ایران تهدید هسته ای باقی می ماند

۱۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۰۰:۲۹ کد : ۱۹۲۸۰۵۳ سرخط اخبار

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه استماع با موضوع اجرای توافق هسته ای ایران ضمن ابراز نگرانی از توافق اولیه ژنو تصریح کرد که این توافق به ایران اجازه داد بخش های کلیدی برنامه هسته ای اش را حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «اد رویس»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در جلسه روز 28 ژانویه (8 بهمن ماه) استماع این کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا با موضوع «اجرای توافق هسته ای ایران» ضمن ابراز نگرانی از توافق ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در ژنو تصریح کرد: من نگرانی های زیادی درباره برنامه اقدام مشترک دارم به ویژه یکی از نگرانی ها این است که ایران اجازه دارد بخش های کلیدی از برنامه هسته ای خود را حفظ کند که این موارد شامل: غنی سازی اورانیوم، حفظ مقادیر زیادی از ذخایر اورانیوم غنی شده، انجام تحقیق و توسعه بر روی قابلیت های سانتریفیوژ پیشرفته و فعالیت بر تأسیسات رأکتور آب سنگین اراک می شود.

وی تصریح کرد که این موارد عناصر برنامه تسلیحات هسته ای هستند که همزمان با جلو رفتن مذاکرات هسته ای، به عملکرد خود ادامه می دهد.

رویس ادامه داد: من بر این باورم که ایران باید کاملاً وادار شود که فعالیت گسترده تولید و آزمایش تجهیزات هسته ای را آشکار کند. همانطور که امروز ما استماع برگزار می کنیم، شواهد گسترده ای وجود دارد که ایران برای سالها تلاش زیادی را بر روی این موضوع (هسته ای) تخصیص داده است و این به وضوح نیات ایران را نشان می دهد و ما نباید به ایران اجازه بدهیم که این شواهد گسترده را مخفی کند.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا تأکید کرد: اما حتی اگر توافق به اصطلاح جامع نیز حاصل شود، تهدید ایران هسته ای هنوز تمام نمی شود. یکی از شاهدان امروز تخمین زده است حتی اگر ایران را وادار کنیم که 80 درصد از 19 هزار سانتریفیوژ نصب شده خود را برچیند، تأسیسات غنی سازی در فردو را تعطیل کند یا آن را برچیند و رآکتور آب سنگین اراک را به رأکتور آب سبک تبدیل کند و با نظام چند دهه ای و سرزده بازرسی موافقت کند، با اینحال ایران می تواند ظرف 6 ماه کورس ساخت یک سلاح هسته ای بگذارد.

اد رویس تصریح کرد: حتی اگر دولت به توافق دور از دسترس برسد که بسیاری بر این باورند که بسیار بعید است، ایران احتمالاً همچنان قابلیت این را دارد که خیلی سریع یک سلاح هسته ای تولید کند. دولت آمریکا ظاهراً می خواهد ما را در مسیر رویارویی با یک تهدید دائمی هسته ای قرار دهد.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تأکید کرد: با توجه به پیشینه فریبکاری ایران، کنگره سوالات زیادی درباره چگونگی اجرا و تأیید این توافق وجود دارد زیرا ایران در هفته های اخیر اعلام کرده است که به پیشرفت فناوری لازم برای تولید سوخت برای تسلیحات هسته ای ادامه می دهد. من نگران هستم که این توافق ما را به مسیری ببرد که فشار تحریم ها از بین برود اما ایران توانمندی تولید سلاح هسته ای خود را حفظ کند. با توجه به این خطرات، تأسف بار است که رئیس جمهو نمی خواهد با کنگره برای افزایش تحریم ها به منظور باز گذاشتن دست تیم مذاکره کننده آمریکا در رویارویی با ایران همکاری کند این تحریم ها در صورتی به اجرا درمی آید که ایران به تعهدات خود عمل نکند پس اگر ایران در مواجهه با برنامه هسته ای اش به طور کامل به تعهداتش پایبند باشد دلیلی ندارد که با این لایحه (تحریم ها) مخالفت شود.

کلید واژه ها: نمایندگان آمریکا مجلس نمایندگان آمریکا


نظر شما :