مجلس سنا خطاب به اوباما: با غنی سازی ایران موافقت نکنید

۲۸ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۹ کد : ۱۹۳۰۲۷۲ سرخط اخبار

جمع زیادی از اعضای مجلس سنای آمریکا شرط هایی را برای موافقت با هر توافق هسته ای با ایران مطرح کرده اند که مهمترین آن خودداری ایران از غنی سازی اورانیوم است.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، 83 عضو از مجموع 100 عضو مجلس سنای آمریکا با امضای نامه ای خطاب به باراک اوباما رئیس جمهور این کشور ضمن بیان شرط های خود برای موافقت با هر توافقی هسته ای اعلام کردند: ایران حق غنی سازی اورانیوم ندارد.

معمولا در شرایط بسیار محدودی، این تعداد از اعضای مجلس سنا با امضای یک متن واحد درباره موضوع معین ، موافقت می کنند.

مخالفت این تعداد از اعضای مجلس سنای آمریکا با غنی سازی ایران در حال مطرح می شود که قبل از این مقامات ارشد دولت آمریکا و در راس آنها اوباما، به صراحت از برنامه گروه 1+5 برای موافقت مشروط با غنی سازی اورانیوم در خاک ایران خبر داده اند.

در میان امضا کنندگان این نامه در، تعداد زیادی از اعضای دموکرات و جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا دیده می شود.
این تعداد از نمایندگان قبل از این هم بارها تلاش کردند تحریم های جدیدی علیه ایران تصویب کنند اما با مخالفت کاخ سفید، آنها تاکنون نتوانسته اند تحریم جدیدی علیه تهران تصویب کنند.

کاخ سفید بارها گفته است تصویب تحریم جدید علیه ایران روند مذاکرات هسته ای با این کشور را با مشکل مواجه می کند.

براساس بخشی از متن توافق هسته ای ژنو میان ایران و گروه 1+5، دولت آمریکا باید کنگره این کشور را از تحریم های جدید علیه ایران بازدارد.

در بخشی از متن نامه 83 عضو مجلس سنای آمریکا خطاب به اوباما آمده است:  معتقدیم براساس معاهده منع گسترش سلاح هسته ای، ایران حق غنی سازی اورانیوم ندارد.

در این نامه اضافه شده است: "معتقدیم هر توافق هسته ای با ایران باید برنامه هسته ای نظامی این کشور را برچیند و تهران باید تا ابد از در پیش گرفتن راه غنی سازی اورانیوم یا پلوتنیوم به سمت بمب اتمی منع شود."

از جمله شرط های دیگر مطرح شده در این نامه نیز نیروگاه اراک است. در این باره آمده است:" نیروگاه اراک که با آب سنگین فعالیت می کند باید تعطیل شود و سیستم بازرسی طولانی مدتی از مراکز هسته ای ایران شکل بگیرد."

کلید واژه ها: غنی سازی اورانیوم مجلس سنای آمریکا


نظر شما :