مهندس تیم مذاکره کننده هسته‌ای کیست؟+عکس

۰۴ آذر ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۹۲۵۱۳۱ سرخط اخبار

دیپلماتی عینکی است،  کم حاشیه است و ظاهرا در بطن وقایع نیست، آرام است و آهسته می آید و آهسته  می رود.  کمتر دیده می شود. او کمتر مصاحبه می کند و کمتر حرف می زند.  شاید این منش اوست. منشی که حاصل کسوت سالیان دراز اوست. او از 25 سالگی دیپلمات بوده است. اما تا همین چند ماه پیش کمتر کسی نامش را شنیده بود.  او مجید تخت روانچی است، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران و مرد سوم تیم مذاکره کننده هسته ای. 

 
به گزارش فرارو، تیم مذاکره کننده هسته ای ایران امروز با دست پر به کشور باز می گردد. تیمی که موفق شد پس از ده سال گره کور مذاکرات هسته ای را باز کند. جواد ظریف بی شک سوپر استار این گروه است. وزیر امور خارجه خندان و فعال ایران که توانست با تدبیر گام بزرگی را در حل پرونده هسته ای بردارد. او سهم بزرگی در توافق ژنو دارد. اما ظریف در این توافق تنها نبود. دستیاران و معاونان برجسته ای در کنار خود داشت. یکی از این دستیاران مردی میانسال است و ظاهرا آرام است.
 
 مجید تخت روانچی دیپلمات برجسته وزارت امور خارجه ایران  قطعا در توافق ژنو نقش کلیدی داشته است. دیپلماتی که متولد سال 1337 در تهران است. در آمریکا مهندسی عمران در دانشگاه کانزاس خوانده است و در همانجا فوق لیسانس این رشته را دریافت کرده است. تخت روانچی مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد سیاسی از دانشگاه فوردهام آمریکا نیز داراست. او مدرک دکترا علوم سیاسی خود را نیز در سال 89 از دانشگاه برن سوییس دریافت کرده است. 
 
تخت روانچی از سال 1365 به جمع دیپلمات های میان پایه کشور وارد شد. او در این سال به عنوان معاون اداره مجامع بین المللی، فعالیت می کرد و تا سال 67 در این سمت باقی ماند. در سال 1367 به عنوان رییس اداره سازمان ملل وزارت امور خارجه منصوب شد. وی یک سال در این سمت فعال بود. یک سال سرنوشت ساز سالی که ایران قطعنامه 598 را پذیرف و به جنگ هشت ساله با عراق پایان داد. مجید تخت روانچی نقش فعالی در مذاکرات قطعنامه داشت. او از سال 1368 تا سال 71 رایزن نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک بود. از سال 71 تا سال 75 سفیر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بود، این دیپلمات باسابقه  از سال 75 تا سال 77 سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل بود. در آن زمان کمال خرازی مسئول نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل را برعهده داشت. 
 
پس از انتخاب کمال خرازی به عنوان وزیر امور خارجه از نیویورک به تهران کوچ کرد و به عنوان دستیار ویژه وزیر از سال 77 تا سال 81 فعالیت کرد. روانچی پس از آن تا سال 85 سفیر ایران در سوییس و لیختنشتاین بود و از سال 85 تا 88 به عنوان مشاور وزیر خارجه فعالیت می کرد. او در دولت دهم سمتی در وزارت خارجه نداشت. تا اینکه با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92 و انتخاب محمد جواد ظریفبه عنوان وزیر امور خارجه از او دعوت به کار شد و مسئولیت حساس معاون آمریکا و اروپای وزارتخانه به او واگذار شد. 
 
کارنامه پرو پیمان دیپلماتیک روانچی باعث شد  که جواد ظریف او را در تیم مذاکره کننده هسته ای قرار دهد. روانچی سابقه فراوانی در مذاکرات حساس جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف دارد. جدای از نقش آفرینی در مذاکرات پذیرش قطعنامه 598 در مذاکرات هسته ای سال 82 نیز یکی از اعضای تیم مذاکره کننده به ریاست حسن روحانی  بود.  
 
تخت روانچی یکی از اعضای برجسته حلقه مشهور به نیویورک بود حلقه ای که از جواد ظریف و صادق خرازی نیز به عنوان اعضای آن یاد می شود. حلقه ای که در هشت سال وزارت کمال خرازی نقش مهمی در دستگاه دیپلماسی ایران ایفا کرد. جواد ظریف در مقطعی نماینده ایران در سازمان ملل بود، صادق خرازی سفیر ایران در فرانسه بود و روانچی دستیار ویژه وزیر خارجه بود. 
 
اکنون این دیپلمات آرام و یکی از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران است. عضوی که بیشتر از عباس عراقچی در حاشیه قرار دارد. اما شواهد نشان می دهد که او فقط از نگاه بیرونی دیپلماتی حاشیه نشین است و در رفع پیچیدگی های مسائل سیاست خارجی ایران نقش اساسی ایفا می کند. هم او بود که توانست در کمتر از سه ماه روابط آشوب زده ایران و انگلستان پس از حمله به سفارت این کشور در تهران را بهبود ببخشد و  شرایطی را مهیا کند که به سرعت کاردارهای غیر مقیم دو کشور انتخاب شوند و روابط دو کشور رونقی تازه بگیرد. گفته می شود مجید تخت روانچی به زبان های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی سخن می گوید. 
 
مجید تخت روانچی درمذاکرات اتمی در  عموم دیدار ها حضور فعال داشت. اما بازهم کمتر دیده شد.  او با کیفی در دست و عینکی فریم مشکی نقش مهمی در توافق ژنو بازی کرد. شاید هم نقشی فراتر از دیگران بازی کرد. نقشی در حد مهندس یک مذاکره حساس. 
 

کلید واژه ها: روانچی خرازی جواد ظریف


( ۳ )

نظر شما :