رسانه‌ها شگفت‌زده شدند

استقبال بی‌سابقه سوری‌ها از انتخابات ریاست جمهوری+تصاویر

۰۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۲۶ کد : ۱۹۳۳۵۱۲ اخبار اصلی خاورمیانه
یکی از جوانان در برابر دوربین یکی از عکاسان خبرگزاری فرانس پرس ایستاد و گفت: «دوستان سوریه کجا هستند تا ببینند این جا چه می‌گذرد؟!»
استقبال بی‌سابقه سوری‌ها از انتخابات ریاست جمهوری+تصاویر

دیپلماسی ایرانی: انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سفارت خانه های این کشور در کشورهای خارجی در حالی برگزار شد که رسانه ها حتی رسانه های نزدیک به مخالفان اسد اذعان کرده اند که استقبال از صندوق های رای بسیار بالا بوده است.

به گزارش روزنامه لبنانی النهار، از رسانه های نزدیک به جریان مخالفان اسد، شهروندان سوری از ساعات ابتدایی روز در برابر سفارت خانه سوریه در لبنان صف کشیدند تا رای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری کشورشان به صندوق رای بیندازند. شدت ازدحام به اندازه ای بود که بسیاری از خانواده ها فرزندان خود را دیر به مدارس بردند و بسیاری از کودکان نیز از امتحانات خود جا ماندند.

خبرنگاران خبرگزاری فرانس پرس گزارش دادند که هزاران سوری در خیابان ها و راه های پیرامون سفارت سوریه در الیرزه، شرق بیروت مشاهده می شدند که پرچم های سوریه و تصاویر بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور را در دست داشتند در حالی که بعضی از آنها پیاده و عده ای دیگر سوار بر خودرو و اتوبوس به سمت سفارت سوریه در حرکت بودند تا رای خود را در صندوق ها بیندازند.

ارتش لبنان نیز نیروهای خود را در مناطق رای گیری متمرکز کرده و تلاش می کند در تامین امنیت این مناطق نهایت دقت را به کار ببرد.

لبنانی ها می گویند که از شش صبح در ترافیک کم سابقه ای به سر می برند در حالی که شماری از لبنانی ها از این که نتوانسته اند فرزندانشان را به موقع به مدارس برسانند شکایت دارند. همچنین بسیاری از محصلان لبنانی نتوانستند به مرکز امتحانات مدرسه فرانسوی ها که روز چهارشنبه زمان برگزاری امتحانات سراسری اش بود، برسند.

بسیاری از مردم سوریه در حالی به پای صندوق های رای می رفتند که پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته بود "بشار تاج مهین"، "بشار شیر عرب"، "خونمان جانمان فدای تو ای بشار".

بسیاری از مردم سوریه در حالی به پای صندوق های رای می رفتند که پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته بود "بشار تاج مهین"، "بشار شیر عرب"، "خونمان جانمان فدای تو ای بشار".

بسیاری از سوری ها نیز دستانشان را به شکل پیروزی بلند کرده بودند و از رسانه ها می خواستند که جنب و جوش آنها را پوشش دهند. مثلا یکی از جوانان در برابر دوربین یکی از عکاسان خبرگزاری فرانس پرس ایستاد و گفت: «دوستان سوریه کجا هستند تا ببینند این جا چه می گذرد؟!»

این در حالی است که مخالفان سوری و برخی از کشورهای عربی و غربی حامی آنها انتخابات سوریه را به چالش کشیده و برخی از آنها آن را "مسخره" توصیف کرده اند، در حالی که آن چه امروز در بیروت و شهرهای دیگر جهان شاهد بودیم، نشان داد که مردم سوریه تا چه اندازه به این انتخابات اهمیت می دهند.

تلویزیون رسمی سوریه از صبح روز چهارشنبه بارها برنامه خود را قطع کرد تا به طور مستقیم حضور مردم از داخل سفارت سوریه در لبنان پای صندوق های رای را نشان دهد. خبرنگار این شبکه بارها گفت: «اقبال مردمی بسیار بالا و فراتر از حد انتظارها است.»

حضور گسترده مردم در مبادی ورودی بیروت از جهت های شرقی و شمال و جنوب این شهر نیز مشاهده می شود. خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد که بسیاری از شهروندان سوریه در منطقه صربا، جنوب جونیه تجمع کردند در حالی که با خود پرچم سوریه و تصاویر بشار اسد و پرچم حزب الله را حمله می کردند و در راه رفتن پای صندوق های رای در بیروت بودند. همچنین اتوبوس های متعددی از مناطق البقاع و جنوب، منطقه ای که عموما زیر نفوذ حزب الله است، به سمت سفارت سوریه در حرکت بودند که مردم سوری را برای شرکت در انتخابات حمل می کردند.

علی عبدالکریم، سفیر سوریه در لبنان به خبرگزاری ملی سوریه گفت: «با توجه به استقبال گسترده مردم از صندوق های رای سفارت سوریه در لبنان مجبور است که ساعات بیشتری را برای رای گیری اختصاص دهد یا این که زمان رای گیری را یک روز دیگر تمدید کند.»

وی همچنین گفت: «توقع چنین استقبالی را داشتیم برای این که اسم نویسی برای شرکت در انتخابات بسیار گسترده بود. سوری ها در داخل و خارج احساس میهن پرستی بالایی دارند و این حماسه برای شرکت در انتخابات همه توطئه ها علیه آنها را از بین می برد، مردم سوریه می خواهند بگویند که به دنبال امنیت، قدرت و استقلال کشورشان هستند، سوریه است که انتخاب می کند و سرنوشتش را تعیین می کند.»

در همین حال حضور شهروندان سوری در اردن نیز بسیار بالا گزارش شد به گونه ای که صدها نفر زیر تدابیر شدید امنیتی به سفارت سوریه در اردن رفتند تا رای خود را به صندوق های رای بیندازند.

صدها سوری در ورودی اصلی سفارت سوریه در منطقه عبدون، جنوب غرب امان، پایتخت اردن حضور یافتند تا در زیر سایه تدابیر شدید امنیتی در انتخابات شرکت کنند. در حالی که برخی از شرکت کنندگان پرچم سوریه حمل می کردند و عده ای دیگر لباس هایی بر تن داشتند که یک طرف آن پرچم سوریه و عکس های بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بود.

این در حالی است که روز دوشنبه دولت اردن اعلام کرد که بهجت سلیمان، سفیر سوریه در اردن را به دلیل آن چه "توهین های مکرر" او به دولت اردن خوانده از خاک این کشور اخراج کرده است. با این حال اردن همچنان بر حفظ روابط دیپلماتیک با سوریه تاکید دارد و می گوید "راه حل بحران سوریه تنها از راه سیاسی که تضمین کننده امنیت و ثبات سوریه باشد، امکان پذیر است." دولت اردن همچنین تاکید کرده است، اخراج سفیر سوریه از اردن به معنای قطع روابط دیپلماتیک میان امان – دمشق نیست.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اردن سفارت سوریه انتخابات رياست جمهوري سوريه بشار اسد


نظر شما :