اپوزسیون خود را ملامت می‌کند

شوک مخالفان اسد از حضور مردم پای صندوق‌های رای

۱۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۹ کد : ۱۹۳۳۷۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
ابراهیم الحسین، فعال مدنی سوری مقیم ترکیه می‌گوید: «بعضی از سوری‌ها گمان می‌کنند که بقای بشار اسد راه حل بحران‌های کشور است.»
شوک مخالفان اسد از حضور مردم پای صندوق‌های رای

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از مخالفان حکومت بشار اسد در سوریه با دیدن تصاویر استقبال مردم از صندوق های رای در سفارت خانه ها و مراکز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در لبنان و اردن شوکه شدند. انتخابات ریاست جمهوری سوریه روز سه شنبه برگزار می شود در حالی که انتخابات سوری های مقیم خارج یک هفته زودتر از موعد رسمی انتخابات در داخل این کشور در روز 28 می برگزار شد تا برای بسیاری جایگاه بشار اسد نزد مردم سوریه به مثابه مشت نمونه خروار باشد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، سیل مردم سوری برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به اندازه ای بود که بسیاری از خیابان های منتهی به سفارت سوریه در بیروت بسته شدند، برخی از راه های ورودی به بیروت مملو از جمعیت بود و بسیاری از طرفداران حکومت اسد شادی خود را مخفی نمی کردند و در حمایت از او شعار سر می دادند و تصاویرش را حمل می کردند و حضور مردم پای صندوق های رای را ضربه ای به مخالفان وی قلمداد می کردند.

مشابه همین وضعیت در اردن نیز مشاهده شد. آن هم دو روز بعد از آن که سفیر این کشور در امان به دستور مقام های اردنی اخراج شد. مخالفان اسد در اردن نیز نتوانستند شوک خود را از این حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای مخفی کنند. برای همین با وجود تلاش های نیروهای امنیتی اردنی مخالفان و طرفداران بشار اسد در برابر سفارت سوریه در اردن با یکدیگر درگیر شدند و همدیگر را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

شهروند سوری و فعال مدنی مقیم در بیروت موسوم به عبیده در صفحه فیسبوک خود در این زمینه می نویسد: اسد انتخاب می شود. اما رای دهندگان مشخص هستند. اما او نیز تاکید می کند، از دیدن سیل جمعیت در برابر مراکز رای گیری شوکه شده است.

یک جوان فعال سوری دیگر که روزنامه الحیات نامی از او به میان نیاورده است در گفت وگو با این روزنامه می گوید: «کادرهای وابسته به احزاب طرفدار حکومت بشار اسد به ویژه در جنوب لبنان تبلیغات سازمان یافته و منظمی را به سود او برای کشاندن مردم به پای صندوق های رای و شرکت دادن آنها در انتخابات ریاست جمهوری انجام دادند. این تبلیغات سبب شد تا بسیاری از شهروندان سوری به امید این که روزی فرا برسد که بتوانند به خانه و کاشانه شان باز گردند برای شرکت در انتخابات ترغیب شدند.»

عبیده نیز در این باره می گوید: «وسایل حمل و نقل از ساعات 7 یا 8 صبح در مناطقی معین آماده بودند و شهروندان می توانستند به کمک آنها به مراکز رای گیری در نزدیک ترین نقطه که بعضی از آنها در مراکز حزب بعث دایر شده بودند، بروند و رای خود را به صندوق ها بیندازند. اتوبوس ها مملو از سوری ها با اقشار مختلف بودند در حالی که با خود پرچم سوریه و عکس بشار اسد را حمل می کردند.»

اگر چه مخالفان اسد تلاش می کنند شوک خود را با گفتن این عبارت که در مشارکت سوری های مقیم خارج در پای صندوق های رای مبالغه شده است، بپوشانند اما همان آنها نیز اذعان دارند که فقط در لبنان به تنهایی 500 هزار نفر شهروند سوری برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده است.

باید به طور جدی بررسی کنیم که چرا واقعا مردم سوریه به دنبال انتخاب مجدد بشار اسد هستند. یکی از دلایل آن این است که مخالفان تا به این لحظه نتوانسته اند جایگزین مناسبی برای نمایندگان نهادهای حکومتی چه در داخل سوریه چه در خارج از آن باشند و مشابه همان نهادها را به سود مردم تشکیل دهند.

بسیاری از شهروندان سوری نیز در پاسخ به کسانی که می گویند آنها را وادار به شرکت در انتخابات کرده اند، پاسخ می دهند: «هیچ کس ما را مجبور نکرد و هیچ کس با دشنام و ضرب و شتم به ما نگفت که باید حتما بروید و رای دهید. ما با میل خود پای صندوق های رای رفتیم.»

رامی الحسین، پیگیر مسائل سوریه و فعال حقوق بشر در اردن نیز در این باره می گوید: «باید به طور جدی بررسی کنیم که چرا واقعا مردم سوریه به دنبال انتخاب مجدد بشار اسد هستند. یکی از دلایل آن این است که مخالفان تا به این لحظه نتوانسته اند جایگزین مناسبی برای نمایندگان نهادهای حکومتی چه در داخل سوریه چه در خارج از آن باشند و مشابه همان نهادها را به سود مردم تشکیل دهند. در حالی که در سایه بحران های شدیدی که بر اوضاع سوریه حاکم شده است دولت سوریه همچنان به شهروندان سوریه خدمات می دهد در حالی که مخالفان با وجود این که برای خود ائتلاف تشکیل داده اند و می گویند که باید به جای حکومت سوریه به رسمیت شناخته شوند از ارائه کمترین خدمات به شهرودان سوری به جای حکومت این کشور ناتوان مانده اند.»

عبیده با الحسین هم نظر است. او نیز می گوید: «مخالفان نتوانسته اند به هیچ وجه در میان مردم سوریه جایی برای خود پیدا کنند، به ویژه در میان جوانان، آنها نمی گویند به جای خسارت های سنگینی که متوجه مخالفان سوری و مردم سوریه شده است چه بدیلی دارند. در مورد انتخابات نیز به همین شکل است، آنها می گویند انتخابات را رد می کنند اما نمی گویند چه جایگزینی به جای آن دارند.»

در این رابطه ابراهیم الحسین، فعال مدنی سوری مقیم ترکیه می گوید: «بعضی از سوری ها گمان می کنند که بقای بشار اسد راه حل بحران های کشور است.»

او همچنین می گوید: «یکی از دوستان من در لبنان به من گفت که خودش با چشمان خودش دیده است که پناهندگان از چادرها بیرون می آمدند و به مراکز رای گیری می رفتند تا به اسد رای دهند. آنها می گویند شاید پیروزی اسد فرصتی برای پایان جنگ و بازگشت ما به خانه و کاشانه مان باشد.»

وی سپس می گوید: «چنین نتیجه ای طبیعی است برای این که شورشی های معارض سوری نتوانسته اند کارنامه خوبی از خود به جای بگذارند، آنها از واقعیت های موجود بسیار فاصله دارند و توجهی به اهتمام های مردم نمی کنند. اپوزسیون نتوانست رویکردی منظم از خود نشان دهد و در اتخاذ تصمیم های مهم ناتوان بوده است. این اپوزسیون با این مواضعش قدرت کافی برای رویایی را ندارد.»

رجاء التلی، یکی از فعالان جامعه مدنی و عضو مرکز جامعه مدنی و دموکراسی در سوریه نیز در این باره می گوید: «ما باید به طور ریشه ای ببینیم مشکلات چیست. مهم تر از حضور مردم در پای صندوق های رای بررسی دلایل این حضور است. مخالفان گمان می کنند فقط صحبت از انتخابات زدن به آنها مشروعیت می دهد در حالی که هیچ وقت خود به سمت آن نرفته اند. در حالی که حکومت از این موضوع استفاده می کند و آنها را حتی در این مقوله هم شکست می دهد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بشار اسد صندوق های رای اردن


نظر شما :