کشوری عرب که ایران را به عربستان ترجیح داد

۰۴ دی ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۳ کد : ۱۹۲۶۵۳۰ سرخط اخبار

شیکاگو تریبون نوشت: عمان که به طور معمول بی سر و صداست، مخالفت خود با ایده عربستان سعودی در تشکیل یک جبهه با کشورهای خلیج فارس بر علیه ایران را اعلام کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، اقدام عمان برای ناراضی کردن عربستان سعودی، قدرتمندترین همسایه اش، هم مجاورت با ایران را منعکس می کند و هم شکننده بودن وضعیت سیاسی، اقتصادی و مذهبی داخلی این کشور را.

این سلطان نشین در تنگه هرمز قرار داد که آبراهی باریک بین ایران و شبه جزیره عربستان است و ۴۰ درصد نفت جهان از آن عبور می کند. مسقط، سابقه روابط سازنده ای با تهران دارد و اخیرا قبول کرده که تا ۲۵ سال دیگر گاز ایران را بخرد.

انور الرواس، استاد دانشگاه سلطان قابوس در مسقط می گوید: "جغرافیا، رابطه با ایران را ضروری می گرداند. یک کشور مسلمان که آن طرف تنگه قرار گرفته و برای همین باید به دنبال ثبات منطقه باشیم."

عمان با نگرانی، گسترش دشمنی بین عربستان سعودی سنی و ایران شیعه را در منطقه شاهد است. ریاض و برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که عمان نیز عضو آن است اعتقاد دارند که تهران از فرقه گرایی برای دخالت در کشورهای عربی استفاده می کند و می خواهد نفوذ خود را در خاورمیانه افزایش بدهد.

ریاض از گروه های مخالف نمایندگان ایران در سوریه، لبنان، عراق، بحرین و یمن حمایت می کند و سعی دارد شورای هماهنگی خلیج فارس را به مقابله با ایران بکشاند.

مسقط نه تنها ماه گذشته با عربستان مخالفت کرد بلکه مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا را نیز تسهیل کرد.

مارک والری، یک متخصص عمانی در دانشگاه اکستر انگلیس گفت: "سیاست خارجی عمان اساسا در خدمت ثبات سیاسی عمان است و ثبات سیاسی عمان نیاز به ثبات منطقه دارد."

یک دیپلمات غربی در مسقط می گوید: "آنها ممکن است نگران این باشند که زیر وزن عربستان سعودی خرد شوند."

اعتراضات در شهرهای مختلف عمان در جریان بهار عربی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که صبر عمومی برای دولت سلطان قابوس حدی دارد.

جمعیت و اقتصاد عربستان از سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس روی هم رفته بزرگتر است. از نظر عمان تلاش های عربستان برای اتخاذ موضع متحد میان کشورهای عربی خلیج فارس برخلاف منافع این کشور است.

با این که اختلاف های این شورا به ندرت علنی می شود اما عمان همیشه از این شورا جدا بوده است. تمام کشورهای این شورا در جنگ ایران و عراق از صدام حسین حمایت همه جانبه کردند اما عمان کنار تهران ماند و در به نتیجه رسیدن صلح کمک کرد.

عمان همچنین تبادل زندانی بین تهران و غرب را هماهنگ کرد و همچنین پرداخت های نفتی را در زمان تحریم های بین المللی علیه ایران ممکن ساخت.

والری می گوید: "آنها هر کاری بتوانند برای آرام کردن وضعیت منطقه انجام می دهند، برای ایجاد پل بین کشورها، که به نفع عمان هم هست."

بیشتر عمانی ها از جمله سلطان آن کشور، پیرو مذهب عبادی هستند که اشتراک زیادی با اسلام سنی دارد. اقلیت سنی و جامعه شیعه با اکثریت عبادی دشمنی ندارند و مسقط می خواهد این وضع ادامه داشته باشد. برخی از دیپلمات های عمانی می گویند مکتب محافظه کار وهابی عربستان باعث جدایی می شود.

عمان با مشکلات داخلی هم روبروست. درآمدهای نفتی کم شده و مردم از بیکاری و فساد خشمگین هستند.

فابوس ۷۳ ساله فرزند یا جانشینی ندارد. عمانی ها هنوز به موسسات دولتی نظیر پارلمان اعتماد ندارند.

از زمان ناآرامی های سال ۲۰۱۱ قابوس تلاش کرده قدرت این موسسات را افزایش دهد و کمپین ضدفساد را تقویت کند. وی همچنین تلاش هایی برای کاهش بیکاری انجام داده است.

در درازمدت عمان باید خود را از نفت دور کند و تجارت با خارج از شورای هماهنگی از جمله ایران را افزایش دهد. پس از بهار عربی، شورا قول کمک ۱۰ میلیارد دلاری به عمان داده است. هرچند این پول صرف پروژه های مشترک مثل راه آهن عمان، امارات و عربستان به کویت خواهد شد.

کلید واژه ها: خلیج فارس عربستان سعودی مسقط عمانی


نظر شما :