واکنش آمریکا و انگلیس به نتایج انتخابات هند

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۴ کد : ۱۹۳۲۹۴۰ سرخط اخبار
وعده "نارندرا مودی" برای بهبود اوضاع اقتصادی و واکنش آمریکا و انگلیس به نتایج انتخابات از جمله اخبار مرتبط با انتخابات هند به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب ملی گرای بهاراتیا جاناتای هند پس از پیروزی قاطع "نارندرا مودی" از رهبران تندرو این کشور در انتخابات پارلمانی هند که بزرگترین پیروزی این حزب پس از 30 سال است، با اشاره به اینکه "فصل جدیدی" در راه است، وعده بهبود اوضاع اقتصادی کشورش را داد.

در همین رابطه کاخ سفید با اعلام استقبال آمریکا از نتایج انتخابات هند از تصمیم واشنگتن برای دعوت نخست وزیرجدید این کشور به آمریکا در روزهای آتی و همچنین گفتگوی تلفنی باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور با نارندرا مودی رهبر حزب ملی گرای بهاراتیا جاناتا در پی کسب اکثریت کرسی های پارلمان خبر داد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز از تصمیم واشنگتن برای گسترش همکاریهای دوجانبه با دهلی نو بر اساس ارزشهای دموکراتیک خبر داد.

اوباما در جریان سفر سال 2010 مانموهان سینگ نخست وزیر کنونی هند به آمریکا تلاش بسیاری را برای گسترش روابط دوجانبه کرد، اما در پی بازداشت یک دیپلمات هندی در نیویورک و پرونده وی درباره سوء رفتار با یک خدمه، روابط دهلی نو واشنگتن تیره شد.

IMG11551109.jpg

از سوی دیگر دیوید کامرون نخست وزیر دولت ائتلافی انگلیس به نارندرا مودی به دلیل پیروزی قاطع در انتخابات پارلمانی بزرگ هند تبریک گفت.

سونیا گاندی رهبر حزب حاکم کنونی "کنگره" نیز ضمن تبریک به پیروزی ملی گرایان هند، پیروزی و شکست را دو بخشی از دموکراسی خواند و گفت به تصمیم مردم احترام می گذاریم و مسئولیت شکست حزبم را می پذیرم.

میزان مشارکت مردمی هند در انتخابات که حزب راستگرای بی جی پی با کسب 278 کرسی از 543 کرسی مجلس به عنوان برنده و حزب کنگره با 42 کرسی به عنوان بازنده معرفی شدند، 67 درصد عنوان شد.

انتخابات شانزدهمین دوره مجلس هند در 9مرحله در فاصله 7 آوریل (18 فروردین) الی 12می (22 اردیبهشت) برگزار شد و بیش از 534 میلیون نفر ازحدود 814 میلیون نفر واجد شرایط آرای خود را به صندوق ها انداختند.

در جریان این انتخابات که پرهزینه ترین انتخابات در جهان پس از انتخابات سال 2012 آمریکا اعلام شد، شانزدهمین پارلمان جدید در پی اعلام نتایج و پایان فعالیت پانزدهمین دوره "لوک سبها" در 31 می تشکیل می شود.

 

کلید واژه ها: هند


نظر شما :