دغدغه ای دیگر برای سیاست خارجی آمریکا

سفیر جدید ایران کابوس باراک اوباما شد

۱۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۳۰۸۰۹ اخبار اصلی آمریکا
ایران با انتخاب سفیر جدید خود در سازمان ملل از میان افرادی که در ماجرای گروگانگیری 52 آمریکایی در سفارت آمریکا در تهران شرکت داشتند، یک کابوس سیاست خارجی برای دولت اوباما ایجاد کرده است.
سفیر جدید ایران کابوس باراک اوباما شد

دیپلماسی ایرانی: ایران با انتخاب سفیر جدید خود در سازمان ملل از میان افرادی که در ماجرای گروگانگیری 52 آمریکایی در سفارت آمریکا در تهران شرکت داشتند، یک کابوس سیاست خارجی برای دولت اوباما ایجاد کرده است.

به گزارش بلومبرگ، دولت ایران برای حمید ابوطالبی از آمریکا درخواست ویزا کرده است تا در دفتر ایران در سازمان ملل در نیویورک مستقر شود. ابوطالبی که سفیر سابق ایران را بلژیک و ایتالیاست، از دانشجویان خط امامی بود که در چهارم نوامبر 1979، اعضای سفارت آمریکا را به مدت 444 روز گروگان گرفتند.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، این اقدام ایران دردسری را برای دولت اوباما ایجاد کرده که هم اکنون نیز با فشار محافظه کاران مواجه است. اوباما می کوشد بین مذاکرات هسته ای با ایران و بدبینی محافظه کاران در مورد توافق هسته ای با این کشور توازن ایجاد کند.

مایکل سینگ، مدیر موسسه واشینگتن در امور شرق نزدیک می گوید: خودداری از صدور ویزا برای سفیر جدید ایران می تواند روند تعامل دیپلماتیک اوباما با ایران را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر صدور این ویزا نیز می تواند مهر تاییدی بر تردید های محافظه کاران در آمریکا و متحدان واشینگتن باشد که ادعا می کنند آمریکا در راه تعامل با ایران دیگر موضوعات را نادیده می گیرد.

ضرب الاجلی در کار نیست

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا به درخواست صدور این ویزا پاسخ نداده است و هیچ ضرب الاجلی نیز برای واشینگتن وجود ندارد. سوزان ملونی تحلیلگر امور ایران در موسسه بروکینگز می گوید: وزارت خارجه آمریکا می تواند از زمان زیادی برای بررسی این درخواست استفاده کند. به گفته وی، این یک روند دشوار خواهد بود و ویزا بدون بحث و بررسی های مقتضی در وزارت خارجه، صادر نخواهد شد.

حمید بابایی، سخنگوی هیات ایرانی در سازمان ملل در نیویورک از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است. اما ماری هارف، سخنگوی معاون وزارت خارجه آمریکا می گوید : هر کسی می تواند برای ویزای آمریکا درخواست بدهد اما در مورد نتیجه آن نمی توان پیش بینی کرد.

خودداری از صدور ویزا برای سفیر جدید ایران می تواند روند تعامل دیپلماتیک اوباما با ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

خاطره ای که دفن نشد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران می کوشد چهره ای میانه رو از ایران به نمایش بگذارد و این روند را از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل آغاز کرد. در همین حال او با انتقاد محافظه کاران مواجه است که مخالف بهبود روابط با ایالات متحده هستند.

تصمیم آمریکا در مورد صدور ویزا برای ابوطالبی می تواند تاثیر مستقیمی  بر کنگره و دیگر گروه هایی داشته باشد که برای آنها خاطر گروگانگیری هنوز زنده است. به گفته ملونی، این یک خاطره دفن شده برای آمریکایی ها نیست.  

مایکل مترینکو، دیپلمات سابق و یکی از گروگان های آمریکایی می گوید، اینکه یکی از افرادی که در این گروگانگیری حضور داشت به عنوان سفیر ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک انتخاب شده، جای شگفتی دارد. برخی حقوقدان های آریکایی نیز ادعا می کنند زمانی از سرگیری روابط ایران و آمریکا امکانپذیر می شود که برای گروگانگیری غرامت دریافت شود.

آمریکا به موجب توافقنامه سال 1947 با سازمان ملل باید به سفرای کشورها در این سازمان ویزا بدهد. اما این نخستین باری نیست که آمریکا در صدور ویزا برای یک مقام ایرانی تعلل به خرج می دهد.در سال 2005، ایران برای ویزای محمود احمدی نژاد که می خواست به نیویورک برود، درخواست ویزا کرد. اما در همان زمان شایعه حضور وی در گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران مطرح شد و به همین دلیل روند صدور ویزا به تاخیر افتاد.

گری سیک، متخصص امور ایران در دولت جیمی کارتر می گوید، برخی دشمنان آمریکا در گذشته ویزای این کشور را دریافت کرده اند. به گفته وی، اغلب رهبران کوبا و آفریقا که اقداماتی علیه منافع آمریکا انجام داده اند در گذشته ویزا دریافت کرده اند. اما به طور کلی راهی وجود ندارد که مشخص شود چرا برخی افراد ویزا می گیرند و برخی دیگر خیر.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: حمید ابوطالبی


نظر شما :