اوباما به استراتژی خود در افغانستان اعتقاد ندارد

۱۸ دی ۱۳۹۲ | ۲۰:۴۲ کد : ۱۹۲۷۰۹۱ سرخط اخبار

وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب خود با اشاره به مداخله باراک اوباما در امور پنتاگون می نویسد که اوباما در استراتژی خود در افغانستان دچار ضعف است و اعتقادی به آن ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رادیو اروپا، رابرت گیتس وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب خود نوشت که باراک اوباما در استراتژی خود نسبت افغانستان دچار ضعف است و به آن ایمان ندارد.

این کتاب با عنوان "خاطرات یک وزیر جنگ" قرار است هفته آینده منتشر شود اما خلاصه ای از آن و سرفصلهای آن در رسانه ها منتشر شده است.

وی با اشاره به مشکلات اوباما در افغانستان می نویسد: باراک اوباما از جنگهای عراق و افغانستان که میراث جورج بوش برای او بود ناراحت است.

رابرت گیتس حدود چهار سال و نیم به عنوان وزیر دفاع آمریکا در دوره بوش و اوباما خدمت کرد.

گیتس در کتابش سیاست ها و اهداف جورج بوش در عراق و افغانستان را ساده لوحانه و بلندپروازانه می خواند.

در سال 2009 اوباما استراتژی جدیدی را در افغانستان پذیرفت و 30 هزار نیروی نظامی دیگر به افغانستان اعزام کرد و در سال 2010 نیز ژنرال دیوید پترائوس را به عنوان فرمانده نیروهای ائتلاف تعیین کرد.

وی با اشاره به جلسه مارس 2011 در در کاخ سفید می نویسد: همانطور که در جلسه نشسته بودم به این فکر می کردم که رئیس جمهور به فرمانده اش اعتماد ندارد، نمی تواند در کنار کرزای بماند و به استراتژی خود اعتقادی ندارد و جنگ را برای خود نمی داند.

وی در کتابش می گوید که باراک اوباما مرتبا در امور پنتاگون مداخله می کند حتی باوجود اینکه مشاوران غیرنظامی اش در امور نظامی تخصص ندارند.

با این وجود رابرت گیتس کشته شدن اسامه بن لادن را یکی از پیروزیهای باراک اوباما می داند و می گوید که این یکی از شجاعانه ترین تصمیماتی بود که من در کاخ سفید شاهد آن بودم.

کلید واژه ها: باراک اوباما


نظر شما :