اوکراین در آستانه همه پرسی جدایی طلبان

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۲ کد : ۱۹۳۲۵۹۶ سرخط اخبار

جدایی طلبان اوکراین درشرایطی برای برگزاری همه پرسی آماده می شوند که شرق این کشورهمچنان صحنه صف آرایی ارتش در برابر شبه نظامیان جدایی طلب است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از سواستپول، در حالی که عملیات روز جمعه ارتش اوکراین علیه مواضع جدایی طلبان درˈماریوپولˈ تعداد زیادی کشته برجا گذاشت، جدایی طلبان همچنان بر برگزاری همه پرسی روزیکشنبه (فردا) تاکید و پافشاری دارند.

این درحالی است که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از جدایی طلبان شرق اوکراین خواست برگزاری همه پرسی را به تعویق بیندازند با این وجود جدایی طلبان همچنان نسبت به برگزاری این همه پرسی اصرار دارند.

از سوی دیگر سفر روز گذشته ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به شبه جزیره کریمه خشم ˈکی یفˈ را به دنبال داشت.

پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه ، این اولین بار است که پوتین به این منطقه سفر می کند.

پوتین با حضور در بندر سواستپول که بطور تاریخی وسنتی محل استقرار بخشی از ناوگان دریایی ارتش روسیه در شبه جزیره کریمه است در مراسم سالگرد پیروزی ارتش روسیه در سال 1945علیه آلمان نازی شرکت کرد.

وی درسواستپول گفت:الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه اقدامی وفادارانه و مطابق با واقعیت تاریخی است.

پوتین تاکید کرد روسیه حقوق و منافع دیگر کشورها را محترم می شمارد و انتظار دارد که دیگر کشورها نیز حقوق و منافع قانونی روسیه را محترم بشمارند.

ˈکی یفˈ سفر پوتین به شبه جزیره کریمه را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت اوکراین خواند. آمریکا نیز این سفر را عامل افزایش تنش ها خواند.

از سوی دیگر ˈراسموسنˈ دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت نمی شناسد.

ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان نیز تحرکات جدایی طلبان در شرق اوکراین را محکوم کرد.

وزیر خارجه فرانسه نیز اخیرا همه پرسی از سوی جدایی طلبان اوکراین را به شدت محکوم کرد وازطرف های درگیر دراین کشور خواست راه گفت و گو و مذاکره را در پیش گیرند.

ˈلوران فابیوسˈ وزیر خارجه فرانسه نیز در گفت وگوی تلفنی با ˈآرسنی یاتسینوکˈ نخست وزیر اوکراین گفت: فرانسه تصمیم جدایی طلبان شرق اوکراین را برای برگزاری همه پرسی غیرقانونی می داند و آن را محکوم می کند.

فابیوس افزود: در شرایط بحرانی کنونی لازم است که تمامی طرف ها وارد گفت و گو شوند.

از سوی دیگر ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در یک گفت وگوی تلفنی با ˈجان کریˈ همتای آمریکایی خود خواستار آن شد تا واشنگتن با فشار بر مقامات ˈ کی یفˈ آنان را از ادامه عملیات نظامی در جنوب شرقی اوکراین باز دارد.

این درحالی است مقامات اوکراین تاکید کرده اند نسبت به بازگرداندن ثبات و آرامش در مناطق شرقی این کشور تردید ندارند.

کلید واژه ها: اوکراین جدایی طلبان کریمه شبه جزیره کریمه


نظر شما :