«مالکی» بزودی به تهران می‌آید

۰۲ آذر ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۹ کد : ۱۹۲۴۹۸۱ سرخط اخبار

نخست وزیر عراق تا چند روز آینده به منظور بررسی چند پرونده مرزی، اقتصادی و منطقه ای با مقامات ایرانی عازم تهران می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «اور»، «نوری المالکی» نخست وزیر عراق تا چند روز آینده به تهران سفر خواهد کرد و پیش بینی می شود که در این سفر چند پرونده مرزی، اقتصادی و تحولات جاری در منطقه با مقامات ایرانی گفت وگو و رایزنی کند.

«سلمان الموسوی» عضو ائتلاف دولت قانون گفت: مالکی در این سفر توافقنامه امضاشده میان بغداد و تهران در سال 1975 درباره مرزها که به «پیمان الجزائر» معروف شده است را بررسی خواهد کرد.

پیمان الجزائر، قراردادی میان کشورهای ایران و عراق است که خط مرزی ایران و عراق در آب های اروندرود را تعیین کرده است.این قرارداد به دلیل انتشار اعلامیه مشترک دو کشور در 15 اسفند 1353 (6 مارس 1975) در الجزیره که پیش زمینهٔ امضای پیمان نامه شد و میانجی گری مقامات الجزایر در تمام مراحل به پیمان الجزایر معروف شده است، هرچند محل امضای تمام پیمان ها و پیوست ها و موافقتنامه های مرتبط در بغداد بوده است.

این قرارداد در اوج اختلافات مرزی میان ایران و عراق بر سر مالکیت آب های اروندرود با میانجی گری «هواری بومدین» رئیس جمهور وقت الجزایر بین «عباسعلی خلعتبری» و «سعدون حمادی»، وزیران خارجه وقت ایران و عراق و در حضور «عبدالعزیز بوتفلیقه» عضو شورای انقلاب و وزیر امور خارجه الجزایر امضا شد. در این معاهده مرز دو کشور در اروند رود بر پایه خط تالوگ تعیین شد. همچنین دو کشور موافقت کردند که از «رخنه اخلال گران» در مرزهای دو کشور جلوگیری کنند.

پیمان الجزایر در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی و صدام بسته شد و کمتر از شش سال بعد، جنگ ایران و عراق دومین جنگ طولانی قرن بیستم شروع شد.

این قرارداد سه محور اصلی داشت:

1. تعیین مرزهای زمینی براساس پروتکل قسطنطنیه مورخ نوامبر 1913

2. تعیین مرزهای آبی دو کشور براساس اصل خط «تالوگ1»

3. تأکید دو کشور بر امنیت و اعتماد متقابل در امتداد مرزهای مشترک زمینی و آبی

دو طرف متعهد شدند مرزهای خود را برای قطع هرگونه رخنه و نفوذ که جنبه خرابکارانه داشته باشد، کنترل کنند ( این مورد شامل تعطیل کردن رادیوهای مخالف در کشورهای یکدیگر نیز می شد).

کلید واژه ها: الجزایر ایران و عراق


نظر شما :