آغاز برگزاری بزرگترین انتخابات جهان

۱۸ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۹۳۱۱۲۱ سرخط اخبار

مرحله نخست انتخابات شانزدهمین دوره مجلس عوام هند (لوک سابا) که بیش از 814 میلیون نفر واجد شرایط رای دارد، صبح روز دوشنبه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مسئولان دراین کشور پهناور شرایط امنیتی رابرای برگزاری انتخابات سرنوشت ساز مجلس عوام، مناسب اعلام کرده اند.

در همین حال تدابیر شدید امنیتی در اکثر شهرهای بزرگ اتخاذ شده و پلیس هرگونه تحرکی را زیر نظر دارد.

کمیسیون انتخابات هند تصمیم گرفته که انتخابات این دوره از مجلس عوام را در 9 مرحله برگزار کند که براین اساس مردم در دو ایالت آسام و تریپورا در شرق این کشور به پای صندوق های رای رفتند.

انتخابات مجلس عوام هند که در این دوره با ویژگی های سیاسی ، اجتماعی و آماری همراه است در 9مرحله و تا 12ماه می (22 اردیبهشت) ادامه می یابد.

براساس اعلام کمیسیون انتخابات هند شمارش آراء از 16ماه می (26 اردیبهشت) آغاز خواهد شد.

یکی از ویژگی های شانزدهمین دوره انتخابات مجلس عوام هند تعداد واجدان شرایط رای دادن است که با افزایش 100 میلیون نفر نسبت به دوره قبل یعنی سال 2009 میلادی به 814 میلیون و 500 هزار نفر رسیده است.

برخی از نظر سنجی های منتشره در روزهای اخیر حاکی از آن بوده که اصلی ترین حزب مخالف هند یعنی بهارتیا جاناتا (بی جی پی ) پس از یک دهه به صحنه قدرت باز خواهد گشت و نامزد اصلی آن یعنی ˈ نارندرا مودی ˈ امید دارد بتواند خود را جانشین ˈمانموهان سینگ ˈ نخست وزیر فعلی هند از حزب کنگره کند.

این در حالیست که حزب حاکم کنگره چنین چیزی را قبول ندارد و نامزدهای اصلی آن از جمله ˈراهول گاندی ˈ معتقدند مردم هند همچنان به این حزب کهنه کار اعتماد دارند.

مبارزه با فساد در دستگاه های دولتی و رشوه خواری و مقابله با تورم از مهمترین شعارهای انتخاباتی این دوره در انتخابات هند به شمار می آید.

منابع کمیسیون انتخابات هند اعلام کرده اند تعداد رای دهندگان در هند در حال حاضر تقریبا پنج برابر اولین انتخابات لوک سابا در 60 سال پیش می باشد.

مردم هند دراین دوره از انتخابات که بزرگترین رویداد سیاسی این کشور به شمار می آید برای برگزیدن 543 نماینده مجلس عوام موسوم به لوک سابا به پای صندوق های رای خواهند رفت.

با تشکیل پارلمان جدید و کسب کرسی ها توسط احزاب، دولت آینده هند از سوی حزب پیروز تشکیل خواهد شد و دوره دولت ائتلافی مانموهان سینگ نخست وزیر فعلی به پایان می رسد.

دوره کنونی مجلس نمایندگان هند (لوک سابا) 31 ماه می (10خرداد ماه) به پایان خواهد رسید.

رقابت های انتخاباتی احزاب مهم و منطقه ای از هفته های گذشته در سراسر هند تشدید شده و رادیو و تلویزیون های محلی هر شب به پخش مناظره های انتخاباتی و برنامه های خبری و گزارشی درباره این رویداد مهم که سرنوشت دولت آینده را نیز تعیین می کند، پرداختند.

روزنامه های محلی هند نیز هرروز مطالب، مصاحبه ها و اخبار متعددی را درباره دیدگاه های مسئولان و اعضای احزاب فعال در انتخابات و گمانه زنی ها در این خصوص به چاپ رسانند.

انتخابات در هندوستان زیر نظر نهادی مستقل موسوم به کمیسیون انتخابات برگزار می شود.

کلید واژه ها: هند انتخابات هند


نظر شما :