ورود ناوگروه دریایی ارتش ایران به هند

۱۴ آذر ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۹۲۵۶۱۰ سرخط اخبار

بیست و هشتمین ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه حضور مقتدرانه این نیرو در آبهای بین المللی پیش ازظهر روز پنجشنبه به وقت محلی با همراهی زیر دریایی یونس وارد بندر بمبئی در سواحل هندوستان شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا بیست وهشتمین ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران، شامل زیردریایی کیلوکلاس یونس، ناوشکن البرز و ناو پشتیبانی بندرعباس با همراهی بالگردهای رزمی است که در بندر بمبئی پهلو گرفت و مورد استقبال مقامات نظامی نیروی دریایی غرب هند قرارگرفت.

علاوه بر مقامات نظامی نیروی دریایی غرب هند مقامات محلی ایالت ˈماهاراشتراˈ، سفیر جمهوری اسلامی ایران و وابسته نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران درهند از این ناوگروه استقبال کردند.

این ناوگروه از امروز به مدت سه روز در بندر بمبئی حضور خواهد داشت و در این مدت مقامات دریایی هند با فرماندهان و پرسنل ناوگروه جمهوری اسلامی ایران دیدار و از زیر دریایی یونس، ناوشکن البرزو ناو پشتیبانی بندرعباس بازدید می کنند.

در کنار اجرای برنامه های اصلی این سفر اجرای برخی برنامه های فرهنگی و ورزشی بین نیروهای دریایی ایران و هند پیش بینی شده است.

وابسته نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تشریح حضور این ناوگروه گفت: همراهی زیردریایی یونس در این ناوگروه، نشانه برتری و توان بالای دفاع دریایی ایران است.

سرهنگ ستاد ˈمحسن قدیمیˈ افزود: ناوگروه بیست وهشتم همانند ناوگروههای قبلی وظیفه تامین امنیت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آبهای آزاد را برعهده دارد.

وی ادامه داد: این ناوگروه با گشت زنی درحدود هشت هزار مایل دریایی از شمال اقیانوس هند و خلیج عدن تا دریای سرخ به شناورهای دیگر کشورها هم که مورد تهدید دزدان دریایی قرار بگیرند، کمک می کند.

وی گفت: نیروهای مسلح دو کشور هند و جمهوری اسلامی ایران دارای منافع مشترک منطقه ای فراوان هستند و بسترهای زیادی هم برای همکاری دارند.

وابسته نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هند اضافه کرد: نیروهای دریایی دو کشور می توانند در بخشهای مختلف دریایی ازجمله آموزشی- فنی ، تبادل هیات، انجام بازدیدهای منظم و مستمر، مبارزه با پدیده دزدی دریایی به صورت دو یا چندجانبه و انجام رزمایش مشترک به منظور تبادل تجربیات همکاری داشته باشند.

وی گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرموده مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، یک نیروی دریایی راهبردی است و لذا ماموریت این نیرو فقط محدود به آبهای سرزمینی نیست بلکه این نیرو ضمن اجرای ماموریت در آبهای آزاد، امنیت خطوط مواصلاتی دریایی برای ناوگان تجاری جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها را برقرار می کند.

سرهنگ قدیمی افزود: پیرو تاکیدات فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر حضور نیروی دریایی ارتش در آبهای آزاد، این نیرو با حضور فعال در تامین امنیت در این آبها، تاکنون اقدامات خوبی انجام داده است و از مصادیق بارز آن حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت کشتیهای تجاری و مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدن است.

وی گفت: با وجود فاصله دو هزار و 500 کیلومتری خلیج عدن با مرزهای آبی کشورمان، این نیرو تاکنون با قاطعیت با دزدان دریایی برخورد و دو هزار کشتی تجاری به واسطه حضور این نیرو در عرصه تامین امنیت به سلامت از آن عبور کرده اند.

وی ادامه داد: 35 کشور با نظارت ناتو برای تامین امنیت در خلیج عدن حضور دارند ولی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقابله با دزدان دریایی به طور مستقل به مبارزه می پردازد و تاکنون نیز در این مسیر به موفقیتهای چشمگیری دست یافته و به دلیل اقدامات شاخص این نیرو، پرچم کشورمان با افتخار در برقراری امنیت در خلیج عدن می درخشد.

وی افزود: امروز نیروی دریایی ارتش تنها یک نیروی نظامی صرف نیست بلکه در زمان صلح و یا جنگ به نوبه خود در عرصه اقتصادی کشور و تامین امنیت تردد کشتیهای تجاری و نفتکشها نقش آفرینی می کند و با توجه به صادرات 93 درصدی کالاهای کشور از طریق دریا تامین این امنیت بسیار مهم و تاثیر گذار است. 

کلید واژه ها: هند ارتش جمهوری اسلامی ایران


( ۱ )

نظر شما :