ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از حبس مخالفان پوتین تا قتل عام مسیحیان در سوریه

۰۸ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۳ کد : ۱۹۲۹۲۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
صدور حکم زندان برای مخالفان پوتین، قتل عام مسیحیان در سوریه، درگذشت پیرترین نجات یافته هولوکاست، جنجال نامزدی دوباره عبدالعزیز بوتفلیقه برای انتخابات ریاست جمهوری الجزایر و بازگشت رشد اقتصادی به منطقه یورو از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از حبس مخالفان پوتین تا قتل عام مسیحیان در سوریه

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

چهار سال زندان برای مخالفان پوتین

دادگاه قضایی روسیه 7 نفر از مخالفان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را که در سال 2012 علیه او تجمعات اعتراضی انجام داده بودند، به چهار سال حبس محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس دادگاه عالی روسیه این افراد از دو سال و شش ماه تا چهار سال حبس محکوم شده اند. تنها زن محکوم در میان این متهمان نیز به سه سال و سه ماه حبس محکوم شده است.

این احکام دقیقا یک روز پس از پایان بازی های المپیک زمستانی سوچی صادر شدند که اعتراضات مدنی بسیاری را برانگیخته است. فعالان حقوق بشر نیز از صدور این احکام به شدت انتقاد کرده اند.

این در حالی است که در حق 8 شهروند دیگر نیز احکامی بین 5 تا شش سال زندان صادر شده است.

پیرترین نجات یافته هولوکاست درگذشت

خانم الیس هیرز سومیر، مسن ترین نجات یافته کوره های آدم سوزی هولوکاست در سن 110 سالگی در گذشت.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، به گفته نوادگان این پیرزن یهودی وی تا آخرین روزهای عمر در کنار آنها به سادگی زندگی می کرد و با آنها می خندید و موسیقی گوش می کرد.

یکی از نوادگانش در این باره می گوید: «وی منبع الهام ما بود و ما از این که او را از دست داده ایم واقعا افسرده ایم و در این وقت به خصوص احترام ما به او بیشتر هم شده است.»

سومیر که موسیقیدان و نوازنده پیانو بوده در آپارتمانی در لندن، پایتخت انگلیس به تنهایی زندگی می کرد.

متوقف کردن یکصد کامیون کمک رسان مصری در لیبی

مسلحان مبارز در دروازه های شرقی شهر اجدابیا یکصد کامیون کمک رسانی مصری را در اراضی لیبی متوقف کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، عادل الفائدی، رئیس کمیسیون آشتی در وزارت دفاع لیبی و رئیس کمیسیون همکاری های اجتماعی لیبی و مصر در این باره گفت: «ده ها نفر از خانواده های صیادان بازداشت شده در مصر جلوی حرکت این خودروها را گرفتند و از ورود آنها به شهر جلوگیری کردند.»

به گفته وی آنها خواهان آزادی صیادان توسط مقام های مصری هستند که به دلیل حمل سلاح از نیروهای مصر بازداشت شده اند.

الفائدی همچنین گفت: «مقام های مصری در حال تحقیق و رایزنی با افراد دستگیر شده برای آزادی از زندان هستند.»

 

جنجال نامزدی دوباره عبدالعزیز بوتفلیقه

احزاب "النهضه" و "حرکت متجمع السلم" و "تجمع فرهنگ و دموکراسی" احزاب سیاسی الجزایر در پی نامزدی دوباره عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر برای این سمت خواستار انصراف نامزدهای ریاست جمهوری از شرکت در انتخابات شدند و اعلام کردند که نتایج انتخابات از قبل روشن است و با نامزدی بوتفلیقه مشخص است که رئیس جمهور آتی نیز هم او خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، قرار است انتخابات ریاست جمهوری الجزایر در 17 آوریل برگزار شود و احزاب یک به یک تحریم انتخابات و عدم شرکت در آن را اعلام می کنند.این احزاب همچنین با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند، وضعیت فعلی به گونه ای است که باید فعالان سیاسی مواضعی واحد اتخاذ کنند تا گفت وگویی ملی و حرکتی میهنی شکل بگیرد تا از وضعیت سختی که اکنون کشور به آن دچار است، عبور کنیم.

انتقاد احزاب اسلامی اردن از خرید گاز از اسرائیل

حزب جبهه العمل اسلامی، شاخه سیاسی اخوان المسلمین اردن و یکی از بارزترین احزاب سیاسی مخالف دولت امضای توافق نامه دو شرکت اردنی با یک شرکت امریکایی فعال در اسرائیل برای خرید دو میلیارد متر مکعب گاز را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس بیانیه ای که این حزب منتشر کرد حزب جبهه العمل اسلامی این توافق نامه را ننگین دانسته و آن را محکوم کرده است. در این بیانیه همچنین آمده است، همه کسانی را که این توافق نامه را امضا کرده اند مسئول می داند و از خداوند باریتعالی می خواهد که جزای این کار آنها را بدهد. کاملا روشن است که عده ای از اسباب قدرت اراده ملت غیور اردن و مصالح ملی و امت کشور را به بازی گرفته اند و می خواهند از این طریق به منافع خاص برسند. اقدامی که بیش از همه به سود منافع صهیونیست ها تمام می شود.در این بیانیه تاکید شده است که این گازها با ربودن زیرزمینی و غیرقانونی منابع گازی لبنان و فلسطین و مصر تهیه و به اردن فروخته می شود.

پناه بردن هزاران کودک سوری به لبنان به دلیل گرسنگی

سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل، یونیسف، اعلام کرد که نزدیک به دو هزار کودک سوری برای فرار از درگیری های جاری در کشورشان و فرار از مرگ به دلیل سوء تغذیه به لبنان پناه برده اند.به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، آنا ماریا لورینی، نماینده یونیسف در لبنان در این باره گفت: «سوء تغذیه تهدیدی جدید و پایدار در میان پناهندگان سوری در لبنان است.»

وی همچنین گفت که نابه سامانی هایی غذایی برای پناهندگان سوری در لبنان شامل بهداشت، نظافت شخصی، نبود آب آشامیدنی مناسب و انتشار بیماری ها است که می تواند بر سلامت شهروندان سوری به ویژه کودکان کم سن و سال تاثیرات سوء بگذارد.

وی تاکید کرد، نزدیک به دو هزار کودک از پناهندگان سوری زیر پنج سال در سراسر سوریه به دلیل نبود غذا و سوء تغذیه با خطر مرگ دست و پنجه نرم می کنند و نیاز به درمان فوری دارند.

بازگشت رشد اقتصادی به منطقه یورو

پس از چند سال بحران شدید اقتصادی آمارهای مجامع بین المللی حاکی از بازگشت رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری به منطقه یورو شده است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که همچنان تفاوت های بسیاری میان کشورهایی که به تعهدات اقتصادی خود عمل می کنند با کشورهایی که به این تعدات پایبند نیستند و در راس آنها فرانسه قرار دارد، وجود دارد.بر اساس گزارش جدید مرکز آمار اقتصادی اروپا در بروکسل انتظار می رود که منطقه یورو در سال جاری رشدی 1.2 درصدی و در سال 2015 رشد 1.8 درصدی را تجربه کند.اولی رین، مذاکره کننده اقتصادی اتحادیه اروپا در این باره گفت: «رشد اقتصادی در اروپا ادامه خواهد یافت هر چند که ممکن است این رشد کم باشد. البته این رشد برای کشورهای ضعیف کمتر است.»

تلاش اولاند برای آرام کردن مغرب

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با محمد ششم، پادشاه مغرب تلاش کرد فضای متشنج پیش آمده در پی انتقاد اخیر فرانسه از وضعیت حقوق بشر در مغرب را آرام کند.به گزارش خبرگزاری رویترز، مغرب هفته گذشته در اعتراض به رفتار سفیر فرانسه در امریکا که گفته بود، در مغرب زندانیان مورد آزار و شکنجه قرار گرفته است، احضار کرد.اکنون اولاند تلاش دارد با تماس با مقام های مغربی فضا را آرام کرده و از تخریب روابط دو کشور جلوگیری کند.

قتل عام مسیحیان در سوریه

هفته گذشته افراد مسلح وابسته به داعش اقدام به اعدام نزدیک به یک صد شهروند مسیحی در حلب کردند.به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، این افراد پس از محاصره توسط نیروهای داعش در گودالی جمع شده و به طور دسته جمعی اعدام شده اند.روزنامه العرب چاپ لندن شمار این افراد را بین 35 تا 60 نفر اعلام کرد اما روزنامه الحیات این رقم را نزدیک به یک صد نفر اعلام کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فرانسه مصر اردن مغرب


نظر شما :