آیا تیم ایران می‌تواند از تحریم‌های نفتی و بانکی بکاهد؟

۳۰ آبان ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۰ کد : ۱۹۲۴۸۹۷ سرخط اخبار

از شب گذشته ورود کلماتی جدید به مجموعه اظهارات مقامات طرفین درگیر در مذاکرات در ژنو و اخبار رسیده به خبرنگار تابناک نشان می دهد که مذاکره کنندگان ایرانی به دنبال کاستن از تحریم های بانکی و نفتی هستند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، اکنون این سوال مطرح است که آیا تیم مذاکره کننده ایران در کاستن از تحریم های نفتی و بانکی به موفقیت دست خواهد یافت یا خیر.

پیش از این، دو نشانه مهم از مطرح شدن چنین مباحثی وجود داشت. شب گذشته از یک دیپلمات آمریکایی که بعدا معلوم شد شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکایی بوده، نقل شد که در توافق موقت، کاهش تحریم های ایران، متوازن، هدفمند، محدود و قابل بازگشت خواهد بود.

این در حالی است که پیش از این، عبارت متوازن در مورد میزان تحریم های که برداشته خواهد شد کمتر از سوی مذاکره کنندگان مورد استفاده قرار گرفته بود.

صبح امروز نیز، عباس عراقچی در سخنان خود برای خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: اگر شرمن یا هر کس دیگری مدعی است تحریم های کمی برداشته شده مطمئن باشند اقدامات کمی از سوی ما برداشته شده است. تحریم های نفتی و بانکی بخشی از مذاکرات و اقدامات طرف مقابل در گام اول خواهد بود.

میزان کاهش تحریم های ایران در نتیجه توافق موقت طرفین، یکی از مهم ترین موضوعات مورد بررسی در گفتگوها است.

پیش از این عدم تصویب تحریم های جدید علیه ایران و لغو تحریم ها در حوزه فلزات گران بها و پتروشیمی ها مطرح بود ولی گویا با توجه به سخت گیری های فرانسه، به لغو تحریم ها در حوزه خودروسازی با هدف راضی کردن فرانسه نیز اشاره شده است.

در روزهای بین دو دور اخیر برگزاری مذاکرات، تخمین ارزش تحریم هایی که احتمالا بر داشته خواهد شد، به چالشی سیاسی تبدیل شده بود. در حالی که بعضی تخمین ها ارزش این تحریم ها را کمتر از ده میلیارد و حتی بین 3 تا 5 میلیارد دلار اعلام می کرد، منابع اطلاعاتی صهیونیستی در ارزیابی های خود که در اختیار قانون گذاران آمریکایی نیز قرار داده شد، از رقم 40 میلیارد دلار سخن گفته اند.

بعد از این، از شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا نیز نقل شد که فعلا تنها 5 درصد تحریم ها برداشته خواهد شد، موضوعی که بعید است از جانب مذاکره کنندگان ایرانی به راحتی پذیرفته شود.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :