تلاش کاخ سفید برای تضمین حق غنی‌سازی در داخل ایران

۱۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۹ کد : ۱۹۲۵۵۴۷ سرخط اخبار

مخالفت کاخ سفید با تلاش های سنای آمریکا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران، تلاش دولت آمریکا برای یافتن راه هایی جهت ادامه غنی سازی در ایران، دیدار رئیس سازمان اطلاعات سعودی با رئیس جمهور روسیه و بازتاب موضع ایران در قبال توافقنامه امنیتی آمریکا و افغانستان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

«تلاش کاخ سفید برای تضمین حق غنی‌سازی در داخل ایران»


به گزارش «تابناک»، با ادامه بحث های مربوط به تلاش سنا برای افزایش مجدد فشارها بر ایران، دولت آمریکا به این موضوع واکنش نشان داده است. به نوشته «رویترز»، کاخ سفید به سنا اعلام کرده که با تلاش ها برای وضع تحریم های جدید علیه ایران مخالف است؛ حتی اگر قرار باشد این تحریم ها چندین ماه بعد اجرایی شوند. رویترز اشاره می کند که برخی سناتورهای آمریکایی در پی تصویب تحریم های بوده اند که تا شش ماه بعد، یعنی زمان پیش بینی شده برای اجرایی شدن توافق مقدماتی هسته ای اجرایی نشوند. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفته تصویب این تحریم ها سبب ضربه زدن به راه حل صلح آمیز برنامه هسته ای ایران خواهد شد.

«تلاش کاخ سفید برای تضمین حق غنی‌سازی در داخل ایران»


افزون بر این، به نوشته «فاکس نیوز»، کاخ سفید در جست و جوی راه هایی است تا بر اساس آن، حق ایران برای غنی سازی اورانیوم در توافق هسته ای نهایی نیز حفظ شود. به نوشته سایت این شبکه خبری، کاخ سفید در جست و جوی راه هایی است تا بر اساس آن، ایران قادر باشد برنامه غنی سازی اورانیوم داخلی و بومی خود را داشته باشد. کاتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته: «طی شش ماه آینده، ما از جنبه های عملی به ارزیابی این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه ایران می تواند یک برنامه غیرنظامی هسته ای محدود و به شدت کنترل شده، از جمله غنی سازی داخلی را داشته باشد».

«تلاش کاخ سفید برای تضمین حق غنی‌سازی در داخل ایران»


اما سخنان روز گذشته سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، از جمله موضوعاتی است که در شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی بازتاب یافته است. خبرگزاری فرانسه ضمن پرداختن به این سخنان، اشاره می کند که از نظر نصرالله، عربستان سعودی در پشت پرده حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت قرار داشته است. سید حسن نصرالله گفته گردان های عبدالله عزام که مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته، یک «امیر» سعودی دارد و این فرد با سرویس های اطلاعاتی سعودی در ارتباط است. دبیرکل حزب الله اشاره کرده که گروه های دیگری نیز بر اساس همین الگو در نقاط مختلف جهان فعال هستند.

«تلاش کاخ سفید برای تضمین حق غنی‌سازی در داخل ایران»


در همین حال، گفت و گوی رئیس جمهور روسیه و رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی نیز مورد توجه شماری از مطبوعات قرار گرفته است. به نوشته «ریانووستی»، ولادیمیر پوتین روز گذشته در نزدیکی مسکو با شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس اطلاعات سعودی دیدار کرده است. بر اساس بیانیه ای که دولت روسیه منتشر کرده، دو طرف در این دیدار درباره مسائل مختلف منطقه ای، از جمله تحولات مثبت به وجود آمده در زمینه مذاکرات هسته ای ایران گفت و گو کرده و همچنین درباره برگزاری کنفرانس صلح سوریه نیز به بحث و تبادل نظر پرداخته اند.

«تلاش کاخ سفید برای تضمین حق غنی‌سازی در داخل ایران»


در نهایت، موضع ایران در قبال توافقنامه امنیتی آمریکا و افغانستان، موضوع دیگری است که بازتاب هایی را در عرصه مطبوعات بین المللی داشته است. روزنامه «شانگهای دیلی» ضمن پرداختن به این موضوع به نقل از مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران می نویسد در صورت امضای توافقنامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان، این امر پیامدهایی منفی را برای منطقه به همراه خواهد داشت. افخم گفته: «ایران اعتقاد ندارد که توافقنامه امنیتی در بلندمدت به نفع مردم و دولت افغانستان است». وی افزوده ایران امیدوار است که هرگونه تصمیمی در این زمینه، منافعی بلندمدت برای مردم افغانستان به همراه داشته باشد.

 

کلید واژه ها: افغانستان تحریم توافقنامه امنیتی


نظر شما :