عراقچی: به موفقیت مذاکرات امیدواریم

۰۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۶ کد : ۱۹۳۰۳۷۹ سرخط اخبار

سید عباس عراقچی با بیان این که نسبت به مذاکرات بسیار امیدوارم گفت: در این مذاکرات در مسیر خوبی قرار گرفته ایم.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با 1+5 درباره مذاکرات صورت گرفته اخیر در وین نیز، گفت: در مسیر خوبی قرار گرفته ایم، مهم این است که مسیری که دو طرف توافق کرده اند مسیر درستی است و همچنین اراده لازم هم از سوی دو طرف در این مذاکرات وجود دارد.

معاون وزیر امو ر خا رجه گفت: اراده ما این است که در فاصله ای کمتر از شش ماه که موعد اتمام گام اول است بتوانیم به تصمیم نهایی برسیم ، اما در عین حال موضوعات در دستور کار سخت است و به نتیجه رسیدن و راه حل پیدا کردن درباره آنها زمان بر است.

وی گفت: اما به هر حال وجود اراده در هر دو طرف نقطه مثبت است و مسیری که انتخاب کرده ایم هم مسیر درستی است و ما را به نتیجه می رساند به شرطی که بتوانیم از پس مشکلاتی که در مسیر وجود دارد برآییم.

معاون وزیر امو ر خا رجه با بیان این که من بسیار امیدوار هستم، اضافه کرد: البته همواره گفته ایم که هیچ گاه در مواجهه با طرف مقابلمان خوشبینی مفرط نداریم، واقع نگر هستیم، زیرا تجربیات تلخ زیادی با طرف مقابلمان داشته ایم و نمی توانیم به آنها کاملا اعتماد کنیم، اما به موفقیت مذاکرات هم امیدواریم.

وی اظهار کرد: نشانه هایی هم وجود دارد که این امید ما را تقویت می کند. این که موفق شده ایم گام اول را برداریم و فضا برای مذاکره مثبت شده است، نشان می دهد که امکان رسیدن به توافق نهایی هم وجود دارد .

عراقچی با اشاره به مذاکرات انجام شده در وین و ژنو ادامه داد: در این مذاکرات نشانه ای ندیدیم که ما را ناامید کند. در عین حال نشانه هایی هم وجود ندارد که بگوییم قطعا می توانیم به نتیجه برسیم، اما به هر حال این موضوع وجود دارد که مسیر درستی را در حال طی کردن هستیم و طرف های مقابل ما هم به این جمع بندی رسیده اند که موضوع هسته ای ایران را به عنوان یک بحران غیرضروری باید حل کنند و ادامه آن به نفع هیچ کس نیست و هزینه ها نه به نفع ما و نه به نفع آنها است.

وی که در ویژه برنامه نوروزی شبکه "جام جم" سخن می گفت در پاسخ به این پرسش که شنیده ایم که آقای ظریف در مذاکرات با لحنی آمرانه سخن می گوید، گفت: آقای ظریف دیپلماتی برجسته است و به کار خود بسیار تسلط دارد. آن چهره خندانی که در رسانه ها نشان دیده می شود روی دیگری هم دارد، وقتی در مذاکرات دوربین ها از اتاق بیرون می روند و مباحث جدی می شود چهره خندان ایشان دیگر وجود ندارد.

معاون وزیر امو ر خا رجه ادامه داد: گاهی ما نیز از سرعت این تغییر چهره آقای ظریف تعجب می کنیم. قطعا باید در نظر داشت که آقای ظریف مذاکره کننده کاملا ماهری است و کاملا جدی و قاطع مذاکره می کند. من صحنه هایی از ایشان را بارها دیده ام که در مذاکرات در حضور وزرای خارجه شش کشور قدرتمند دنیا به گونه ای صحبت می کند که فکر نمی کنند هیچ وزیر خارجه ای حتی فکر نمی کند در دنیا بتواند با این لحن با آنها صحبت کند.

وی با بیان این که یکی از زیباترین خاطراتش در خارج از کشور مربوط به ارتباط با ایرانی ها بوده است که در ایام نوروز و مراسم مربوط به آن حضور آنها با شور و علاقه بسیار بوده است، گفت: به همه ایرانیان در سراسر دنیا سال نو را تبریک می گویم.

عراقچی که در ژاپن و فنلاند نیز به عنوان سفیر کشورمان فعالیت می کرده است، به بیان خاطراتی از حضور ایرانیان در سفارت کشورمان و ارتباط با آنها پرداخت و گفت: ایرانیان و به ویژه آنهایی که همسر خارجی داشتند از دعوتنامه هایی که برای شرکت در مراسم مربوط به نوروز برای آنها ارسال می کردیم بسیار استقبال می کردند و با شور و علاقه در مراسم نوروز شرکت می کرد ند.


نظر شما :