هند طلب ایران را به کشورهای ثالث می‌پردازد

۱۵ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۴ کد : ۱۹۳۳۸۶۶ سرخط اخبار

هند بدهی نفتی خود به ایران را از طریق پرداخت بدهی ایران به کشورهای ثالث پرداخت می کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه هندو بیزینس لاین، دولت هند برای تسویه بدهی نفتی خود به ایران قصد دارد این امکان را برای ایران فراهم کند که از طلب نفتی خود برای پرداخت بهای کالاهایی نظیر مواد غذایی و دارو که از کشورهای ثالث خریداری شده، استفاده کند.

یک مقام دولت هند گفت: وزارت دارایی هند از بانک یو سی اُ این کشور خواسته که اقدامات لازم را برای این منظور انجام دهد. این اقدام می تواند بر پایه پولی دلار یا یورو بدون اینکه تحریم های غرب را در پی داشته باشد انجام شود.

هند حدود سه تا چهار میلیارد دلار بدهی نفتی معوق به ایران دارد زیرا در مدت بیش از یک سال نتوانسته این پول را به صورت دلار یا یورو به ایران منتقل کند. این انباشت بدهی به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران بوده است.

این مقام هندی گفت: ما امیدواریم که بتوانیم بخش قابل توجهی از بدهی خود را از طریق این روش به ایران پرداخت کنیم.

هند برای پرداخت 45 درصد از بدهی نفتی خود به ایران از سیستم پرداخت بر پایه روپیه در بانک یو سی اُ کلکته استفاده کرده و ایران از این پول برای پرداخت کالاهای وارداتی از هند استفاده کرده است.

اما 55 درصد مابقی طلب نفتی ایران هنوز پرداخت نشده است. از آنجا که کالاهای بشر دوستانه مشمول تحریم های سازمان ملل و کشورهای غربی نیستند هند می تواند در صورتیکه مقدمات کار انجام شود پول این کالاها را بپردازد.

مقام هندی گفت: ما قصد داریم این فرآیند را هرچه سریعتر آغاز کنیم. 

کلید واژه ها: هند بدهی نفتی


نظر شما :