تلاش تازه جمهوریخواهان برای استفاده از پرونده بنغازی علیه اوباما

کاخ سفید تقصیرها را به گردن قطر می‌اندازد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۲ کد : ۱۹۳۲۳۵۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
گزارش‌های امریکایی‌ها حاکی از آن است که اعضای گروهی که کار حمله به کنسولگری امریکا در بنغازی را انجام داد با جماعت اخوان المسلمین که مورد حمایت قطر است ارتباط داشتند.
کاخ سفید تقصیرها را به گردن قطر می‌اندازد

دیپلماسی ایرانی: اعضای حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا اعلام کردند که می خواهند کمیته ای ویژه برای انجام تحقیقات بیشتر بر سر حادثه حمله به سفارت امریکا در بنغازی در سال 2012 که به مرگ سفیر امریکا در لیبی و شماری دیگر از کارمندان امریکایی در این کشور انجامید، تشکیل دهند.  

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بر سر حادثه سفارت امریکا در بنغازی در حالی مورد شدیدترین انتقادها قرار گرفت که این شبهه قوی نیز به وجود آمد که در آن حادثه پای قطر نیز در میان بود. گفته می شد مجموعه ای نزدیک به قطر کار حمله به سفارت امریکا در بنغازی را انجام داد. حال سوال این جا است که آیا این افراد با هماهنگی دولت قطر دست به این کار زدند یا این که اقدام آنها اقدامی خودسرانه بود؟

منابع امریکایی می گویند که کنگره به زودی فهرستی از مسئولان قطری که کار دستیابی این گروه ها به سلاح ها و موشک های پیشرفته را تسهیل کردند، منتشر خواهد کرد.

در سال 2012 گروهی متشکل از 35 تا 40 نفر با یورش به سفارت امریکا در بنغازی باعث مرگ سفیر امریکا در لیبی و سه کارمند امریکایی دیگر شدند. از این تعداد 12 نفر ارتباطات نزدیک با القاعده در مغرب اسلامی و جماعت انصار الشریعه لیبی داشتند. همچنین اکثر اعضای این گروه لیبیایی و مصری و تونسی بودند. در این میان ترکیه علی الحرزی، شهروند تونسی ای که در این ماجرا دست داشت را تحویل مقام های تونسی داد.

پیش از این گزارش های امریکایی ها حاکی از آن بود که اعضای گروهی که کار حمله به کنسولگری امریکا در بنغازی را انجام داد با جماعت اخوان المسلمین که مورد حمایت قطر است ارتباط داشتند.

کارشناسان می گویند آن چه باعث شده است که نمایندگان کنگره بیش از پیش بر کشف حقایق حمله به سفارت امریکا در بنغازی پافشاری کنند و اقدام به تشکیل کمیته ای ویژه برای این کار کنند، فرار کاخ سفید و دستگاه دیپلماسی آن از افشای ماجرای حقیقی حمله به این سفارت خانه است. کاخ سفید از این می ترسد که با افشای حقایق سیاست های سراسر اشتباهش در خصوص لیبی از سوی مخالفانش به شدت متفضح شود. از جمله ایرادهایی که به باراک اوباما وارد می کنند این است که وی اجازه داد بدون هر گونه تحقیقی سلاح به لیبی فرستاده شود بدون آن که به طور دقیق جویا شود که جهت یا جهت هایی که این سلاح ها را دریافت می کنند، کیستند.

کارشناسان می گویند آن چه باعث شده است که نمایندگان کنگره بیش از پیش بر کشف حقایق حمله به سفارت امریکا در بنغازی پافشاری کنند و اقدام به تشکیل کمیته ای ویژه برای این کار کنند، فرار کاخ سفید و دستگاه دیپلماسی آن از افشای ماجرای حقیقی حمله به این سفارت خانه است.

رسانه های امریکایی می گویند که واشنگتن در اواخر سال 2012 به دستور باراک اوباما به طور سری با ارسال سلاح توسط قطر به لیبی موافقت کرد علی رغم این که از به کارگیری این سلاح ها علیه ثبات لیبی یا هدف قرار دادن مصالح امریکا و اروپا در این کشور نگران بود. علاوه بر آن ایالات متحده به هیچ وجه نمی دانست که این سلاح ها قرار است به دست چه کسانی در لیبی برسد.

کارشناسان از اوباما می پرسند؛ او چگونه اجازه داده است سلاح به دست گروه های مسلحی بیفتد که به خوبی می داند تندرو هستند و از اساس دشمن وجودی امریکا محسوب می شوند.

برخی از تحلیلگران می گویند که باراک اوباما فریب مقام های قطری در راس آنها شیخ محمد بن خلیفه، امیر سابق قطر را خورد که دائما به او می گفت بر این جریان ها تاثیر دارد و می تواند آنها را مجاب کند که به نفع منافع امریکا کار کنند. به گفته این تحلیلگران امریکایی ها زمانی فهمیدند که حرف های قطری ها دروغی بیش نیست که سفیر و دیپلمات های غربی در لیبی هدف حمله گروه های مورد اعتماد قطری ها قرار گرفتند. بعد از آن بود که کاخ سفید به ریاست اوباما با دست پاچگی دست به کار شد و جلوی بازی قطر در پرونده لیبی را گرفت.

اگر چه فشارهای امریکا به قطر بعد از حادثه کنسولگری امریکا در بنغازی افزایش یافت و واشنگتن همه تلاش خود را به کار گرفت تا قطر را از معادلات انقلاب های عربی به ویژه لیبی کنار بگذارد اما قطری ها آرام ننشستند و در حمایت بیشتر از جریان های نزدیک به القاعده و اخوان المسلمین و چهره های اسلام گرای تندرو که با برخی گروه های لیبی مبارز ارتباط داشتند، تلاش کردند.

رسانه های محلی لیبی افشا کردند که قطر تلاش داشت برای نفوذ در لیبی از تجربه حزب الله در لبنان که مورد حمایت تهران است استفاده کند و یک جریان شبه نظامی مسلح وابسته به خود در لیبی به وجود آورد. این مساله سبب شد تا سلاح هایی که قطر به لیبی می فرستاد به دست گروه های شبه نظامی وابسته به القاعده بیفتند که در میان آنها دستگاه های ارتباط گیری پیشرفته و دوربین های دید در شب بودند که به همراه افسران عالی رتبه قطری برای آموزش گروه های شبه نظامی لیبیایی به لیبی فرستاده می شدند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر سفارت امریکا در بنغازی حمله به سفارت امریکا باراک اوباما


نظر شما :