العرب ادعا کرد

طرح تازه پوتین برای دوره بعد از اسد

۰۴ آذر ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۷ کد : ۱۹۲۵۰۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
ولادیمیر پوتین به پادشاه عربستان گفته است که به شرطی که جانشین بشار فردی از طایفه علوی باشد و ریاست ارتش و سازمان امنیت نیز از میان علوی ها انتخاب شود، مسکو حاضر است حمایت خود را از بشار اسد متوقف کند.
طرح تازه پوتین برای دوره بعد از اسد

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه عربستانی به روزنامه العرب، چاپ لندن گفته اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به اطلاع ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان رسانده که مسکو با رفتن بشار اسد از قدرت موافق است و آمادگی دارد فورا حمایت خود را از او متوقف کند به شرطی که مخالفان سوری بتوانند بدیلی قابل قبول و توانا به جای او برای حمایت از مصالح روسیه و اقلیت ها در سوریه معرفی کنند.

به گفته منابع آگاه مسکو گفته است که می خواهد کسی که جانشین بشار اسد می شود، شخصیتی علوی باشد که بتواند اعتماد مخالفان را از یک سو و اعتماد اقلیت علوی ها را از سوی دیگر جلب کند.

به نوشته روزنامه العرب، رهبران طایفه علوی نیز به اطلاع روس ها رسانده اند که آمادگی دارند حمایت خود را از اسد متوقف کنند و در تلاش ها برای کنار گذاشتن او از قدرت سرعت ببخشند به شرطی که تضمین بگیرند که گروه های تندرو مثل "داعش" و "جبهه النصره" به آنها حمله نمی کنند و تعرضی به آنها نخواهند داشت. همچنین تضمین داده شود که از پست ها و مقام های اداری و دولتی کنار گذاشته نخواهند شد و املاک آنها به تصرف در نخواهد آمد و قوانینی که در آینده تدوین خواهند شد حقوق سیاسی و مدنی آنها را سلب نخواهد کرد.

به گفته این منابع ولادیمیر پوتین به اطلاع ملک عبدالله رسانده که بشار برای روس ها تمام شده است و و راه حلی که اکنون در دست آنها است این است که مخالفان اداره امور کشور را بر عهده بگیرند و چهره ای از علوی ها در راس ارتش و سازمان امنیت باشد.

پوتین به پادشاه عربستان گفته است که این پیشنهاد مورد حمایت امریکا نیز هست و می تواند محور حلی در ژنو 2 باشد. وی از ملک عبدالله خواسته است که از مخالفان بخواهد که با این طرح موافقت کنند تا کنفرانس ژنو 2 به موفقیت برسد و به سرعت و مستقیما بعد از مذاکرات ژنو 2 مرحله انتقالی در سوریه آغاز شود.

به گفته این منابع ملک عبدالله این پیشنهاد را پذیرفته و وعده داده است که عربستان از طرح روسیه حمایت کند.

 

پیشنهاد داده است که بشار اسد و خانواده اش در سوریه بمانند اما خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 2014 نامزد نکند، اما تضمین دهد که از حیات سیاسی کنار می رود.

 

لازم به یادآوری است که پوتین روز پنج شنبه با پادشاه عربستان تماس تلفنی گرفت. کرملین در بیانیه ای که بعد از این تماس تلفنی منتشر شد، اعلام کرد که پادشاه عربستان اعلام آمادگی کرده است تا به برگزاری کنفرانس ژنو 2 در مورد سوریه کمک کند.

ناظران می گویند که انتظار دارند که طرح پوتین با توجه به حمایتی که عربستان از ائتلاف سوری مخالفان بشار اسد دارد و ارتباطات نزدیکی که میان آنها برقرار است بتواند به خوبی پیش رود تا به این ترتیب اهداف روسیه در سوریه تامین شوند.

در این میان یک نکته اختلافی در طرح پوتین وجود دارد که هنوز برای مخالفان و کشورهای ذی نفوذ مخالف اسد در سوریه قابل پذیرش نیست. وی پیشنهاد داده است که بشار اسد و خانواده اش در سوریه بمانند اما خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 2014 نامزد نکند، اما تضمین دهد که از حیات سیاسی کنار می رود. این پیشنهاد مورد توافق عربستانی ها و امریکایی ها نیست و آنها اصرار دارند که بشار اسد و اطرافیانش محاکمه شوند.  

همچنین گفته می شود پوتین برای جلب حمایت جامعه جهانی از طرحش تماس هایی را با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و عدلی منصور، رئیس جمهوری موقت مصر برقرار کرده است. همچنین این پیشنهاد را با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که اواخر هفته گذشته به مسکو آمد نیز در میان گذاشته است.

ناظران می گویند که این فرصتی مهم برای مخالفان است تا ثابت کنند که از حقوق اقلیت ها دفاع می کنند و بر این اساس بر تشکیل دوره انتقالی در سوریه توافق دارند. این کار آنها می تواند کسانی که در حلقه پیرامونی اسد از او حمایت می کنند را نسبت به ادامه پشتیبانی شان از اسد سست کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بشار اسد پوتین ملک عبدالله روسیه


نظر شما :