ایران و فرصت به انزوا کشاندن اسرائیل

۲۰ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۹۲۹۹۳۲ سرخط اخبار

پس از هشت سال جنگ خونین، ایران و عراق آتش بس را پذیرفتند. آن جنگ میلیون ها نفر کشته و مجروح بر جای گذاشت. اما دو همسایه همچنان دشمن ماندند. در آن طرف مرز، یک گروه اسلام گرای تندرو که از ایران تنفر داشت، اختیار امور در افغانستان را به دست گرفت. در سال 1997 طالبان دیپلمات های ایرانی در شهر مزارشریف را ربوده و به قتل رساندند. در پی این اقدام دو کشور در آستانه جنگ قرار گرفتند.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از العربیه، در آن دوره به نظر می رسید که ایران میان گروهی از کشورها که سیاست های ضد ایرانی داشتند، احاطه شده است. جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر در اقدامی تلافی جویانه حمله به افغانستان را کلید زد. طالبان از قدرت ساقط شد و بعد از آن زمان خلاص شدن از دست صدام حسین بود. آمریکا به عراق حمله کرد و با زندانی کردن صدام، رژیم بعث عراق سرنگون شد.

عراق و افغانستان، متخاصم ترین دشمنان ایران ناگهان به بهترین دوستانش تبدیل شدند. به نظر می رسد هر بار که ایران در شرایطی سخت قرار می گیرد، اتفاقی باعث تغییر شرایط می شود. به نظر می رسد با تشدید تنش ها میان روسیه و غرب بر سر اوکراین، ایران بار دیگر در شرایط بسیار خوبی قرار گیرد.

کسب بهترین نتیجه از بحران اوکراین
در شرایطی که روسیه به کریمه حمله کرده و تنش ها میان کاخ سفید و کرملین رو به افزایش است، ایران بار دیگر این فرصت را دارد که از شرایط امروز به نفع خود بهره ببرد. از آنجایی که ایران روابط نزدیکی با روسیه دارد و در حال انجام مذاکرات فشرده ای با آمریکا و قدرت های اروپایی در مورد برنامه هسته ای خود است، در شرایط فعلی می تواند نفع بسیاری از روابط نزدیک با مسکو کسب کند.

ایران تاکنون هیچ موضع گیری رسمی در مورد تنش های اوکراین نداشته اما به نظر می رسد رسانه های دولتی از مواضع روسیه حمایت می کنند. از آنجایی که ایران نیازمند حمایت روسیه در طول مذاکرات هسته ای است تا بتواند خود را از شر تحریم ها خلاص کند و از آنجایی که برای تضمین جایگاه اسد به حمایت روسیه نیاز دارد، به نظر می رسد ایران باید در کنار روسیه بماند، حتی اگر این حمایت غیررسمی باشد.

به همین دلیل، این حمایت نامحسوس می تواند در نهایت ایران را قادر به دریافت سامانه دفاع موشکی اس 300 از روسیه کند. این سامانه مدت ها پیش به ایران فروخته شد اما تهران به دلیل فشارهای غرب بر روسیه هنوز هیچ دریافتی در این زمینه نداشته است. همچنین ایران می تواند از تنش میان روسیه و غرب در جهت کسب حمایت بیشتر از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بهره ببرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اخیرا تلاش بسیاری برای جلب توجه رسانه ها به توقیف یک کشتی حامل موشک صورت داد. این کشتی به ادعای مقامات اسرائیلی حامل چندین موشک تولید سوریه بود که از سوی ایران به سمت غزه حرکت می کرد. نتانیاهو متذکر شد که قرار بوده این موشک ها به دست مقامات جنبش حماس در غزه برسد. نتانیاهو در سخنرانی روز سه شنبه خود تاکید کرد قدرت های جهانی که در حال مذاکره برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران هستند، اجازه دسترسی تهران به فناوری هایی را می دهند که در ساخت بمب کاربرد دارد.

هیچ کس در آمریکا اظهارات نتانیاهو را جدی نگرفت. ضمن اینکه با شک و تردید به ادعای وی در مورد این کشتی نظر می شود چراکه این اتفاق همزمان با حضور وی در نشست کمیته روابط عمومی اسرائیل- آمریکا (آیپک) که از لابی های قدرتمند اسرائیلی است، رخ داد.

اگر آمریکا و روسیه تا این حد مشغول بحران کریمه نبودند، نتانیاهو شانس بیشتری برای جلب توجه مقامات به این کشتی داشت. اما این بار ناکام ماند. ایران ادعای اسرائیل را رد کرد و این اقدام اسرائیلی را دروغ جدید آنها برای توجیه و تداوم محاصره غزه خواند. شاید این اتهام زنی اسرائیل در زمانی دیگر می توانست توجهاتی را جلب کند اما در شرایط فعلی جهان درگیر تقابل میان آمریکا، بزرگترین قدرت جهان پس از جنگ سرد و روسیه است.

ایران در حال حاضر به دلیل شرایط اوکراین و اقدام روسیه و نگاه غرب به سمت کرملین، امکان به انزوا کشاندن اسرائیل را دارد.

کلید واژه ها: روسیه نتانیاهو


نظر شما :