"داعش"، ایران و آمریکا را متحد می کند

۱۹ دی ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۹۲۷۱۳۸ سرخط اخبار

گسترش فعالیت یکی از شاخه های القاعده با عنوان "داعش" در عراق باعث شد ایران و آمریکا مواضع مشابهی را علیه این گروه و در حمایت از دولت مرکزی عراق اتخاذ کنند.

به گزارش عصر ایران، از هفته گذشته، شهرهای الرمادی و فلوجه در استان الانبار عراق صحنه پیش روی نیروهای "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) است. شهر فلوجه به دست داعش  سقوط کرده است و بخش هایی از الرمادی نیز در کنترل کامل افراد مسلح القاعده است.

در واکنش به این تحولات دولت آمریکا ضمن اعلام حمایت صریح از دولت عراق در مقابله با القاعده اعلام کرد در فروش و انتقال تسلیحات به دولت بغداد سرعت می دهد. همزمان ایران نیز اعلام آمادگی کرده است برای مقابله با تروریسم آمادگی انتقال تجهیزات و ارائه مشاوره به دولت عراق را دارد.

در همین ارتباط، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان "داعش، ایران و آمریکا را متحد می کند" نوشت: مقامات آمریکا و ایران در حالی که مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای تهران را پیگیری می کنند خود را در برابر موضع مشترک در مقابل برخی از مسائل منطقه ای و درگیری های موجود در خاورمیانه می بینند.

در حالی که دولت های تهران و واشنگتن در آرامش برای تامین منافع خود گام بر می دارند ( منافعی که معمولا در تضارب هستند) همزمان در صف مشترک مخالفت با جنبش بین المللی جوانان مسلح هستند؛ جوانانی که بر روی خودروهای کوچک خود پرچم سیاه رنگ القاعده را نصب می کنند. این جنبش اشاره به درگیری های مذهبی فعلی در سوریه، لبنان، عراق و افغانستان و یمن دارد.

به دنبال درگیری های اخیر ارتش عراق با نیروهای القاعده در استان الانبار، دولت آمریکا از سرعت بخشیدن در فروش تسلیحات به دولت بغداد خبر داد.

تهران هم به سرعت اعلام آمادگی کرد برای کمک به دولت عراق در جنگ با القاعده، حاضر است به بغداد، مشاوره و تجهیزات ارائه کند.
برخی، این اقدام را رفتار هوشمندانه از سوی رئیس جمهور ایران حسن روحانی و وزیر خارجه اش محمدجواد ظریف با هدف تبدیل ایران به قدرت منطقه ای می دانند.

برخی منتقدان رابطه ایران و امریکا هم گفته اند این اقدام تهران تنها یک رفتار فریبکارانه برای آرامش بخشی به غرب و کسب اعتماد آمریکا در زمینه برنامه هسته ای اش است.

نیویورک تایمز در بخش دیگری از این گزارش به نقل از فردی به نام " عزیز شاه محمدی" به عنوان "یک مقام سابق ایرانی" می نویسد: واضح است که ما در حال نزدیک شدن برای دست یابی به زمینه مشترک با آمریکایی ها هستیم. هیچ کشوری نمی تواند دشمن دائمی داشته باشد و این موضوع برای ما و آمریکا هم صدق می کند.

در ادامه این گزارش آمده است: از نظر ایران، این کشور جزیره ثبات در منطقه ای است که به طور گسترده ای با اعتراضات خشونت آمیز، درگیری های مذهبی و انفجارهای انتحاری روبه رو است و در این شرایط، گزینه ای در مقابل آمریکا به جزء همکاری با تهران نیست.

ماشاء الله شمس الواعظین روزنامه نگار اصلاح طب در تهران در این باره می گوید: ما در حال رویارویی با دشمن مشترک هستیم. در گذشته گفته می شد "دشمن دشمنم، دوستم است. این یعنی اینکه آمریکا و ایران باید با هم دوست باشند. 

شمس الواعظین سپس مثالی از همکاری میان دو کشور در گذشته ارائه می کند یعنی هنگامی که ایران اطلاعات مهمی را به آمریکا در جنگ با طالبان ( دشمن ایران در افغانستان در جنگ 2001 ) ارائه کرد.

دولت آمریکا اعتراف می کند ایران می تواند بازیگر موثری در مسائل منطقه ای از افغانستان تا سوریه باشد. مقامات ارشد آمریکایی می گویند آنچه مهم است مذاکرات هسته ای ایران است. همکاری با ایران در دیگر مسائل به میزان زیادی به توافق هسته ای با این کشور مرتبط است.

مقامات آمریکایی می گویند به این نتیجه رسیده اند که رئیس جمهور روحانی و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اختیار مذاکره با آمریکا درباره برنامه هسته ای تهران را دارند اما واضح نیست که دامنه این اختیار شامل مسائل منطقه ای مانند سوریه نیز باشد.

شمس الواعظین ادامه می دهد: تندروها دوباره برای تهدید امنیت ما بازگشته اند اما همانگونه در سال 2001 روی داد دو کشور ایران و آمریکا هم اکنون در عراق و دیگر مناطق همکاری خواهند کرد. این آغاز همکاری منطقه ای گسترده تری خواهد بود.

کلید واژه ها: القاعده


نظر شما :