فرصت‌های روحانی در اجلاس داووس

۰۲ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۹۲۷۶۷۸ سرخط اخبار

علی اکبر فرازی*

آرمان: پس از هشت سال غیبت جمهوری اسلامی ایران در مجامع مهم بین المللی و عدم حضور موثر دولتمردان کشورمان در اجلاس جهانی داووس سوئیس با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و نیز اتخاذ تدابیر موثر از سوی دستگاه دیپلماسی شاهد هستیم برخلاف چند سال گذشته رئیس دولت یازدهم به اجلاس جهانی داووس سوئیس دعوت شد. آگاهان بر این باورند که اهمیت اجلاس سالانه داووس سوئیس بدان جهت است که این اجلاس میزبان مقامات بلندپایه اقتصادی و سیاسی از چهار گوشه جهان است.

کشور سوئیس به واسطه برگزاری این اجلاس در چند روز آینده شاهد دیدارهای دوجانبه و چندجانبه متعددی میان فعالان اقتصادی و سیاسی از سراسر دنیاست که این حضور فرصت های گوناگونی را برای کشورهای شرکت کننده ایجاد خواهد کرد.

باید اذعان کرد داووس فرصت بسیار مناسبی برای مقامات کشورهای مختلف است تا فارغ از تشریفات مرسوم با یکدیگر دیدار و با برگزاری دیدارهای دوجانبه و چندجانبه موقعیت های بهتری برای کشورشان خلق کنند. به عقیده بسیاری از کارشناسان روابط بین الملل دعوت از دکتر روحانی در این موقعیت فرصت بسیار مناسبی را در اختیار دولت ایران قرار می دهد تا مواضعش را به گونه ای شفاف و روشن برای کسانی اعلام کند که افراد صاحب نفوذی در حوزه های اقتصادی و سیاسی محسوب می شوند.

باید ادعا کرد اجلاس جهانی داووس این فرصت را برای شرکت های بزرگ تجاری دنیا فراهم آورده تا با استفاده از فضای به وجود آمده به واسطه تعلیق تحریم ها، خود را به ایران نزدیک کنند. بسیاری از کارشناسان ابراز امیدواری می کنند که همراه با هیات دیپلماتیکی که با رئیس جمهور در این اجلاس حضور پیدا می کند؛ هیاتی به نمایندگی از بخش خصوصی نیز همراه دکتر روحانی در این سفر شود. اکنون به واسطه توافق ژنو و روی کار آمدن دولت یازدهم زمینه ای ایجاد شده است تا بخش خصوصی ایران مورد استقبال شرکت های بزرگ بین المللی قرار گیرد.

نفس حضور هیات ایرانی در این اجلاس امری بسیار مفید محسوب می شود اما باید دانست که شاخصه اصلی این اجلاس حضور شخص دکتر روحانی در داووس سوئیس است. چرا که ایشان به عنوان رئیس جمهوری در اجلاس داووس شرکت می کنند که قبل از آن طرح ایشان مبنی بر جهانی عاری از خشونت را سازمان ملل به تصویب رساند. بی تردید این طرح در اجلاس داووس هم مورد استقبال شرکت کنندگان قرار می گیرد. باید دانست که امروز جهان بیش از گذشته تشنه پیشنهاد رئیس جمهور که همان «جهانی عاری از خشونت است» است.

داووس سوئیس می تواند فرصتی برای تشریح امکانات ایران برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران باشد. باید دانست که عمده توجه اجلاس به مسائل اقتصادی و در حقیقت بازیابی بازارهای جدید است اما برای جمهوری اسلامی ایران این قضیه فرق می کند چنانکه بودن شخص دکتر روحانی در راس هیات سبب می شود همه توجهات به جمهوری اسلامی ایران معطوف شود و این فرصت طلایی موقعی قابل استفاده است که با هیاتی بلندپایه همراه شود.

به عقیده کارشناسان بهتر است هیات همراه رئیس جمهور متشکل از فعالان بخش دولتی و بخش خصوصی باشد. نفت، گاز، پتروشیمی و صنعت کشور به واسطه حضور در این اجلاس می توانند سرمایه گذاران مطمئنی را برای احیای خود جذب کنند.

*مدیرکل پیشین همکاری های اقتصادی چند جانبه و اکو وزارت خارجه

کلید واژه ها: داووس دکتر روحانی در به واسطه دکتر روحانی داووس سوئیس


نظر شما :