درخواست یانوکوویچ از پوتین برای حمایت از اوکراین

۱۳ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۹۲۹۵۵۹ سرخط اخبار

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد می گوید ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری مخلوع اوکرین، در نامه ای به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواهان استفاده از نیروی نظامی در اوکراین شده بود.

 
بخش مهم فتوکپی نامه رئیس جمهور برکنار شده اوکراین به آقای پوتین که آقای چورکین آنرا روز در جلسه روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرائت کرد چنین است:«با توجه به این تحولات، من از ولادیمیر ولادیمیروویچ پوتین رئیس جمهوری روسیه می خواهم، از نیروهای مسلح فدراسیون روسیه برای بازگرداندن صلح، قانون، نظم و ثبات استفاده کند و جمعیت اوکراین را تحت حفاظت قرار دهد.» تاریخ نامه به امضای ویکتور یانوکوویچ اول مارس سال ۲۰۱۴ است."
 
به گزارش «تابناک» و به نقل از «بی بی سی» هیات نمایندگی اوکراین در سازمان ملل متحد دوشنبه بعد از ظهر نامه ای به این سازمان که در آن جزئیات استقرار نظامی روسیه در خاک اوکراین تشریح شده را فاش کرد.در این نامه ادعا شده است که "تقریبا ۱۶۰۰۰ سرباز روسی در کریمه مستقر شده اند".
 
آمریکا و متحدان غربی این کشور اقدام نظامی روسیه علیه بخشی از قلمروی اوکراین را به عنوان تجاوز نظامی به شدت محکوم کرده اند اما روسیه که اقدام طرفداران غرب در سرنگون کردن دولت متحدش را یک کودتا می خواند می گوید برای محافظت از مردم روس که در کریمه زندگی می کنند به این شبه جزیره نیرو اعزام کرده است.
 
پس از خوانده شدن بیانیه های پرحرارت مربوط به بحران اوکراین، نشست اعضای شورای امنیت فعلا به زمان دیگری موکول شده است.
 
یوری سرگیف، سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد در این جلسه خطاب به روسیه گفته بود: «شما حوادث اوکراین را یک کودتا می خوانید، اما ما در جهان دموکراتیک آن را انقلابی برای کسب حیثیت می نامیم.» او به تظاهرات گسترده یک ماه اخیر اشاره داشت که به برکناری آقای یانوکوویچ منجر شد.
 
ژرارد اراد نماینده فرانسه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت صریحا گفت که سربازان روس هم اکنون اوکراین را تحت اشغال دارند. با این حال، ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل در واکنش به فشار نماینده بریتانیا از کشیده شدن به این بحث که آیا روسیه با ماموریت ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در کریمه موافق است یا خیر خودداری کرد.
 
آمریکا می گوید که ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا امشب در کریمه مستقر خواهند شد و از روسیه می خواهد اطمینان حاصل کند که دسترسی آن ها بدون مانع خواهد بود.

کلید واژه ها: روسیه اوکراین سازمان ملل متحد کریمه


نظر شما :