منطقه به سود ایران و متحدانش دگرگون می‌شود

اعراب و غرب به دنبال نزدیکی به حزب الله

۱۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۲۵۴۶۳ اخبار اصلی خاورمیانه
قطری‌ها از حزب الله خواسته‌اند که در گشودن صفحه‌ای جدید میان دوحه با دمشق به آنها کمک کند.
اعراب و غرب به دنبال نزدیکی به حزب الله

دیپلماسی ایرانی: رویکردها به حزب الله تغییر کرده است. به نظر می رسد بعد از مذاکرات ایجابی ژنو هسته ای میان ایران با 1+5 نگاه ها به حزب الله، متحد منطقه ای ایران نیز متفاوت شده است.

به گزارش پایگاه خبری ایلاف، نزدیک به جریان های لیبرال مخالف حکومت عربستان که مقر آن در لندن است، اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که قطر گفت وگوهایی تازه ای را با حزب الله با هدف نزدیک شدن به این حزب و به دنبال آن سوریه آغاز کرده است.

بنا به این گزارش اخیرا یکی از مسئولان عالی رتبه قطری به ضاحیه جنوبی رفته و ضمن دیدار با مسئولان حزب الله پیامی را از سوی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان رسانده است.

منابع خبری نزدیک به حزب الله نیز می گویند که مسئول قطری با خشنودی از مذاکرات خود با حزب الله خارج شده و به این اعتقاد رسیده است که به زودی روابط قطر با حزب الله احیا خواهد شد و به وضعیتی مثل سابق بازخواهد گشت.

منابع آگاه می گویند که قطری ها کلامی روشن و مستقیم از جانب حزب الله شنیده اند مبنی بر این که باید اقدام های عملی در جهت نشان دادن تغییر مواضع خود در قبال محور حزب الله، سوریه و ایران نشان دهند. این منابع همچنین می گویند که قطری ها از حزب الله خواسته اند که در گشودن صفحه ای جدید میان دوحه با دمشق به آنها کمک کند.  

یک منبع نزدیک به حزب الله به ایلاف گفته است که فضای ایجابی جدیدی در مرحله فعلی در رویکرد کشورهای عربی و غربی نسبت به حزب الله به وجود آمده است. این منبع از بیان جزئیات بیشتر دیدارهای طرف قطری با حزب الله خودداری کرد.

این منبع همچنین می گوید: «جزئیات دقیقی از مضمون دیدارهای مقام قطری با مقام های حزب الله در دست نیست اما به طور کلی فضای جدیدی ایجاد شده است که می توان گفت طی آن قطر، ترکیه و امارات متحده عربی در حال بازبینی برگه های خود در منطقه و همکاری با حزب الله در این چارچوب هستند.»

به گفته این منبع ترکیه و امارات متحده عربی تا کنون راهی را برای رسیدن به حزب الله نگشوده اند اما اظهارات آنها در قبال ایران ایجابی است و می توان گفت که سفر عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات به تهران می تواند در جهت برداشتن گام های ایجابی به سمت حزب الله نیز تعبیر شود. البته تا کنون هیچ هیئتی از سوی امارات یا ترکیه به دیدار حزب الله نرفته است اما بعید نیست که در آینده نزدیک چنین دیداری انجام شود.

تلاش واشنگتن برای نزدیکی به حزب الله با هدف استفاده از فضای جدیدی که از تهران نشات می گیرد، است و در چارچوب تلاش برای بازگشت فعال ایران به جامعه جهانی قابل ارزیابی اس

در همین رابطه رسانه های غربی گزارش دادند که بعد از آن که اعلام شد ایالات متحده مذاکرات غیر مستقیمی را بامیانجی بریتانیایی ها با حزب الله انجام داده و حتی خبرهایی منتشر شده مبنی بر این که واشنگتن که حزب الله را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است، قصد دارد این حزب را از این فهرست خارج کند. امریکا تلاش دارد از نزدیکی بریتانیایی به حزب الله که دو جناح سیاسی و نظامی آن را از هم جدا کرده است، استفاده کند. برای همین واشنگتن از مسئولان انگلیسی خواسته است که پیام هایش را به اطلاع حزب الله برای همکاری در جنگ علیه القاعده و ثبات در منطقه و اوضاع سیاسی داخلی لبنان برساند.

اطلاعات رسیده حاکی از آن است که تلاش واشنگتن برای نزدیکی به حزب الله با هدف استفاده از فضای جدیدی که از تهران نشات می گیرد، است و در چارچوب تلاش برای بازگشت فعال ایران به جامعه جهانی قابل ارزیابی است.

منبع نزدیک به حزب الله از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده و گفته است که هیچ اطلاعی در این باره ندارد اما می گوید: «می دانیم که فرانسوی ها به گفت وگو با حزب الله اهمیت می دهند و شاید هم بخواهند هیئتی را برای دیدار با مسئولان حزب الله به جنوب ضاحیه بفرستند. همچنین نروژی ها نیز تلاش هایی در این زمینه آغاز کرده اند و هیئتی از آنها ظرف دو روز گذشته به ضاحیه جنوبی آمده است. آنها جلساتی را با طرف های حزب الله داشته اند اما هیچ گونه اطلاعاتی نسبت به مضامین آن به بیرون درز نکرده است.»

وی در آخر می گوید: «هیچ شکی نیست که فضای ایجابی به وجود آمده و وضعیتی جدید ایجاد شده که در حال رشد در منطقه است. اما جزئیات دیدارهایی که میان حزب الله با طرف های دیگر برگزار می شود سری باقی مانده و چیزی از آنها به بیرون درز نکرده است، البته به استثنای برخی موارد که به اطلاع رسانه ها رسانده شده است.»

برخی رسانه های خبری گزارش دادند که در تماس تلفنی مشهور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا درباره موضوع حزب الله و چگونگی همکاری با آن و همکاری های جدید غرب با ایران در راستای بازیافتن جایگاه ایران در جامعه جهانی صحبت شده است.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حزب الله لبنان


نظر شما :