در سایه افزایش حمایت های لجستیکی روسیه از سوریه

پاکستان به جای امریکا نیازهای عربستان را تامین می‌کند؟

۱۰ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۹۲۹۱۸۹ ترجمه برگزیده خاورمیانه
منابع آگاه می‌گویند که عربستانی‌ها از پیروزی های تازه ارتش سوریه احساس نگرانی کرده و به سراغ پاکستانی‌ها رفته‌اند تا در سایه مخالفت امریکا با دادن موشک‌های پیشرفته به مخالفان سوری این تجهیزات را از طریق پاکستانی‌ها تامین کنند.
پاکستان به جای امریکا نیازهای عربستان را تامین می‌کند؟

دیپلماسی ایرانی: در حالی که روز یکشنبه در رسانه ها آمد که روسیه کمک های لجستیکی و امنیتی اش را به حکومت بشار اسد افزایش داده و افسران و ژنرال های روسی راهی بندر طرطوس در سوریه شده اند تا برای آموزش و اداره جنگ های میدانی به نیروهای سوری کمک کنند و در ستاد ارتش نیروهای مسلح سوریه مستقر شوند، از این طرف و در جبهه مخالفان اسد نیز شنیده می شود که دولت عربستان درصدد رساندن سلاح های سنگین به مخالفان اسد علی رغم مخالفت امریکا است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، عربستان تلاش می کند به هر ترتیبی شده توانایی ها و قدرت نظامی مخالفان سوری را تقویت کند برای همین گفت وگوهایی را با پاکستانی ها برای خرید سلاح ها و موشک های ضد هوایی و خمپاره انداز برای ارسال آنها به مخالفان سوری آغاز کرده تا شاید به این ترتیب بتواند معادلات را به روی زمین تغییر داده و از پیش روی های روز افزون ارتش سوریه در برابر مخالفان جلوگیری کند.

ارتش سوریه در ماه های اخیر و در حالی که در ژنو نمایندگان هیئت سوری مشغول مذاکره با ائتلاف مخالفان سوری با میانجی گری اخضر الابراهیمی، نماینده سازمان ملل در امور سوریه بودند، توانستند پیش روی های میدانی در خور توجهی داشته باشند و مناطقی مثل بیرود را در نبرد القلمون به کنترل خود در آورند و در حلب و حمص نیز پیش روی کنند.

اکنون و در پی این پیروزی ها برای ارتش سوریه منابع آگاه می گویند که عربستانی ها احساس نگرانی کرده و به سراغ پاکستانی ها رفته اند تا در سایه مخالفت امریکا با دادن موشک های پیشرفته به مخالفان سوری این تجهیزات را از طریق پاکستانی ها تامین کنند.

ایالات متحده امریکا تا کنون از دادن هر گونه سلاح پیشرفته به مخالفان سوری از ترس این که مبادا این سلاح ها به دست گروه ها و جریان های افراطی بیفتد، مخالفت کرده است. اگر چه با شکست مذاکرات ژنو 2 امریکایی ها به فکر تغییراتی در مواضع خود با هدف تغییر اوضاع میدانی به سود مخالفان اسد افتاده اند اما همچنان نسبت به دادن سلاح هایی از نوع موشک های ضدهوایی به مخالفان مسلح تردید دارند.

پاکستانی ها موشک های ویژه ای در اختیار دارند که کاربرد ضد هوایی دارد که امکان حمل آنها بر روی دوش افراد وجود دارد و به آن "انزا" می گویند. همچنین موشک های ضد تانک تولید می کنند که می تواند نیاز مخالفان را در برخورداری از این نوع موشک ها برآورده کند.

احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوری که در حقیقت مهره عربستانی ها در این ائتلاف محسوب می شود نیز در جریان سفر سریع خود به سوریه با حضور در جمع مخالفان مسلح به آنها وعده داد به زودی سلاح های پیشرفته به دستشان خواهد رسید.

یک منبع نزدیک به عربستانی ها و پرونده سوریه در ریاض در این باره گفت که عربستانی ها تلاش می کنند که سلاح های پیشرفته مورد نیاز مخالفان را از پاکستانی ها تهیه کنند. پاکستانی ها موشک های ویژه ای در اختیار دارند که کاربرد ضد هوایی دارد که امکان حمل آنها بر روی دوش افراد وجود دارد و به آن "انزا" می گویند. همچنین موشک های ضد تانک تولید می کنند که می تواند نیاز مخالفان را در برخورداری از این نوع موشک ها برآورده کند.

به گفته این منابع ژنرال راحیل شریف، رئیس ستاد ارتش پاکستان در ابتدای ماه فوریه در سفرش به عربستان و در جریان دیدارش با امیر سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد این کشور درباره چگونگی فروختن این سلاح ها به عربستانی ها گفت وگو کرده است. در جریان سفر هیئت عالی رتبه عربستانی به پاکستان به ریاست امیر سلمان نیز این موضوع مطرح شد و در سفر سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان که یک هفته قبل از این سفر انجام شد نیز در این باره مذاکرات مفصلی صورت گرفت.

پاکستانی ها این اظهارات را کاملا رد کرده اند و آن را توطئه ای در جهت تخریب وجهه پاکستان دانسته اند در حالی که عربستانی ها در قبال آن سکوت اختیار کرده اند. پاکستان می گوید که همکاری های نظامی با عربستان به معنای دخالت در امور داخلی سوریه نیست. در حالی که کارشناسان این سوال را مطرح می کنند که در این صورت عربستان به چه منظور می خواهد از پاکستان این نوع سلاح ها را خریداری کند؟

مبارزان مسلح مخالف حکومت اسد می گویند که دستیابی شان به موشک های ضد هوایی و ضد تانک می تواند نقش به سزایی در تغییر نبردهای میدانی آنها در مواجهه با نیروهای ارتش سوریه که آنها را هدف حملات هوایی قرار می دهند، بگذارد.

به گفته همان منابع آگاه استفاده از این سلاح ها نیاز به موافقت اردن نیز دارد چرا که در صورت تهیه این سلاح ها باید آنها را در اردن انبار کرد و از آن جا به دست مخالفان مسلح بشار اسد رساند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/

انتشار اولیه: دوشنبه 5 اسفند 1392/ باز انتشار: شنبه 10 اسفند 1392

کلید واژه ها: پاکستانی ها عربستانی ها عربستان و پاكستان سوريه


( ۲ )

نظر شما :