نامه آلبرایت به کنگره در حمایت از رویکرد اوباما در قبال ایران

۰۱ آذر ۱۳۹۲ | ۰۱:۵۴ کد : ۱۹۲۴۹۰۹ سرخط اخبار

وزیر خارجه دوران «بیل کلینتون» با ارسال نامه ای به سران مجلس نمایندگان و سنا، از رویکرد رئیس جمهور این کشور در مذاکرات هسته ای با ایران حمایت کرده است.

به گزارش فارس، «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه اسبق آمریکا روز گذشته طی نامه ای به سران کنگره این کشور، از رویکرد «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران و یافتن راهکاری دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه هسته ای، حمایت کرده است.

هفته گذشته هم 79 نفر از مقامات و مشاوران سابق وزارت خارجه، پنتاگون و آژانس های اطلاعاتی آمریکا با ارسال نامه ای به کنگره خواستار توقف بررسی تحریم های جدید علیه ایران شدند. «زیبیگنیو برژینسکی» و «برنت اسکوکرافت» دو تن از مشاوران سابق امنیت ملی آمریکا نیز اوایل این هفته نامه مشابهی را به کنگره ارسال کردند.

دور تازه مذاکرات هسته ای ایران و گروه موسوم به 1+5 از دیروز در شهر ژنو سوئیس آغاز شده است. کنگره آمریکا در چند هفته اخیر و تحت نفوذ لابی های اسرائیلی در صدد تصویب تحریم های جدید علیه ایران بوده است. کاخ سفید با اعلام عدم حمایت از این تحریم ها، توقف بررسی آن ها را خواستار شده است.

آلبرایت که در دوران ریاست جمهوری «بیل کلینتون» وزارت خارجه آمریکا را بر عهده داشت، در نامه خود به سران مجلس نمایندگان و سنا، نوشته است: من هم در حمایت از تصمیم رئیس جمهور اوباما برای سنجش عزم دولت جدید ایران برای توافقی که به ایالات متحده و جامعه جهانی اطمینان دهد که این کشور بمب اتم نمی سازد، به «زیبیگنیو برژینسکی» و «برنت اسکوکرافت» می پیوندم. موافقتنامه گام اول که احتمال دارد در چند روز آینده به دست آید، تا زمان دستیابی به راهکار جامع، ضمن کند کردن برنامه هسته ای ایران، آن را شفاف تر می کند.

وی در ادامه با اشاره به تلاش های چندین ساله دو حزب اصلی آمریکا برای هماهنگی در اعمال تحریم ها علیه ایران، نوشته است: من موافقم که دولت اوباما باید گفته های دولت جدید ایران را بیازماید و تلاش کند این گفته ها را به عمل تبدیل کند، تا برای پایان دادن به این نگرانی فزاینده و آزاردهنده هسته ای، راهی مسالمت آمیز باز شود. من از تلاش های «جان کری» وزیر خارجه برای دستیابی به توافق مرحله اول که به طرفین اجازه می دهد نیت طرف دیگر را بیازمایند، حمایت می کنم.

این دیپلمات بازنشسته آمریکایی تأکید کرده است که این توافق می تواند برنامه هسته ای ایران را محدود کند و در عین حال تحریم ها را به نحوی کاهش دهد که «معماری اصلی» آن بر هم نخورد.

وزارت خارجه آمریکا پیش از این هم اعلام کرده بود در مرحله اول توافق، کاهش تحریم ها به صورت «محدود، هدفمند و برگشت پذیر» کاهش می یابد، به نحوی که ساختار اصلی رژیم تحریم ها دست نخورده بماند.

آلبرایت در پایان نوشته است: هرچند پایان کامل برنامه هسته ای ایران بهترین راهکار است، اما توافقی هم که طبق آن جاه طلبی هسته ای ایران به سبب بازرسی های شدید و سرزده محدود شود، می تواند تا حد بسیاری زیادی امنیت بلندمدت ایالات متحده و نزدیک ترین متحدان ما در خاورمیانه را ارتقا دهد.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :