روحانی: چرا فقط یک عده ‌کم‌سواد باید از توافق ژنو حرف بزنند؟

۱۵ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۶ کد : ۱۹۲۸۲۹۴ سرخط اخبار
 رییس جمهور امروز در اجلاس رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و پارک های علمی و فناوری، دانشگاهیان را به حرف زدن و اظهار نظر در موارد مختلف تشویق کرد
 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این اجلاس به منتقدان توافق ژنو انتقاد کرد و از دانشگاهیان خواست دراین باره حرف بزنند.

او دراین باره گفت: من یک گله مطرح می کنم؛ البته نمی خواهم از دانشگاه نقد کنم و شما باید خودتان نقد کنید ولی چرا دانشگاه خاموش است؟ چرا اساتید خاموش هستند؟ ما در دانشگاه شهامت سقراط وار می خواهیم. از چه می ترسیم؟ چرا وقتی یک کار بزرگ بین المللی انجام می شود، نمی آیید حرف بزنید و صحبت کنید و خصوصی برای رئیس جمهور نامه می نویسید؟

روحانی با اشاره به توافق ژنو گفت: همین توافق ژنو، اولین گشایش برای دانشگاه و پول دانشجویان بود. چرا فقط یک عده معدود که از جای معدودی تغذیه می شوند، صبحت می کنند؟ البته نمی گوییم آنها حرف نزنند ولی فقط چرا آنها صحبت می کنند؟ چرا فقط یک عده کم سواد صحبت کنند و اساتید دانشمند و بزرگان دانشگاه ما خصوصی حرف بزنند؟ چرا آنها به میدان نمی آیند؟ آینده تاریخ این را به ما نمی بخشد.

رئیس جمهور گفت: ما رسالت سنگینی به دوش داریم. چرا وقتی ما یک قدم برمی داریم، صهیونیست ها شب و روز فریاد می زنند؟ چرا برخی از کشورها که از لحاظ جغرافیایی همسایه و نزدیک ما هستند، همه جا داد می زنند؟ پس معلوم است کار بزرگی شکل گرفته است. این اقدام از آثار دانشگاه است؛ چراکه کسانی که در مذاکرات حرف می زنند و تصمیم می گیرند، تربیت شده دانشگاه هستند.

 

دانشگاه باید استقلال آکادمیک خود را بازیابد

رییس جمهور در ابتدای سخنانش گفت: من خوشحالم در طول شش ماهی که دولت تدبیر و امید کارش را آغاز کرده برای چندمین بار در جمع شما دانشگاهیان هستم، من در سخنرانی ها به نکاتی تاکید کردم که دانشگاه اگر استقلال آکادمیک خود را بازیابد، تحقیق و آزادی، توسعه علمی و آزادی همواره دستشان در دست یکدیگر است هیچ جا شما علم و تحقیق را بدون محیط آزاد نمی توانید بیابید. 

دانشگاه باید فضایش فضای علم باشد نه سیاست زدگی. فضای دانشگاه باید فضای آرام باشد نه فضای خاموش.

روحانی گفت: ما نیاز داریم به دانشگاهی که در آن دانشگاه هم آموزش باشد هم تعلیم باشد هم پژوهش باشد هم تحقیق باشد و هم بینش باشد هم روشنفکری ، چنین دانشگاهی می تواند فضای جامعه را عوض کند. دانشگاهی که در کنجی تحقیق کند و این تحقیقش به جامعه برنگردد ما دنبال چنین دانشگاهی نیستیم ما دنبال تحقیق و یا فقط تدوین مقاله در دانشگاه ها نیستیم.

 

دولت محیط امن دانشگاه را می پسندد

او در ادامه با بیان اینکه "علم، مرز نمی شناسد"، گفت: تحقیق، خط قرمزهایی را که امروز در جامعه ما معمول است، نمی شناسد. خط قرمز علم و تحقیق منافع و مصالح ملی و خواست و نیاز مردم است؛ البته برخی از آنها خط قرمز نیست بلکه خط راهنما هستند.

روحانی با انتقاد از اینکه "چرا نباید بتوانیم یک نظر علمی را در دانشگاه بیان کنیم"، گفت: چرا در علوم انسانی، حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد و علوم اجتماعی رشد نمی کنیم و صاحب نظر نیستیم ولی در ژنتیک، شبیه سازی و انرژی های نو پیشرفت می کنیم؟ علت آن است که ما در شیمی، فیزیک و علومی اینچنینی خط قرمزی نداریم و راحت می توان نظرات را بیان کرد ولی در علوم سیاسی و مسائل آن، گویی به نظر می رسد که باید هشت چشم داشته باشیم، ولی ما هشت چشم نداریم، دو چشم داریم و فقط روبرور را می بینیم. خداوند دو چشم بیشتر به ما نداده است. ما روبرو یعنی آینده و منافع ملت را باید ببینیم نه اینکه برگردیم و پشت سر را نگاه کنیم یا فقط راست، چپ، زمین و آسمان را نگاه کنیم؛ این ها کافی نیست.

او با بیان اینکه این دولت محیط امن برای دانشگاه می پسندند، گفت: محیط امن، یعنی همه احساس امنیت کنند. ما باید فضا را برای رشد علمی دانشجویان فراهم کنیم تا بتوانند در رشته های مختلف تحقیقات لازم را انجام دهند و صاحب نظر شویم. البته تمام دانشجویان، اساتید ما، انقلاب و کشور را داوست دارند. فرهنگ مان و اسلام را دوست دارند ولی یک عده شده اند متولی و بر همه مردم مشکوک شده اند. یعنی همه مردم مورد تردید و شک هستند. شما چکاره هستید که خود را متولی همه چیز می دانید؟ با یک شعار و چهره و قیافه، آدم متولی می شود؟ به چه مناسبت خود را دلسوزتر از دیگران می دانید؟

رییس جمهور با بیان اینکه "باید اجازه داد فضای باز ایجاد شود"، تاکید کرد: مردم ما عاشق کشور و اسلام هستند، عاشق انقلاب و امام هستند، قانون اساسی و رهبری نظام را قبول دارند. چرا به همه شک می کنیم و طرف هرچه قسم می خورد قبول نمی کنیم؟ تمام زندگی طرف را بررسی می کنیم، تمام سخنرانی ها و گذشته طرف را بررسی می کنیم. چقدر ما آدم بیکار در کشور داریم که به دنبال یک نقطه ضعف از افراد هستند تا آن نقطه ضعف را پیدا کنند و آن را بزرگ کنند.

او گفت: دست از این کارهای جناحی و حزبی برداریم. این جناح، آن جناح، چپ و راست، بس است. یک ذره به فکر مردم، کشور و آینده باشیم.

روحانی سپس اضافه کرد: در دانشگاه ها در کنار پرورش و بخش علمی و تحقیق، باید به فکر مسائل اجتماعی و سیاسی هم باشیم. دانشجویان ما، باید دانشجویانی مسئول، جامعه پذیر و آگاه باشند و این تنها کافی نیست که از هندسه، فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و چارچوب های علمی برخوردار باشند بلکه باید از منافع ملی و بدخواهان داخلی و خارجی نیز باخبر باشند. باید از مصالح کشور باخبر باشند و دنیا را بشناسند.


دانشگاه مرکز حزب و جناح نیست

او گفت: دانشجو باید سیاست و جهان را بشناسد ولی این بدان معنا نیست که دانشگاه مرکز حزب یا جناحی باشد، هیچکس حق ندارد با پول بیت المال برای تبلیغ یک حزب یا جناح در دانشگاه کار کند. جناح ها باید با پول خودشان بروند و یک ساختمان بگیرند و کار کنند ولی از جیب خودشان نه از جیب بیت المال. این موضوع اشکالی ندارد و ما حتی از فعالیت آنها استقبال می کنیم و حتی اگر لازم باشد دولت کمک می کند ولی باید توجه داشت که دانشگاه متعلق به ملت است، متعلق به یک جناح نیست و کلاس و دانشگاه برای همه است.

رییس جمهور گفت: ممکن است برخی از گزارش هایی که به ما می رسد اشتباه باشد. باور نمی کنم که کسی در دانشگاه مسئولیت داشته باشد و بخواهد بین دانشجویان بر اساس مسائل سیاسی و اینچنینی و تعلق داشتن به این جناح یا آن جناح فرق بگذارد. امکان ندارد چنین چیزی باشد. بیائید برای شایسته سالاری هم قسم شویم و هرکس عالم تر، اخلاقی تر و فدارکار برای کشور و ملت است، ارج بنهیم و فضا را برای پیشرفت کشور آماده کنیم. ما باید فضای لازم را برای رشد سیاسی دانشجویان فراهم کنیم، نه رشد حزبی و این وظیفه ماست و برای کشور ضرورت دارد.

او گفت: بحث جسمی و سلامت دانشجویان نیز مهم است. باید فضای لازم را برای ورزش دانشجویان، بویژه دانشجویان دختر فراهم کنیم. سلامت، خوابگاه و غذای دانشجویان مهم است و این جزو وظایف ماست، چراکه آنها باید نیروهای سالم و کارآمدی برای پیشرفت و توسعه کشور باشند.

 

دانشگاه راه حل است

روحانی گفت: دانشگاه مسأله نیست، ولی برخی متأسفانه خودِ دانشگاه، استاد و دانشجو را مسأله می دانند و می خواهند این مسأله را حل کنند. از نظر این دولت، دانشگاه راه حل است. بعد می رسیم به بحث ستاره و دانشجویان ستاره دار، ولی آنها خود دانشگاه را نیز مسأله می دانند. 

او گفت: برخی، دانشگاه و دانشجو را تهدید می دانند و نه فرصت، در حالی که همانطور که گفتم از نظر این دولت دانشگاه، مسأله نیست بلکه راه حل است و چون راه حل است، پس دانشگاه باید منتقد باشد، اظهارنظر کند، راه حل ارائه دهد. از نظر آنها یی که دانشگاه مسأله است، باید مرتب مراقب بود، آن هم با دوربین های متعدد نه با چشم. در حالی که این دولت این مسائل را نمی پذیرد و دانشگاه را مسأله نمی داند بلکه دانشگاه را راه حل می داند؛ راه حلی برای پیشرفت کشور. ما می خواهیم دانشگاه جهانی بیندیشد و جهانی فکر کند و تحقیق کند اما علمی و محلی عمل کند.

 

به هرکسی که می رسم دکتری دارد

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما دانشگاهی نیاز داریم که در آن کار آفرین تربیت شود نه کارجو، ما نیاز به دانشگاهی داریم که در آن دانشگاه دانشجوی خلاق تربیت شود. ما نیاز به دانشگاهی داریم که علم و پژوهش مکمل یکدیگر باشند و قدرت قدرت تعامل با جهان و با روند پیشرفت جهان داشته باشد.

او گفت: ما نیاز به دانشگاهی داریم که آثار آن تولید ثروت و قدرت باشد و مردم آثار آن دانشگاه را در زندگی خود لمس کنند دانشگاه باید منتهی به بهبود زندگی جامعه شود. ما هم معلم، هم مدرس، هم محقق، هم پژوهشگر، هم روشنفکر و هم دانشور می خواهیم. تعلیم یافته دانشگاه که اهل تحقیق است و مسایل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود را می بیند و برای حل مسایل اجتماعی و سیاسی بهره می جوید.

رییس جمهور گفت: این موارد دانشور و روشنفکر می شود ، ما نیاز به معلم، محقق و روشنفکر داریم ، برای این کار دانشگاه مسیر طولانی در پیشرو دارد. بسیاری از این نکاتی که در قالب و بیان دیگر گفتم و در آن پنج سخنرانی قبل به آن اشاره کردم به همه آنها دولت پایبند است. دولت دنبال دانشگاهی هست که بین کمیت و کیفیت توازن باشد.

روحانی با انتقاد تلویحی از افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی گفت: من خیلی خوشحال می شوم که اگر بشنوم 40 هزار دانشجوی دکتری در کشور داریم، اما شما دانشگاه های بزرگ دنیا را مطالعه کنید ببینید دانشجوی دکترای آنها چند نفر هستند، فکر می کنید در سال یک دانشگاه بزرگ اروپایی و آمریکایی چند تا دانشجوی دکترا تحویل می دهد. آمار را نگاه کنید من از بسیاری از دانشگاه ها خبر دارم خیلی خوب است همه دکتر شوند، من که به هر کس می رسم همه دکترا دارند.

او گفت: ما افتخار می کنیم همه دارای دکترا و تحقیق کرده باشند، مراحل علمی را پیموده باشند خیلی خوب است اما واقعا کیفیت لازم هم وجود دارد؟ اگر شما بگوید هست من خوشحال می شوم من قضاوت شما را می پذیرم. شما روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها یا پژوهشکده ها، مدیران و مسوولان پارک های علم و فناوری هستید. من می پذیرم اگر شما بگویید. کمیت با کیفیت باید توازن داشته باشد.

رییس جمهور گفت: درست است غول کنکور را ما پشت سر گذاشته ایم، وحشت و غول کنکور را برای آنها که می خواهند برای دوره کارشناسی وارد شوند تقریبا کنار رفت، مشکلات ما حل شد دانشگاه های ما دارای کیفیت مطلوب هستند. اصلا شما می خواهید در دانشگاه چه کار کنید؟ شما دنبال این هستید که غنچه ها را به گل شکوفای معطر تبدیل کنید. همان که قرآن تعبیر به فلاح می کند. فلاح همین است. «لعلهم تفلحون» همین است. فلاح یعنی شکفتن، باز شدن بذری که تبدیل به گیاه با همه باروری می شود، شما دنبال شکوفایی هستید شکوفایی ذهنی - علمی دانشجویان. شما میراث گذشتگان را با بیانی علمی و روز به جوانان عزیز منتقل می کنید و آنها را در علم و دانش در مسیر رشد قرار می دهید شما علاوه بر آن از دانش و تحقیقات امروز جوانان عزیز را مطلع می کنید.

روحانی گفت: تنها که استاد کافی نیست شما یک محیط مناسب هم نیاز دارید شما یک کتابخانه مناسب هم برای دانشجویان نیاز دارید. حالا شاید امروز اینترنت کمی جای آن را پر کرده یا شرایط بهتری را ایجاد کرده باشد، پس نیاز به امکاناتی دارید که دانشجوی شما به راحتی در فضای مجازی بتواند سیر کند. شما نیاز به یک محیط امن دارید تا بتوانید حرف خود را بزنید و نظرتان را بگویید. علم مرز نمی شناسد، تحقیق خط قرمزهایی که امروز در جامعه ما معلول است، نمی شناسد. خط قرمز تحقیق و علم منافع و مصالح ملی ، خواست و نیاز مردم است.

او گفت: این موارد بعضی از خطوط قرمز نیست برخی از آنها خط راهنما است اما من که یک نظر نظرعلمی دارم شاید نتوانم بیان کنم. چرا ما در علوم انسانی پیشرفت نمی کنیم، چرا در ژنتیک پیشرفت می کنیم، چرا در شبیه سازی پیشرفت می کنیم، چرا در انرژی های نو پیشرفت می کنیم، در علوم سیاسی چرا پیشرفت نمی کنیم، چرا در حقوق و اقتصاد پیشرفت نمی کنیم، چرا در علوم اجتماعی پیشرفت نمی کنیم و صاحب نظریه نیستیم ، چرا در طب پیشرفت می کنیم چرا در شیمی پیشرفت می کنیم؟

رئیس جمهور در ادامه صحبت های خود با طرح این پرسش که "چرا دانشگاه ما با بازار کار تناسب ندارد؟"، گفت: چرا ما دانشجو را با این همه مشکل مالی تربیت می کنیم؟ البته دولت هرچقدر توان داشته باشد، در این ارتباط به کار می برد و هرچه پول در این ارتباط هزینه شود، در واقع هزینه نیست و درآمد است ولی علت این است که دانشگاه باید به گونه ای دانشجو را تربیت کند که بتواند معضلات اجتماعی را حل کند. ارتباط دانشگاه با بازار کار باید وجود داشته باشد.

او خطاب روسای دانشگاه ها گفت: از شما خواهش می کنم که منتظر دولت نباشید. شما مسئول هستید. شما باید به ما راه حل بدهید. در بخش های سیاسی و اقتصادی باید به ما راه حل بدهید.


آشتی کنیم

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: چرا در جامعه نمی آییم و به جریان خروشان مردم وصل نمی شویم؟ اکثریت جامعه خوب می بینند و می فهمند. من در آسایشگاه جانبازان حضور پیدا کردم، آنها دقیقاً می دانستند که چه خبر است و می گفتند ما می دانیم چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و چه کسانی چه کارهایی می کنند. محاسبه گری را کنار بگذاریم و اینکه دیگران به ما چه می گوید و اینکه چه کسانی به ما به به و چه چه می گویند، کنار بگذاریم. دانشگاه باید خود را نقد کند. من نمی خواهم فقط به مسائل سیاسی اشاره کنم.

او گفت: آیا ما نمی خواهیم دنبال آشتی برویم؟ آیا می خواهیم رودرروی هم بایستیم و موضوعی را که در گذشته رخ داده است، رها نکنیم؟ آیا پیامبر اینگونه بود؟ پیامبر وقتی به مکه آمد با آن همه افراد بدخواه که به او و یارانش ظلم کرده بودند و یارانش را به صورت وحشیانه کشتند و بزرگترین ظلم های تاریخی را انجام داده بودند، چگونه برخورد کرد؟ وقتی پیامبر مکه را فتح کرد چه گفت؟ مگر نگفت امروز، روز وحدت است و روز انتقام نیست؟ مگر نگفت که بروید همه آزاد هستید و خانه سرسخت ترین دشمن خود یعنی ابوسفیان را تبدیل به مأمن کرد و گفت هرکس به خانه او برود در امان است؟ ما پیروی این پیامبر هستیم. انقلاب اسلامی و 22 بهمن برای این بود که ما اسلام و اخلاق را حاکم کنیم. آیا شما نمی خواهید پرچم دار آشتی باشید؟

روحانی گفت: اعتدالی که ما می گوییم، یعنی عقلانیت، توجه به منافع کشور، مدارا و اعتدال، یعنی فاصله گرفتن از افراط و تندروی های نابجا. چه کسی می خواهد این پرچم را به دوش بگیرد؟ شما باید به دوش بگیرید. مردم در 24 خرداد کار خود را انجام دادند و ما باید دنباله روی ملت باشیم.

 

فقط به فکر ISI نباشید

روحانی در ادامه سخنان خود خطاب به رؤسای دانشگاه، اساتید و شرکت کنندگان در این مراسم گفت: آیا دانشگاه نمی خواهد در گرفتاری های مردم و مشکلات آنها و بحث محیط زیست و هوای آلوده ورود پیدا کند؟ من نمی گویم تحقیقات بنیادین انجام ندهید، ولی برخی از تحقیقات مورد نیاز جامعه یک ضرورت و وظیفه است. امروز در هر استانی دانشجویان و دانشگاه باید جهانی بیندیشد ولی بصورت علمی عمل کند. همش به فکر ISI و امتیاز نباشیم. رها کنید این شرک ها را و به فکر ملت و کشور باشیم. زنجیره علم در کشور را کامل کنیم، چراکه مقاله به تنهایی به درد نمی خورد. مقاله باید به زندگی مردم بیاید مردم چشم امید به شما دارند.

او گفت: دانشگاه باید از خودش نقد کند و راه حل بدهد. هیأت امناهای دانشگاه ها باید تقویت و پررنگ شوند و شایسته سالاری در این هیأت ها حاکم باشد و دلباختگان علم در آن حضور پیدا کنند. دانشگاه محل علم، فن آوری، تحقیق و ایجاد ثروت است. همه ما باید برای تحقق این اهداف دست به دست هم بدهیم.

رئیس جمهور همچنین گفت: دانشگاه باید برای ملت و کشورمان، «دانش گاه» باشد نه اینکه خدایی نکرده یک وقتی به «دانش کاه» تبدیل شود. ما باید دانشگاه را مرکز علم، تحقیق و پژوهش قرار دهیم و دانشجویان را به عنوان کارآفرین برای توسعه کشور و ترقی کشور آماده کنیم.

 

بگذارید وزیر علوم به وظایفش عمل کند

او در بخش دیگری از صحبت های خود در حمایت از وزیر علوم گفت: من از همه عزیزان در کشور می خواهم بگذارند وزارت علوم به وظایف قانونی خود عمل کند و قانون را اجرا کند. اگر وزیر مسئول است، باید به مسئولیت خود عمل کند. وزیر علوم از اندیشمندان است و مورد قبول و احترام اکثریت قاطع اساتید دانشگاه است. بگذاریم که وزارت کار خود را بکند، رؤسای دانشگاه ها به وظایف خود عمل کنند و فضایی را ایجاد کنیم که تحمل در دانشگاه ها بالا برود. اشکالی ندارد که گروهی به یک فکر سیاسی خاصی وابسته باشند؛ آنها آزاد هستند ولی دانشگاه باید محیط مدارا شود و زبان علم و عقلانیت در آن گسترش پیدا کند.

روحانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در ارتباط با کرسی های آزاداندیشی گفت: کرسی های آزاداندیشی که رهبری بر آن تاکید داشتند چه شد؟ آزاداندیشی یعنی تضارب آرا و اینکه تحمل ها را بالا ببریم و در این ارتباط بار بزرگی بر دوش شماست. دولت به دانشگاه، دانشجو، اساتید و فرهیختگان احترام می گذارد و از هر استاد و رئیس دانشگاهی که به دنبال شایسته سالاری باشد و برای پیشرفت دانشگاه قدم بردارد، با تمام وجود از او حمایت می کند.

کلید واژه ها: توافق ژنو حسن روحاني


نظر شما :