دیدگاه اوباما درباره بخت موفقیت نهایی توافق ژنو

۱۷ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۲۵۷۰۶ سرخط اخبار

اظهارات اوباما درباره بخت به موفقیت رسیدن توافق هسته ای ایران، مواضع وزیر دفاع آمریکا درباره توافق هسته ای و اوضاع منطقه، ادامه تلاش نمایندگان کنگره آمریکا برای ضربه زدن به توافق ژنو، بازتاب ورود بازرسان آژانس به تهران برای بازدید از تأسیسات اراک و درخواست قطر برای حضور کشورهای عربی در مذاکرات هسته ای ایران، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 
 

دیدگاه اوباما درباره بخت موفقیت نهایی توافق ژنو


به گزارش «تابناک»، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات جهانی درباره ایران، به مواضع مقامات آمریکایی درباره موضوع هسته ای و مذاکرات هسته ای ایران اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری«آسوشیتدپرس» اظهارات روز گذشته باراک اوباما را بازتاب داده که گفته، بخت رسیدن به توافق جامع هسته ای با ایران ۵۰ ـ ۵۰ و یا حتی کمتر است؛ اما به نظر وی، دیپلماسی همچنان بهترین راه برای «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای» به شمار می رود. آسوشیتدپرس بر این باور است که اظهارات اوباما، نشانگر روند سختی است که مذاکره کنندگان دو طرف برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای در سال آینده میلادی پیش روی دارند. 
 

دیدگاه اوباما درباره بخت موفقیت نهایی توافق ژنو


اظهارات جنجالی وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس در بحرین، خبر دیگری است که در همین راستا، مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته «خلیج تایمز»، چاک هیگل در یک سخنرانی در جمع متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس که از توافق هسته ای ایران نگران هستند، اظهار داشته، قدرت نظامی آمریکا باید پشتوانه روند دیپلماسی موجود با ایران قرار بگیرد. 

وی همچنین وعده داده، با وجود امضای توافق هسته ای با ایران، ایالات متحده ۳۵ هزار نیروی نظامی خود را به همراه کشتی ها و هواپیماهای جنگی در منطقه نگاه خواهد داشت. وی گفته توافق مقدماتی با ایران، ریسکی بوده که به امتحان کردنش می ارزیده است.
 

دیدگاه اوباما درباره بخت موفقیت نهایی توافق ژنو


در همین حال، خبرگزاری فرانسه از ادامه اقدامات کنگره آمریکا برای سنگ اندازی در مسیر توافق هسته ای ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، نمایندگان کنگره آمریکا برای رأی دادن احتمالی به طرح تحریم های جدید علیه ایران آماده می شوند و این در حالی است که به اعتقاد دولت آمریکا و دیگر اعضای گروه ۱+۵، این کار می تواند به توافق به دست آمده در ژنو ضربه بزند. 

خبرگزاری فرانسه می نویسد، لابی های مقامات دولت آمریکا برای منصرف کردن اعضای کنگره، نتوانسته بسیاری از آن ها را متقاعد کند و این افراد بر این باورند که تشدید تحریم ها علیه ایران، می تواند سبب انعطاف ایران در رسیدن به توافق نهایی شود.
 

دیدگاه اوباما درباره بخت موفقیت نهایی توافق ژنو


در مطلبی دیگر درباره موضوع هسته ای، بسیاری از سایت ها و مطبوعات بین المللی از جمله «گالف تودی»، موضوع سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از تأسیسات آب سنگین اراک را مورد توجه قرار داده اند. قرار است دو بازرس فرستاده شده از سوی آژانس، کار خود را از امروز (یکشنبه) در اراک آغاز کنند. 

گالف تودی اشاره می کند که این بازدید در چهارچوب توافق میان ایران و آژانس در نیمه نوامبر انجام می گیرد و دعوت از بازرسان، نشانگر آن است که ایران به تعهدات خود در قبال آژانس پایبند است. آژانس گفته پیش از این نیز همواره از کار ساخت رآکتور اراک بازدید می کرده، اما از سال ۲۰۰۶ به بعد در جریان جزئیات طراحی و ساخت آن قرار نگرفته است.
 

دیدگاه اوباما درباره بخت موفقیت نهایی توافق ژنو


در پایان، خبرگزاری «رویترز» از درخواست قطر برای ورود کشورهای عرب منطقه خلیج فارس در روند مذاکرات هسته ای ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، وزیر خارجه قطر گفته به سبب آنکه کشورهای عرب منطقه در ثبات این منطقه دارای سهم هستند، باید در مذاکرات هسته ای ایران شرکت داشته باشند. خالد العطیه اظهار داشته، شورای همکاری خلیج فارس شایستگی آن را دارد که از یک کرسی در مذاکرات با ایران برخوردار باشد؛ بنابراین، گروه مقابل ایران نباید «پنج به علاوه یک» باشد، بلکه باید از «پنج به علاوه یک به علاوه شورای همکاری خلیج فارس» تشکیل شود.

کلید واژه ها: ایران مذاکرات هسته ای ایران اراک


نظر شما :