تلاش تازه عربستان برای توسعه دایره نفوذ خود

مصر عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌شود؟

۲۸ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۹۲۹۸۸۴ ترجمه برگزیده خاورمیانه
منابع دیپلماتیک عربی اعلام کردند که عربستان تمایل دارد مصر را به انضمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در آورد.
مصر عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: منابع دیپلماتیک عربی اعلام کردند که عربستان تمایل دارد مصر را به انضمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در آورد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، مسئولان عربستانی به مسئولان مصری در نشست فوق العاده اعضای اتحادیه عرب در قاهره گفته اند که ریاض چنین تمایلی دارد و می خواهند تلاش های تازه ای را برای انضمام مصر به جمع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آغاز کند.

یک مسئول عربستانی به یکی از دیپلمات های عربی که نخواست نامش فاش شود، گفت که کشورش قصد دارد در جریان نشست شورای همکاری خلیج فارس که قرار است تا پایان ماه مارس در کویت برگزار شود، پیشنهاد انضمام مصر به شورای همکاری را مطرح کرده و این پیشنهاد را با اعضا در میان بگذارد.

محمد السعید ادریس، کارشناس مسائل سیاسی در مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام در این باره می گوید: «ما انتظار شنیدن چنینی خبری را داشتیم و توقع می رفت که شورای اتحادیه کشورهای خلیج فارس به اتفاق اعضایش درها را برای انضمام مصر و دیگر کشورهای عربی باز بگذارد.»

در همین رابطه ایمن شبانه، استاد علوم سیاسی در دانشگاه قاهره نیز می گوید: «مصر ممکن است که بخواهد به عنوان عضو ناظر به عضویت شورای همکاری در آید اما در این صورت حق رای در تصمیم گیری های این شورا را نخواهد داشت.»

درباره نتایج احتمالی انضمام مصر به شورای همکاری خلیج فارس، شبانه تاکید می کند، شش کشور عضو شورای همکاری به همراه مصر می توانند تجمع عربی صاحب وزنه ای را در منطقه ایجاد کنند.

درباره نتایج احتمالی انضمام مصر به شورای همکاری خلیج فارس، شبانه تاکید می کند، شش کشور عضو شورای همکاری به همراه مصر می توانند تجمع عربی صاحب وزنه ای را در منطقه ایجاد کنند.

وی همچنین می گوید: «رویکرد عربستان به انضمام مصر به جمع کشورهای شورای همکاری خلیج ]فارس[ هم زمان با فرا خواندن سفرای کشورهای عربستان و امارات متحده عربی و بحرین از قطر این پیام تازه را به دوحه می دهد که باید در مواضعش تجدید نظر کند و از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی خودداری کند.»

از سوی دیگر محمد علی بلال، فرمانده نیروهای مسلح مصر در جنگ خلیج فارس دوم نیز در این باره می گوید: «انضمام مصر به جمع کشورهای شورای همکاری خلیج ]فارس[ به مصلحت دو طرف خواهد بود. مصر می تواند به قدرت سیاسی و وزنه بین المللی شورای همکاری خلیج ]فارس[ بیفزاید.»

وی در ادامه می افزاید: «مانور نظامی اخیر میان مصر و امارات دلیل روشنی است که روابط میان دو کشور و کشورهای عربی حوزه خلیج ]فارس[ به طور عموم به درجه بالایی از نزدیکی و هماهنگی رسیده است.»

این در حالی است که مصر با مشکلات متعدد اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و کشورهای عربی ثروتمند حوزه خلیج فارس بسیاری از مشکلات اقتصادی مصر را ندارند. علاوه بر آن به دلیل پایین بودن شمار جمعیت و رفاه اجتماعی بالای کشورهای این شورا بسیاری از مشکلات اجتماعی ای که در مصر وجود دارد در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مشاهده نمی شود. پیش از این اعضای شورای همکاری با انضمام اردن و مغرب به دلیل همین مسائل اقتصادی و اجتماعی مخالفت می کردند که باعث شده است تا کنون این کشورها به عضویت شورای همکاری در نیایند. اگر چه شمار بالایی از نیروهای کار مصری در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فعالند و این رقم در عربستان به تنهایی بالغ بر دو میلیون نفر است اما بیشتر آنها با هدف تامین امرار معاش خانواده هایشان در مصر در کشورهای عربی منطقه خلیج فارس فعالیت می کنند.

با این حال حمدی عبدالعظیم، استاد علوم اقتصاد و رئیس سابق دانشکده علوم اداری سادات در این باره می گوید: «انضمام مصر به جمع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس می تواند دستاوردهای اقتصادی برای هر دو طرف داشته باشد.»

وی در ادامه می افزاید: «در صورت انضمام مصر به این گروه، این کشورها می توانند از توسعه حجم تجاری بدون وجود مانع یا قید و بندهای گمرکی استفاده کنند. همچنان افراد و صاحبان شرکت های بزرگ و سرمایه داران می توانند آزادانه در این کشورها رفت و آمد کنند. همچنین میزان سرمایه گذاری های مشترک میان مصر و کشورهای شورای همکاری خلیج ]فارس[ نیز افزایش خواهد یافت و مصر می تواند به اولویت سرمایه گذاران کشورهای عضو این شورا تبدیل شود.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه : پنجشنبه 22 اسفند 1392 / باز انتشار : چهارشنبه 28 اسفند 1392

کلید واژه ها: مصر شورای همکاری خلیج فارس


نظر شما :