تعویض سوخت نیروگاه اتمی بوشهر

۱۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۹۳۳۷۷۰ سرخط اخبار

رییس شرکت بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر گفت: هم اکنون تعویض سوخت سالانه، اجرای بازرسی های فنی دوره ای و تعمیرات نیمه اساسی و اساسی روی تجهیرات این نیروگاه با موفقیت انجام شده است و آماده می شود تا براساس برنامه زمان بندی دوباره به شبکه برق سراسری متصل شود.

حسین درخشنده روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: نیروگاه اتمی بوشهر از آغاز راه اندازی تا قبل از خاموش شدن، شش میلیون و 800 هزار کیلو وات برق تولید کرد که بخش اندکی از برق تولیدی به مصرف داخلی خود نیروگاه رسید و مابقی از طریق شبکه سراسری توزیع شد.

وی افزود: عملیات توقف فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر از بهمن پارسال با سه هدف اصلی تعویض سوخت سالانه، اجرای بازرسی های فنی دوره ای و تعمیرات نیمه اساسی و اساسی روی تجهیرات انجام شد.

رییس شرکت بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر اضافه کرد: هم اینک این مراحل با موفقیت انجام شده است و نیروگاه آماده می شود تا براساس برنامه زمان بندی دوباره به شبکه برق سراسری متصل شود.

درخشنده ادامه داد: نیروگاه های اتمی پس از یک دوره کارکرد یک ساله برای عملیات تعویض سوخت باید خاموش شوند که این مهم در نیروگاه اتمی بوشهر نیز براساس برنامه زمان بندی انجام شده است.

وی اظهارداشت: قلب اصلی نیروگاه اتمی بوشهر از 163 مجتمع سوخت هسته ای تشکیل شده است که سالیانه باید 54 بسته سوخت تعویض و جایگزین با بسته های مجتمع های سوخت جدید شود.

رییس شرکت بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر اضافه کرد: زمانی که نیروگاه اتمی برای تعویض سوخت متوقف می شود همزمان بازرسی های فنی دوره ای و عملیات تعمیرات اساسی و نیمه اساس تجهیزات نیز صورت می گیرد.

درخشنده گفت: پس از تعویض سوخت درپوش راکتور بسته می شود و برای اطمینان از آب بندی مدارهای اول و دوم، کره فلزی نیروگاه نیز مورد تست قرار می گیرد که این مراحل هم اینک انجام شده است.

وی افزود: بعد از انجام این مراحل تجهیزات نیروگاه اتمی شروع به گرم شدن می کند که پس از این که تجهیزات مورد آزمایش و تنظیمات نهایی قرار گرفت، فعالیت تجهیزات اغاز می شود.

رییس شرکت بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر یادآورشد: هم اینک تست هیدرولیکی مدارهای اول و دوم و تست کره فلزی با موافقیت انجام شده است و مدار در حال گرم شدن است تا پس از اتمام فعالیت ژنراتور دوباره به شبکه سراسری متصل شود.

درخشنده اضافه کرد: در روزهای آینده تنظیمات تعمیراتی که عملیات بازرسی و تعمیراتی آنها انجام شده است آغاز می شود و کانال های ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر نیز بررسی و وارد مدار خواهد شد.

وی گفت: پس از انجام موفقیت آمیز این مراحل شروع به گرم کردن مدار های اول و دوم و بعد از آن ژنراتور فرایند تولید حداقل قدرت قابل کنترل راکتور انجام و بعد از آن افزایش قدرت تا سطح 35درصد قدرت نامی و پس از آنکه بخار با سرعت مورد نیاز تولید شد، دور دادن توربین در مدار دوم را آغاز می کنیم.

شهریور ۹۰ برق نیروگاه اتمی به شبکه سراسری متصل شد و در شهریور ۹۱ به ظرفیت ۱۰۰ درصد رسید

کلید واژه ها: نیروگاه اتمی بوشهر


نظر شما :