتن به حقوق این کشور است. در این راستا جمهوری اسلامی ایران نیز طبیعتا بر صلح آمیز، شفاف و سازنده بودن فعالیتهایش تاکید خواهد کرد؛ به ویژه دولت تدبیر و امید بیشترین تلاش را در این حوزه کرده و خواهد کرد.  در نتیجه در این برهه برای ایران آگاه شدن از نیات و برنامههای آمریکا درخصوص پرونده هسته‏ای بسیار اهمیت دارد و مقامات تهران باید از سقف و کف خواسته‏های واشنگتن اطلاع یابند و مطمئن شوند. در این گفت وگوهای 2 روزه باید تمامی مسائل مورد اختلاف مرور شود تا در مذاکرات وین با مشکل تازه‏ای مواجه نشوند. 

4-همچنین در مذاکرات جاری افرادی چون ویلیام جی برنز و جیک سالیوان که نقش مهمی در تصمیم سازی کاخ سفید در رابطه با پرونده هستهای ایران داشتند، نیز حضور دارند؛ این افراد در تغییر سیاست آمریکا از سیاست غنی سازی صفر به سیاست غنی سازی تحت نظارت نقش داشتند. این در شرایطی است که این تغییر سیاست آمریکا در پیشبرد مذاکرات بسیار تاثیرگذار بود و گام مثبتی تلقی میشود. در حال حاضر نیز تنها اختلاف ایران با آمریکا این است که نباید غنی سازی را تا آنجا محدود کند، یا شرایط را طوری پیچیده کند که عملا امکان غنی سازی مبتنی بر حقوق ایران و در چارچوب ان پی تی میسر نشود. ایالات متحده آمریکا باید در این تغییر سیاست جدی باشد و نگرانیاش، نه در مورد برنامه هستهای ایران بلکه در رابطه با انحراف آن باشد. در این مسیر ایران نیز حاضر است برای اطمینان دادن به طرف غربی در مورد صلح آمیز ماندن و انحراف نداشتن فعالیتهایش، همکاریهای گستردهای را با سازمان بینالمللی انرژی اتمی انجام دهد. از این نظر شاید این افراد بتوانند به پیشبرد مذاکرات کمک کنند.

5- باید مدنظر داشت در حال حاضر بیش از آنکه مباحث فنی برای طرف آمریکایی مطرح باشد مباحث سیاسی مطرح است، اما آمریکاییها یکبار برای همیشه باید به این نتیجه برسند که برنامه هستهای ایران صلح آمیز بوده و صلح آمیز باقی خواهد ماند. تنها نگرانی که میتوانند داشته باشند، شفافیت و همکاری ایران با آژانس است که البته ایران در چهار ماه گذشته حداکثر همکاری را با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته و به صورت شفاف به سوالات بازرسان پاسخ داده که این موضوع باید نگرانی‏های ادعایی آنها را برطرف کند. اگر آمریکا به دنبال محدود کردن یا نهایتا ممنوع کردن فعالیتهای هستهای ایران باشد نه تنها علیه قوانین بین المللی اقدام کرده است، بلکه فرصت تاریخی تعامل سازنده با ایران را هم از دست خواهد داد. من معتقدم اگر اراده سیاسی لازم در طرف 1+5 وجود داشته باشد، این تفاهم جامع در همین هفتههای باقیمانده میتواند به سرانجام برسد، اما اگر اراده سیاسی مبتنی بر احترام به حقوق ایران و تضمین صلح آمیز ماندن برنامه ایران وجود نداشته باشد به نظر نمی‏رسد که در 6 ماه بعد نیز این مذاکرات به نتیجه برسد.

* این یادداشت در شماره روز سه شنبه روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده است.

غلامعلی خوشرو

نویسنده خبر

علي خوشرو معاون وزير امور خارجه در دوران اصلاحات بود. وي همچنين سابقه سفارت ايران در استراليا و نمايندگي ايران در سازمان ملل را داراست. ايشان در حال حاضر ...

اطلاعات بیشتر


نظر شما :