روایت سخنگوی اشتون از ماجرای لغو شام کاری اشتون و ظریف

۲۷ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۱ کد : ۱۹۳۰۲۳۰ سرخط اخبار

روایت سخنگوی اشتون از ماجرای لغو شام کاری اشتون و ظریف، اظهارنظر وزیر خارجه ایران درباره دستور کار دور جدید مذاکرات هسته ای، ادامه ادعا ها درباره خرید اقلام ممنوعه موشکی از سوی ایران، ازسرگیری تلاش های سنای آمریکا برای ضربه زدن به مذاکرات هسته ای و آمادگی ایران برای کمک به حل بحران سوریه، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

روایت سخنگوی اشتون از دلیل لغو شام کاری اشتون و ظریف


به گزارش «تابناک»، موضوع لغو شام کاری وزیر خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نشانه اعتراض به اقدامات اشتون در سفر به ایران، مهم ترین موضوعی است که از شب گذشته تاکنون مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می نویسد، وزیر خارجه ایران به سبب دیدار های کا ترین اشتون با برخی فعالان سیاسی مخالف در سفر خود به تهران، شام کاری خود با وی را لغو کرد. با این حال، مایکل مان، سخنگوی اشتون روایت دیگری از این موضوع ارائه کرده و گفته، از آنجا که ظریف و اشتون به تازگی در تهران با یکدیگر دیدار و گفت و گو کرده بودند، نیازی به دیدار دوباره آن ها پیش از مذاکرات نبوده است.

روایت سخنگوی اشتون از دلیل لغو شام کاری اشتون و ظریف


در مطلب دیگری درباره دور جدید مذاکرات هسته ای وین، روزنامه «شانگهای دیلی» موضوع غنی سازی اورانیوم را مهم ترین بحث در این مذاکرات معرفی کرده است. این روزنامه به نقل از محمد جواد ظریف می نویسد، موضوع غنی سازی اورانیوم در ایران، مهم ترین بحث در گفت و گوهای روز سه شنبه میان ایران و قدرت های جهانی خواهد بود.

ظریف همچنین گفته در دور جدید مذاکرات، مباحثی درباره همکاری های صلح آمیز هسته ای و نیز برداشته شدن تحریم های موجود علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح خواهد شد. وی ابراز امیدواری کرده تبادل نظر خوبی میان نمایندگان دو طرف صورت گیرد. 

روایت سخنگوی اشتون از دلیل لغو شام کاری اشتون و ظریف


در همین حال و مطابق معمول دوره های پیشین مذاکرات هسته ای، فضاسازی برخی رسانه های غربی علیه ایران نیز آغاز شده است. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» در ادامه مطلب دو روز پیش خود درباره خرید برخی «اقلام ممنوعه» مربوط به برنامه هسته ای و موشکی از سوی ایران، مصاحبه ای را با یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا انجام داده و می نویسد تلاش ایران برای خرید این اقلام، از طریق شرکت های واسطه چینی انجام گرفته است.

«وان فن دیپن»، از مقامات مسئول در امر امنیت و عدم اشاعه هسته ای در وزارت خارجه آمریکا گفته، یک تاجر چینی که در سال ۲۰۰۹ به دلیل فروش قطعات موشک به ایران تحت تعقیب قرار گرفت، طی سال های اخیر همچنان به تأمین این گونه قطعات برای ایران اقدام کرده است.

روایت سخنگوی اشتون از دلیل لغو شام کاری اشتون و ظریف


از سوی دیگر، سنای آمریکا نیز تلاش های خود را برای ضربه زدن به روند مذاکرات هسته ای ایران از سر گرفته است. به نوشته «واشنگتن پست»، ۸۱ سناتور آمریکایی با فرستادن نامه ای برای اوباما، شرایطی را که از نظر آن ها باید در توافق نهایی هسته ای با ایران منظور شود، مورد اشاره قرار داده اند.

این سناتور ها اعلام کرده اند، در صورت برآورده نشدن این شرایط، تحریم ها علیه ایران را از سر خواهند گرفت. از جمله شرایط آمده در این نامه، می توان به عدم غنی سازی اورانیوم در خاک ایران، از میان بردن «برنامه نظامی هسته ای ایران» و جلوگیری از دستیابی ایران به بمب از طریق تأسیسات غنی سازی اورانیوم یا پلوتونیوم و رعایت قطعنامه های شورای امنیت از سوی ایران اشاره کرد.

روایت سخنگوی اشتون از دلیل لغو شام کاری اشتون و ظریف


در پایان در مطلبی مربوط به سوریه و در راستای اخبار مربوط به سفر نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به تهران، روزنامه «دیلی استار» لبنان از آمادگی ایران برای کمک به پایان دادن به درگیری ها در سوریه خبر داده است.

این روزنامه می نویسد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در دیدار با اخضر ابراهیمی گفته ایران آماده کمک به هرگونه تلاش منطقی برای پایان دادن به درگیری های سوریه است. ظریف گفته سازمان ملل بدون تأثیرپذیری از برخی کشور ها، باید نقش مستقل خود را ایفا کرده و به تلاش های خود برای حل بحران سوریه ادامه دهد.

کلید واژه ها: ایران وزیر خارجه ایران غنی سازی اورانیوم


نظر شما :