بررسی مجدد برگه‌های بین‌المللی توسط نتانیاهو

پکن جای واشنگتن را برای تلاویو می‌گیرد؟

۰۴ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۹:۲۲ کد : ۱۹۲۹۰۸۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا خاورمیانه
تلاویو بر این باور است به رغم این که هیچ گاه نمی‌تواند جانشینی را برای روابط ممتازش با واشنگتن بیابد اما نباید نسبت به چین که روز به روز بر قدرت و عظمتش افزوده می‌شود، بی‌توجه باشد و باید به فکر تقویت روابط با آن بیفتد.
پکن جای واشنگتن را برای تلاویو می‌گیرد؟

دیپلماسی ایرانی: ظاهرا ناامیدی های اسرائیلی ها از امریکایی ها جدی است. گرمی روابط دیگر همانند سابق نیست. به رغم این که طیف های مختلف سیاسی صهیونیستی در اسرائیل بر حفظ روابط استراتژیک با ایالات متحده امریکا تاکید می کنند اما عده ای از آنها از جمله شخص نخست وزیر، بنیامنین نتانیاهو و اعضای حزب تندروی لیکودی اش بر این اعتقادند که حفظ رابطه استراتژیک با امریکا به معنای عدم تقویت روابط با دیگر کشورهای بزرگ نیست. به ویژه در سایه کاهش نفوذ ایالات متحده و نقش آفرینی اش در خاورمیانه که از نگاه اسرائیلی ها نه تنها همانند سابق نیست بلکه با منافع کوتاه مدت و دراز مدت این رژیم نیز تناقض دارد و می تواند حیات اسرائیل را به خطر اندازد. برای همین می گویند که باید به سراغ کشورهای بزرگ دیگر از جمله چین رفت. چینی که رفته رفته به سمتی می رود تا به ابرقدرتی عظیم و صاحب نفوذ در عرصه جهانی تبدیل شود و حتی در برابر امریکا قد علم کند.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، با توجه به این رویکرد یوسی کوهن، رئیس شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی قصد دارد ظرف هفته های آینده به چین سفر کند و مذاکرات استراتژیکی را با مقام های عالی رتبه این کشور انجام دهد.

بر اساس گزارش های رسانه های اسرائیل تلاویو بر این باور است به رغم این که هیچ گاه نمی تواند جانشینی را برای روابط ممتازش با واشنگتن بیابد اما نباید نسبت به چین که روز به روز بر قدرت و عظمتش افزوده می شود، بی توجه باشد و باید به فکر تقویت روابط با آن باشد.  

بنا به این گزارش تلاویو قصد دارد نه تنها با چین بلکه با کشورهای دیگر نیز مذاکرات استراتژیکی را آغاز کند. این رژیم تعریف تازه ای از کشورهای قدرتمند و کلیدی و استراتژیک برای خود تعریف کرده که در راس آنها ایالات متحده امریکا، آلمان، بریتانیا، ایتالیا و روسیه قرار دارند و مقرر کرده که روابط خود را با این کشورها در زمینه های سیاسی و امنیتی گسترش دهد و رابطه با این کشورها را در اولویت دستور العمل کاری خود قرار داده است.

روزنامه اسرائیل الیوم، روزنامه نزدیک به نتانیاهو گزارش می دهد که نخست وزیر چین از همتای اسرائیلی اش در حالی دعوت کرده که به پکن سفر کند که وی نزدیک به شش ماه پیش به این کشور سفر کرده بود. نتانیاهو انجام این سفر را رد کرده و دلیل آن را سفر برنامه ریزی شده به ایالات متحده و کشورهای امریکای جنوبی اعلام کرده است.

در رابطه با چین، روابط با این کشور بیشتر اقتصادی است، در نتیجه اسرائیل با آن در مورد مسائل امنیتی همکاری نمی کند، دلیل آن هم به توافقاتی باز می گردد که با ایالات متحده و کشورهای کلیدی غربی در این رابطه انجام داده و متعهد شده است تا زمانی که با آنها همکاری های امنیتی دارد با چینی ها وارد همکاری های امنیتی نشود.

با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی چند سالی است که تقویت روابط با پکن را در دستور کار خود قرار داده است. در بعد سیاسی این کشور را کشوری مهم در عرصه بین المللی به ویژه در موضوع پرونده هسته ای ایران می داند و در بعد اقتصادی نیز چین را یکی از بزرگترین کشورهای قدرتمند اقتصادی تصور می کند که به زودی می رود حداقل به دومین کشور قدرتمند اقتصادی دنیا تبدیل شود.

در همین رابطه روزنامه اسرائیل الیوم، روزنامه نزدیک به نتانیاهو گزارش می دهد که نخست وزیر چین از همتای اسرائیلی اش در حالی دعوت کرده که به پکن سفر کند که وی نزدیک به شش ماه پیش به این کشور سفر کرده بود. نتانیاهو انجام این سفر را رد کرده و دلیل آن را سفر برنامه ریزی شده به ایالات متحده و کشورهای امریکای جنوبی اعلام کرده است. برای همین کوهن در راس یک هیئت دیپلماتیک به چین سفر می کند که ضمن اجابت دعوت چینی ها اقداماتی در گسترش روابط با آنها انجام دهد. کوهن پیش از این رئیس موساد بود و در حال حاضر نیز مسئول پرونده ایران در دفتر نخست وزیری است. کوهن ارتباطات گسترده ای با بازرگانان و روسای شرکت های بزرگ اروپایی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد و مسیر بهبودی روابط با ترکیه را نیز مدیریت می کند. وی همچنین مدیریت روابط اسراتژیک اسرائیل با کشورهای عربی و شرکای استراتژیک اسرائیل نظیر چین را نیز بر عهده دارد.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: چین نتانیاهو کوهن


نظر شما :