نظامیان به قدرت بازگشتند

رئیس جمهوری برای اقلیت

۱۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۰۴:۱۵ کد : ۱۹۳۳۶۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
میزان مشارکت جوانان نسبت به انتخابات رفراندوم قانون اساسی نیز بسیار بالا بود اما در مقایسه با افراد مسن حضور آنها پای صندوق‌های رای بسیار کم بوده است.
رئیس جمهوری برای اقلیت

دیپلماسی ایرانی: نتایج انتخابات مصر همه را به یاد پیروزی های محمد حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور انداخت. انتخاباتی که همیشه مبارک در آنها بالای 90 درصد رای می آورد. اکنون با گذشت نزدیک به سه سال از سقوط مبارک تاریخ دوباره تکرار می شود و عبدالفتاح السیسی با آرایی مشابه پیروز انتخابات می شود. به عبارت دیگر با گذشت نزدیک به سه سال از انقلاب مصر نظامیان این بار با چهره ای بزک کرده با رنگ و بوی دموکراسی و انتخابات به عرصه نظامی بازگشته اند در حالی که خوب می دانند که روزهای سختی در انتظارشان است.

به گزارش رسانه ها عبدالفتاح السیسی با کسب 95 درصد آرای انتخابات جلوس خود را بر کرسی ریاست جمهوری مصر مسجل کرد. در حالی که حمدین الصباحی، تنها رقیب ناصریست – سوسیالیست وی در این انتخابات با کسب نزدیک به 4.6 درصد به شکست خود اعتراف کرد. اما پیروزی السیسی چندان هم دور از ذهن نبود. مشارکت پایین مردم در انتخابات که مقام های مصری را بر آن داشت با وجود انتقادهای شدید یک روز دیگر انتخابات را تمدید کنند و حمایت قاطعانه یاران سابق مبارک که در مصر به فلول (بازماندگان) دوران مبارک مشهور هستند در کنار حمایت خیل عظیمی از نظامی ها و روشنفکران و احزاب مختلف مصری همگی دست به دست هم دادند تا السیسی پیروز این انتخابات شود. تنها می ماند این سوال که آیا واقعا وی 95 درصد آرا را به دست آورده است؟ پاسخ سوال چندان اهمیتی ندارد. اولا حضور تنها 35 درصد از مردم پای صندوق های رای که البته در لحظات آخر رای گیری مقام های مصری آن را 45 درصد اعلام کردند و ثانیا بی توجهی به اعداد و ارقام منتشر شده درباره پیروز انتخابات از یک سو احتمال پیروزی بالای السیسی را محتمل می کند و از سوی دیگر از اهمیت عمومی به ارقام پیروزی او می کاهد.

با این حال برخی از تحلیلگران سیاسی بر این اعتقادند که شاید این اعداد و ارقام بتواند مصر را به جایگاه سابق خود در نقش آفرینی تحولات منطقه ای بازگرداند و نقشی که به کشورهای دیگر کوچک خاورمیانه مثل قطر، محول شده است، پایان یابد.

در همین رابطه ماجد عثمان، مدیر مرکز افکار عمومی بصیره به روزنامه العرب، چاپ لندن می گوید: «بر اساس ارزیابی های مرکز ما عبدالفتاح السیسی 93.5 درصد آرای رای دهندگان را طی سه روز رای گیری به دست آورده است. در حالی که حمدین صباحی دیگر نامزد این انتخابات موفق شد 4.7 درصد آرای رای دهندگان را به دست آورد.»  

وی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات نیز می گوید: «نسبت مشارکت در انتخابات به 46 درصد رسید و مشاهده کردیم که استقبال از صندوق های رای در ساعات روز و شب بسیار بالا بوده در حالی که حضور در پای صندوق های رای نزدیک به ظهر به دلیل وضعیت آب و هوا به شدت کاهش یافته است.»

عثمان درباره میزان مشارکت جوانان نیز می گوید: «میزان مشارکت جوانان نسبت به انتخابات رفراندوم قانون اساسی نیز بسیار بالا بود اما در مقایسه با افراد مسن حضور آنها پای صندوق های رای بسیار کم بوده است. درباره میزان مشارکت زنان نیز می توان گفت که میزان مشارکت آنها بسیار بیشتر از رفراندوم قانون اساسی بوده و در حدود 44 درصد بوده است.»

انتخابات ریاست جمهوری اخیر بهترین انتخابات در تاریخ مصر بوده است. تخلفاتی که گزارش شده است نیز تاثیری بر شفافیت و نزاهت انتخابات نمی گذارد.

درباره این که این انتخابات تا چه اندازه شفاف بوده و این که برخی تخلفات تا چه اندازه بر آن تاثیرگذار بوده است، سعدالدین ابراهیم، رئیس هیئت امنای مرکز مطالعات دموکراتیک ابن خلدون می گوید: «انتخابات ریاست جمهوری اخیر بهترین انتخابات در تاریخ مصر بوده است. تخلفاتی که گزارش شده است نیز تاثیری بر شفافیت و نزاهت انتخابات نمی گذارد.»

در همین رابطه دالیا زیاده، مدیر اجرایی مرکز مطالعات دموکراتیک ابن خلدون می گوید: «مرکز ما از طریق 3500 مراقب و ناظر که در سراسر استان های مصر مستقر شده بودند روند برگزاری انتخابات را زیر نظر گرفت و گزارش داد که برخی حرکت های خلاف قانون و تخلفاتی صورت گرفته است.»

بعضی اعضای تیم تبلیغاتی عبدالفتاح السیسی را متهم می کنند که رفتارهای آنها باعث شد تا نسبت مشارکت در رای گیری کمتر از انتظار باشد.

جمال عبدالجواد، کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام در این باره می گوید: «اقبال مردم از انتخابات بر خلاف آن چه عده ای می گویند، پایین نبود اما کمتر از حد انتظار و آن چه امید می رفت، بود.»

وی درباره تیم تبلیغاتی حمدین صباحی نیز می گوید: «اشتباهات فاحشی توسط آنها صورت نگرفته است به استثنای تمرکزی که بر رای گیری الکترونیکی صورت داده اند.»

این در حالی است که عبدالغفار شکر، رئیس حزب پیمان ملی ضعف تیم تبلیغاتی حمدین صباحی و عدم کفایت آن را به ضعف توانایی های مالی آنها نسبت می دهد و می گوید: «نبود پول کافی آنها را از بسیاری مسائل تبلیغاتی عقب انداخت و ناتوان جلوه داد.»

در همین رابطه ناجی الشهابی، رئیس حزب الجیل نیز می گوید: «نتایج انتخابات ریاست جمهوری قابل پیش بینی بود. انتظار می رفت که عبدالفتاح السیسی بیش از 95 درصد آرای رای دهندگان را به دست آورد.»

وی در ادامه می افزاید: «جلوی رای دادن عده ای از افراد توسط کمیساریای عالی انتخابات گرفته شد که مساله بر مشارکت مردم در رای گیری ها تاثیر گذاشت. اما با این حال نسبت مشارکت جوانان خوب بود به رغم این که دستگاه های رسانه ای وابسته به جماعت اخوان المسلمین به شکل گسترده ای تلاش می کردند که جلوی حضور جوانان در انتخابات را بگیرند. با این وجود انتخابات ریاست جمهوری با شفافیت کامل برگزار شد و موفقیت های لازم را به دست آورد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر عبدالفتاح السیسی


نظر شما :