آشتی با ایران یعنی نفت 80 دلاری

۱۸ دی ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۹۲۷۰۶۱ سرخط اخبار
«قیمت نفت می تواند به زیر 80 دلار برسد؛ در صورتی که پرونده هسته ای ایران در سال 2014 به نتایج قابل قبولی برسد». این پیش بینی سی ان بی سی از اثرگذاری پیشرفت های هسته ای ایران بر قیمت جهانی نفت است.

 به گفته یان برمر، رییس بخش اوراسیای سی ان بی سی، بهانه های کاهش قیمت نفت به زیر 80 دلار زیاد است و در این بین سال 2014 می تواند سالی خوب یا بد برای ایران و یا بازار نفت باشد. به عقیده برمر، اگر روند مثبتی در پرونده هسته ای مشاهده شود، شرایط مساعدی بر بازار نفت مستولی می شود که البته این امر عکس العمل عربستان را به همراه خواهد داشت.به گزارش این مرکز مطالعاتی در کنار بهبود در پرونده هسته ای ایران، تزریق 500 هزار بشکه در روز نفت توسط لیبی در پی کاهش اعتصابات و مشکلات امنیتی در این کشور، عامل دیگری است که بخشی از مشکلات بازار را برطرف می کند. این در حالی است که طی هفته گذشته قیمت نفت در بازارهای جهانی در حدود 6 درصد کاهش یافته که بیشترین کاهش هفتگی قیمت از ماه ژوئن 2012 تاکنون محسوب می شود. روز دوشنبه میزان تولید نفت در میدان نفتی الشراره در جنوب لیبی به دو برابر رسیده بود و همین امر قیمت نفت برنت را به 107 دلار در هر بشکه کاهش داد که کمترین قیمت طی 2 ماه گذشته است. 
 
در این میان برمر پیش بینی کرده است که عوامل مختلفی در هر دو حوزه سیاسی و اقتصادی در سال جاری وجود دارند که بر قیمت های آتی نفت اثر خواهند گذاشت. سیاست های اقتصادی در حوزه های پولی و مالی از موضوعاتی است که می تواند بر روندی که از سال 2008 تاکنون در بازارهای اقتصادی تثبیت شده است اثر بگذارد.
 
 این در حالی است که در گزارش روز اول ژانویه سی ان بی سی، یکی از ریسک هایی که جهان در سال 2014 با آن مواجه خواهد بود بازتعادل ایالات متحده در سال جدید است. ریسک دیگر چین است که احتمالا با آزادسازی نرخ بهره در سال جدید و مواجهه با قیمت های بالاتر تولیدات صادراتی مواجه خواهد شد و این موضوع به واگرایی شرکای تجاری این کشور منجر خواهد شد.  در این بین تغییر موازنه تجاری کشورهای بزرگ و تغییر در رویه اقتصادی آنها و اتخاذ سیاست های گوناگون در حوزه اقتصادی بر بازار نفت نیز اثرگذار خواهد بود. ایالات متحده در سال جاری نرخ بهره را افزایش نمی دهد و در نتیجه انتظار نمی رود قیمت دلار با افزایش قابل توجهی مواجه شود و در نتیجه کاهش قیمت نفت از این ناحیه محدود خواهد بود. سیاست خرید اوراق بدهی نیز همچنان ادامه دارد ولی به میزانی کمتر که نتیجه این امر کاهش سرمایه گذاری در بازار نفت نسبت به سال 2013 خواهد بود. با استناد به گزارش روز یکشنبه سی ان بی سی باید گفت در سال 2014 بزرگترین تصویر، ثبات اقتصادی است نه آرامش. در پایان این گزارش، سی ان بی سی معتقد است با وجود همه عوامل اثرگذار بر بازار نفت، اما عامل ژئوپلیتیک موثرترین عامل است. 
 

کلید واژه ها: بازار نفت


نظر شما :