آغاز همکاری‌های امنیتی دمشق و اروپا

غرب دیگر به رفتن بشار فکر نمی کند

۰۱ دی ۱۳۹۲ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۲۶۳۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
در هفته‌های اخیر هماهنگی‌های امنیتی گسترده‌ای میان سازمان امنیت سوریه با شماری از سازمان‌های امنیتی غربی برقرار شده که این مساله به تغییر رویکرد کشورهای غربی در قبال حکومت سوریه انجامیده است.
غرب دیگر به رفتن بشار فکر نمی کند

دیپلماسی ایرانی: در آستانه مذاکرات ژنو 2 درباره سوریه منابع آگاه در ائتلاف مخالفان سوری خبر می دهند که کشورهای غربی پیام هایی را به رهبران این ائتلاف فرستاده اند مبنی بر این که در مذاکرات پیش روی ژنو درباره کناره گیری بشار اسد از قدرت صحبت نخواهد شد و تنها درباره مرحله انتقال در سوریه مذاکره خواهد شد.به گزارش پایگاه خبری وطن، این پیام در جریان نشست رهبران مخالف سوری در هفته گذشته که به اسم "مجموعه دوستان سوریه" در لندن برگزار شد به اطلاع مخالفان سوری رسیده است. بنا به این گزارش مقام های غربی تصمیم گرفته اند که فعلا صحبتی از کنار رفتن اسد از قدرت به میان نیاورند و دستورالعمل خود را در نشست ژنو 2 که تا کنون حضور دست کم 26 کشور در آن حتمی شده است، تغییر دهند.  

این در حالی است که گفته می شود در مذاکرات ژنو حتی درباره نامزد نشدن اسد در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی سوریه نیز صحبتی به میان نخواهد آمد. موضوعی که پیش از این کشورهای عربی به ویژه عربستان و قطر تاکید زیادی بر آن داشتند.

به گفته این منابع دلیل اصلی این تغییر رویکرد کشورهای غربی در قبال حکومت اسد و تحولات سوریه نفوذ جریان های تندرو و تروریست های نزدیک به القاعده در سوریه و افزایش فعالیت های آنها و پیشرفت هایی است که اخیرا این جریان ها در خاک سوریه به دست آورده اند، به ویژه تسلطشان بر پایگاه های نظامی مخالفان سوری و ارتش آزاد در مناطق مرزی با ترکیه و همچنین پیشرفت هایی که در جنگ خود با ارتش سوریه به دست آورده اند.

نزدیک به دو هفته پیش جریان مسلح جبهه اسلامی از جریان های تندرو به پایگاه های ارتش آزاد در شمال سوریه مسلط شد و انبارهای تسلیحاتی و آذوقه های آن را به کنترل خود در آورد.این در حالی است که برخی منابع خبری عربی گزارش می دهند که در هفته های اخیر هماهنگی های امنیتی گسترده ای میان سازمان امنیت سوریه با شماری از سازمان های امنیتی غربی برقرار شده که این مساله به تغییر رویکرد کشورهای غربی در قبال حکومت سوریه انجامیده است. این منابع اشاره ای به این که سازمان های امنیتی کدام یک از کشورهای غربی به دمشق سفر کرده اند، نکرده اند.

در ماه های اخیر شماری از مقام های عالی رتبه امنیتی غربی دیدارهایی از دمشق داشته اند و تلاش کرده اند تا کانال های ارتباطی ای با آنها برقرار کنند.

در همین رابطه روزنامه لبنانی السفیر به نقل از مسئولان عالی رتبه عربی که نامی از آنها به میان نیاورده است، نوشت که در ماه های اخیر شماری از مقام های عالی رتبه امنیتی غربی دیدارهایی از دمشق داشته اند و تلاش کرده اند تا کانال های ارتباطی ای با آنها برقرار کنند. بعد از آغاز ناآرامی های سوریه همکاری های امنیتی حکومت اسد با کشورهای غربی کاملا متوقف شده بود که بعد از گذشت دو سال و نیم از جنگ داخلی سوریه این ارتباطات دوباره احیا شده است. از نگاه کارشناسان این اتفاق تحولی بزرگ در تحولات سوریه محسوب می شود و می تواند در نهایت به سود بشار اسد و تحکیم جایگاه داخلی آن تمام شود.

این روزنامه در ادامه می نویسد که مقام های امنیتی غربی در این سفر اطلاعات امنیتی مهمی را درباره فعالیت های جبهه النصره در سوریه به دست آورده اند و همچنین اطلاعات گرانبهایی نیز درباره تحرکات گروهک تروریستی "دولت اسلامی عراق و شام" که به اختصار داعش نامیده می شود و از جریان های وابسته به القاعده است، دریافت کرده اند.  

این منابع همچنین می گویند که تبادلات امنیتی سوریه و کشورهای غربی دو جانبه بوده به گونه ای که ارتش سوریه توانسته است به واسطه اطلاعات امنیتی ای که از طرف های غربی به دست آورده حملات متعددی را به بعضی از مراکز داعش در سوریه وارد کند. همچنین اطلاعات غربی ها باعث شده است تا سوریه بتواند بر حملات شدید جبهه النصره و داعش که تلاش داشتند علیه ارتش سوریه در مناطق شمالی این کشور انجام دهند، فایق آیند. ارتش سوریه همچنین تلاش دارد به کمک این اطلاعات در دیگر جبهه ها بر گروه های تروریستی دیگر فایق آید و بتواند جبهه های دیگر را نیز از وجود آنها پاک کند. از جمله در نبرد القلمون و نبردهای حلب که در صورت پیروزی می تواند معادلات به طور کامل به سود اسد تغییر کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ارتش سوریه


نظر شما :