حکم ضد ایرانی دادگاه اسرائیلی

۱۵ آذر ۱۳۹۲ | ۰۲:۳۴ کد : ۱۹۲۵۶۲۸ سرخط اخبار

اسرائیلی ها در ماجرای بمب گذاری سال ۱۹۹۷ در بازار بن یهودا در بیت المقدس (اورشلیم)، بدون هیچ مدرک و سندی، این حادثه را به گردن ایران انداختند و در یک دادگاه نمایشی، ایران را به پرداخت پنج میلیون دلار غرامت محکوم و موزه داران آمریکایی را به بازنگرداندن آثار باستانی ایران موظف کردند.

به گزارش «تابناک»، در آن زمان وکلای ۹ تن از اتباع ایالات متحده آمریکا (جنی روبین و دیگران) با وارد کردن اتهام واهی حمایت ایران از تروریسم و تأمین صلاح جهت حماس در جریان بمب گذاری ۱۹۹۷ بیت المقدس، نزد یکی از محاکم ایالت شیکاگو در امریکا طرح دعوی کردند و در غیاب ایران به عنوان طرف دعوی، موفق به گرفتن حکم محکومیت ایران به پرداخت مقادیر کلانی غرامت به شاکیان پرونده شدند.

گفتنی است، وکیل خانواده های ۹ شهروند آمریکایی که در بمب گذاری سال ۱۹۹۷ در بیت المقدس کشته شدند، با این دستاویز که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) که مسئولیت این بمب گذاری را پذیرفته تحت حمایت آشکار ایران است، خواستار دریافت ۴۰۹ میلیون دلار غرامت از سوی جمهوری اسلامی شده بودند.

این در حالی است که ایران اتهام مربوطه را رد کرده و دادگاه مورد نظر را صالح نمی دانسته است. به همین علت، رأی های قبلی غیابی صادر شده بود؛ اما دولت کشورمان در سال ۱۳۸۵ با استخدام یک تیم از وکلای کارکشته آمریکایی در تلاش بود تا دادرسی غیرقانونی را متوقف سازد. مسئولین سازمان میراث فرهنگی وقت با استفاده از وکیل محلی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به این پرونده ورود پیدا کردند.

در جدید ترین گزارش، سایت روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نوشت: یک مرکز حقوقی اسرائیلی به نام «شورات هادین» روز چهارشنبه اعلام کرد، نزدیک ۹ میلیون و ۷۰۰هزار دلار از دارایی های مسدود شده ایران به خانواده های یهودی پنج قربانی که در سه بمب گذاری در سال ۱۹۹۷ کشته شده بودند واگذار می شود. دادگاه فدرال کالیفرنیا روز ۲۷ نوامبر چنین تصمیمی گرفته است.

این نخستین بار در تاریخ امریکاست که از سرمایه های بلوکه شده ایران در امریکا به قربانیان چنین حملاتی، غرامت پرداخت می شود.

البته باید گفت که این دادگاه درخواست «شورات هادین» را برای انتقال فوری و مستقیم این پول رد کرد و تا زمان درخواست تجدید نظر ایران اجرای این حکم را به تعویق انداخت.

کلید واژه ها: بمب گذاری ۱۹۹۷ غرامت


نظر شما :