هشدار فرانسه به آمریکا درباره نحوه اجرای تحریم‌های ایران

۱۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۰۴:۰۴ کد : ۱۹۳۳۸۰۲ سرخط اخبار

در چند روز گذشته، انتشار خبر جریمه سنگین یک بانک فرانسوی از سوی آمریکا به واسطه انجام تبادلات مالی با ایران، بازتاب گسترده ای در سطح بین المللی پیدا کرده است. در این میان، موضع گیری های مقامات آمریکایی و فرانسوی حکایت از آن دارد که این موضوع، دو طرف را عملاً در آستانه بحرانی در روابط دوجانبه قرار داده و موضوع ایران، دو متحد غربی را دچار شکاف کرده است.

 
به گزارش «تابناک»، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، هشدار داده که تصمیم ایالات متحده مبنی بر اعمال جریمه 10 میلیارد دلاری علیه بانک فرانسوی BNP که به دلیل نقض تحریم های ایران، کوبا و سودان از سوی این بانک صورت گرفته، «مسئله ای جدی و مهم» در مسیر گفت و گوهای توافقنامه تجاری اروپا- آمریکا ایجاد خواهد کرد. 
 
فابیوس در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی «فرانس 2» گفته جریمه اعمال شده از سوی ایالات متحده، «غیرمنطقی» است و دولت فرانسه از بانک خود در مقابل این اقدام خشن دفاع خواهد کرد. به گفته وی، رویکرد آمریکا در این زمینه، «بسیار بسیار مسئله ساز» است. 
 
وی ضمن تهدید آمریکا به برهم خوردن مذاکرات توافقنامه تجاری میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا، اظهار داشته شراکت تجاری تنها بر مبنای اعمال متقابل امکان شکل گیری دارد و این تصمیم «ناعادلانه و یکجانبه» علیه یک بانک فرانسوی، در مسیر مذکور اختلال ایجاد می کند. 
 
گفتنی است پیش از این، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه نیز نسبت به تصمیم آمریکا برای جریمه بانک BNP ابراز نگرانی کرده بود. وی قصد دارد در جریان ملاقات خود با باراک اوباما که روز پنجشنبه در پاریس انجام می شود، این موضوع را نیز مورد اشاره قرار دهد. با این حال، مقامات آمریکایی تاکنون واکنش خاصی به این مواضع مقامات فرانسوی نشان نداده اند.
 
اما نکته جالب توجه درباره اختلافات ایجاد شده میان فرانسه و آمریکا بر سر ماجرای بانک BNP این است که فرانسه و آمریکا، هر دو از سرسخت ترین حامیان تشدید تحریم های همه جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار رفته و سخت ترین مواضع را در میان اعضای گروه 1+5 نسبت به ایران دارند. این خصومت تا حدی است که حتی در جریان مذاکرات منتهی به توافق ژنو، اصرار فرانسه بر سخت گیری بیشتر بر ایران سبب شد روند حصول توافق مقدماتی میان دو طرف به تعویق بیفتد.
 
اکنون به نظر می رسد همین سخت گیری ها، دامن خود فرانسوی ها را گرفته و در واقعه ای غیرمنتظره، تحریم هایی که خود حامی سرسخت آن بودند، به ابزاری علیه خودشان تبدیل شده است. 
 
گفتنی است پیش از این و طی سال های اخیر، شماری از کارشناسان مکرراً هشدار داده بودند که پیچیدگی بیش از حد رژیم تحریم های وضع شده علیه ایران به حدی رسیده که احتمال برآمدن نتایج غیرمنتظره از آن را به طور جدی مطرح ساخته است. بر این اساس، به نظر می رسد اکنون نخستین نمونه جدی از این آثار و نتایج غیرمنتظره خود را به شکل بحرانی بالقوه در روابط پاریس- واشنگتن جلوه گر ساخته است. امری که باید دید در نهایت بر رویکرد غیرمنطقی غرب نسبت به ایران در موضوع هسته ای تأثیر خواهد گذاشت یا خیر.

کلید واژه ها: جریمه


نظر شما :