تصویری که وجهه ایتالیا را خراب کرد

۰۳ دی ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۹ کد : ۱۹۲۶۴۷۴ سرخط اخبار

افشای رفتار غیرانسانی با مهاجران خارجی در مرکز پذیرش مهاجران غیرقانونی در جزیره «لامپدوزا» در جنوب ایتالیا مقامات و افکار عمومی در این کشور را بهت زده کرده است.
 
به گزارش خبر آنلاین، این گزارش خشم شمار بسیاری از سازمان ها و شخصیت ها را درباره شرایط پذیرش آوارگان در این مرکز را برانگیخته است. تصاویر انتشار یافته از یک آواره سوریهکه فیلم کوتاهی از بدرفتاری مسئولان اردوگاهی با آوارگان در لامپدوزا ایتالیا گرفته بود و در شبکه های تلویزیون های ایتالیا انتشار یافت و سپس در رسانه های بین المللی پخش شد، بازتاب گسترده ای در این کشور داشت.
 

تصویری که وجهه ایتالیا را خراب کرد
 

این تصاویر مهاجرانی را نشان می دهد که در محوطه این اردوگاه به صف شده اند و در هوای سرد ماه دسامبر در لامپدوزای ایتالیا و در جلوی دیدگان بقیه مجبور می شوند لباس های خود را به طور کامل درآورند. بعد از آن یکی از کارمندان اردوگاه با شیلنگ و ماده ضدعفونی کننده سر تا پای آنها را آب می گیرد. گفته می شود این کار برای جلوگیری از شیوع بیماری های پوستی از جمله «گال» است. هر چند روز یک بار مردان و زنان مهاجر دستگیر شده به این شکل با شیلنگ آب شسته می شوند. کسی که این فیلم را گرفته است می گوید همانند حیوان با مهاجران رفتار می شود.
انریکو لتا، نخست وزیر ایتالیا این تصاویر را شدیداً سخت و غیرقابل قبول توصیف کرد و از دیدن آن شوکه و متعجب شده است. وی اعلام داشته است دولتش درصدد انجام تحقیقی جامع در این خصوص و مجازات افراد مسئول و خاطی است. دولت عاملان این حوادث را تنبیه می کند. رئیس پارلمان ایتالیا نیز که با دیدن این تصاویر بهت زده شد در اظهارات خود تاکید کرد برخی از آوارگان این مرکز از نجات یافتگان کشتی بودند که اکتبر گذشته در آبهای مدیترانه غرق شد و عده زیادی جان خود را از دست دادند. رفتاری که با این مهاجران می شود، از کشوری متمدن بعید است.
به گفته «آنجلینو آلفانو» وزیر کشور«مسئولین این رفتار بهای اشتباه خود را خواهند پرداخت». خانم «اما بونینو» وزیر امور خارجه ایتالیا تصاویر ویدئویی از اردوگاه «لامپه دوزا» را «هولناک» توصیف کرده و خواستار «مجازات متخلفین» شد. حزب دموکراتیک ایتالیا نیز درخواست لغو قانون «بوسی فینی» در زمینه مهاجرت را مطرح ساخت و «آنا ماریا کانچلیه ری» وزیر دادگستری ایتالیا اعلام داشت:«قبل از ارائه هرگونه داوری باید تحقیقات قضایی در این خصوص صورت گیرد».

جیوسپینا ماریا نیکولینی شهردار لامپدوزا نیز ضمن تائید این خبر اعلام داشته است این جزیره و کل ایتالیا باید از این رفتار خجالت بکشد. این تصاویر یادآور اردوگاههای کار اجباری است. هم لامپدوزا و هم کل ایتالیا باید از این رفتارها خجالت بکشد و شرم کند. به نظر من این وضع باید تغییر کند.

وزارت کشور ایتالیا نیز دستور داده است که در این خصوص تحقیقات لازم صورت گیرد.

سسیلیا مالمستروم کمیسر اتحادیه اروپا در صفحه کاربری توئیتر خود می نویسد:«اتحادیه اروپا تحقیقی را درباره رفتارهای وحشیانه در بسیاری از مراکز پذیرش آوارگان از جمله در لامپدوزا آغاز کرده است. ما تحقیق را درباره این موارد نقض قانون آغاز می کنیم.وی که تصاویر ویدئویی مذکور را «وحشتناک و غیر قابل» قبول توصیف کرده، اعلام کرده است:«ما تحقیقاتی را در مورد کلیه مراکز اسکان موقت مهاجران غیر قانونی در ایتالیا آغاز کرده ایم و برای رسیدگی به تخلفات تردید نخواهیم کرد. در صورتی که ایتالیا شرایط انسانی و معقولی را در مراکز اسکان موقت مهاجرین تضمین نکند، اروپا می تواند کمک های مالی خود به این کشور برای مدیریت پدیده سیل مهاجرت های غیر قانونی به این کشور را قطع کند».

کمیساریای عالی مهاجران از دولت ایتالیا خواسته است هرچه سریعتر شرایط مهاجران را بهبود بخشد. کونو گالیپو مسئول بخش هماهنگی این مرکز آوارگان تاکید دارد:«کارکنان این مرکز پروتکل های پزشکی اجرایی را که مقامات بهداشتی فراهم کرده اند، اجرا می کنند». کمیسیون اروپا با محکوم کردن «رفتار وحشتناک» پلیس و نیروهای امنیتی ایتالیا با مهاجران مستقر در جزیره لامپدوزا، ایتالیا را به اعمال تحریم تهدید کرد.

ایتالیا مدعی است این مشکلی اروپایی است و قادر نیست در قبال هزاران مهاجری که همه ساله از کشورهای آفریقا و خاورمیانه وارد لامپدوزا می شوند، پاسخ گو باشد. در هفته های اخیر چهار مهاجر آفریقایی در اعتراض به بازداشت طولانی مدت خود در مرکز نگهداری مهاجران در ایتالیا لب های خود را دوختند. مهاجران آفریقایی که بین سنین 20 تا 30 سال هستند با استفاده از نخ پتو و سوزنی کوچک، در بازداشتگاه«پونته گالریا» در اطراف رم پایتخت ایتالیا لب های خود را دوختند.این در حالی است که یکی از مهاجران قرار بود بزودی به کشورش بازگردانده شود.بیش از یکصد مهاجر غیر قانونی در مرکز نگهداری مهاجران غیر قانونی یاد شده در بازداشت بسر می برند.

پونته گالریا که تحت تدابیر شدید نیروهای امنیتی ایتالیا قرار دارد برای تسهیل در بازگرداندن مهاجران غیر قانونی به کشورهایشان در نزدیکی فرودگاه «فوموچیانو» واقع شده است.ایگناسیو مارینو شهردار رم معتقد است مقامات کشور باید برای اینگونه مراکز نگهداری غیر انسانی مهاجران غیر قانونی که از پیامدهای جنگ، خشونت و فقر در کشورهای آفریقایی به ایتالیا گریخته اند، چاره ای بیاندیشند.

جزیره لامپدوزا ایتالیا اولین مکانی است که بسیاری از مهاجران غیرقانونی از آفریقا و خاورمیانه اگر درطول راه آبی در دریای مدیترانه دچار حوادث مرگبار نشود، پس از دستگیری به آنجا وارد می شوند تا بتوانند ازآنجا به یکی از کشورهای اروپایی بروند. اخیرا نیز نیروی دریایی ایتالیا اعلام کرد گشتی های این کشور در جنوب جزیره لامپدوزا قایقی را کشف کردند که تلاش داشت 110 مهاجر غیرقانونی را به خاک اروپا برساند. این قایق از تجهیزات ایمنی برخوردار نبوده و بیش از ظرفیت خود مسافر همراه داشته است. از اواخر ماه اکتبر تاکنون بیش از 33000 مهاجر غیرقانونی وارد ایتالیا شده اند که این رقم در مقایسه با سال 2012 سه برابر شده است. بسیاری از این افراد از کشورهای آفریقایی وارد خاک ایتالیا شده اند.

با توجه به افزایش شمار مهاجران غیرقانونی در ایتالیا پرداختن به این موضوع به یکی از موضوعات جنجال برانگیز در این کشور تبدیل شده است. در ماه اکتبر گذشته در پی آتش سوزی یک فروند قایق حامل مهاجران غیرقانونی در نزدیکی سواحل این جزیره قایق مهاجران آفریقایی واژگون شد و 366 قربانی بر جا گذاشت. مطبوعات ایتالیا از این حادثه بعنوان یکی از غم انگیزترین حوادث مهاجران در سواحل مدیترانه یاد می کنند.

کلید واژه ها: ایتالیا لامپدوزا مهاجران غیر قانونی


نظر شما :